Prvenstveno, i za ove objekte će važiti opšte sanitarne mere kao i za većinu drugih, pa je tako pre početka sa radom neophodno detaljno dezinfikovati sve prostorije.
Na sajtu Privredne komore Srbije objavljene su preporuke koje je sačinio Institut za javno zdravlje "Dr Milan Jovanović Batut" u okviru ublažavanja mera za turističke agencije, hotele, bazene i spa centre.
U dokumentima je detaljno objašnjeno na koji način turističke agencije, hoteli, bazeni i spa centri treba da se ponašaju i kojih mera treba da se pridržavaju kako bi se rizik od virusa korona sveo na minimum.
Potrebno je i obezbediti dovoljno zaštitne opreme, na ulazu postaviti dezobarijeru, kao i alkohol za dezinfekciju ruku. Na ulazu i svim vidnim mestima neophodno je postaviti obaveštenje o obavezi pridržavanja opštih mera prevencije.
Redovno provetravanje objekata trebalo bi činiti isključivo prirodnim putem, bez upotrebe veštačke ventilacije i klimatizacije centralizovanog zatvorenog tipa.
Posebna preporuka navedena je za toalete koje bi trebalo redovno čistiti i dezinfikovati, kao i opremiti toalet papirom, sapunom, papirnim ubrusima i dozerima za dezinfekciju ruku. Jedna od preporuka je i postavljanje obaveštenje o obavezi pranja i dezinfekcije ruku, kao i uputstva za pravilno pranje ruku.
Otpad bi trebalo odlagati u kese u kante za smeće sa pedalom za nožno otvaranje kako bi se izbeglo dodirivanje površine kante. Preopruka je da bi kese sa otpadom trebalo zavezati pre bacanja u kontejner. Za turističke agencije poželjno je da se rad organizuje u dve smene kako bi između smena bilo dovoljno vremena za čišćenje i dezinfekciju.
Kako se čiste sobe
U hotelima važi posebna procedura za čišćenje soba, pa je to neophodno obavljati u skladu sa postojećim procedurama, uz mogućnost prilagođavanja u dogovoru sa zahtevima gostiju.
Sve površine koje se često dodiruju (ormarići, stolovi, stolice, telefon, daljinski upravljač, kvake, prekidači itd.), a posebno kupatila, moraju se detaljno očistiti nakon smene gostiju. Prljavu posteljinu trebalo bi pakovati u posebne kese i posebno voditi računa da se ne meša sa čistom posteljinom i peškirima, naročito ukoliko ne postoje odvojena kolica za čist i prljav veš.
Za hotele takođe važi da se pri dolasku ili odlasku gostiju u grupama rad organizuje tako da se gosti ne susreću i da između dve grupe ostane dovoljno vremena za čišćenje i dezinfekciju. Preporučuje se da, ukoliko je moguće, gosti obave onlajn prijavu u hotel, kao i da najave odjavu iz hotela dan ranije kako bi se smanjilo čekanje na recepciji.
Posebna preporuka za bazene i spa centre je da se maske, osim oko bazen, moraju nositi i u spa zoni, jer se u vlažnoj sredini maska brzo ovlaži i nema zaštitnu ulogu. Zato je tokom boravka pored bazena, u bazenima i u spa zoni posebno važno održavati preporučenu fizičku udaljenost od najmanje dva metra u svim pravcima.
Takođe je neophodno pojačati higijenu ruku i ličnu higijenu: učestalo pranje ruku vodom i sapunom u trajanju od najmanje 20 sekundi uz završnu dezinfekciju, obavezno korišćenje toaleta pre korišćenja bazena, obavezno tuširanje pre ulaska i nakon izlaska iz bazena, obavezno korišćenje postavljenih dezobarijera pre ulaska u bazen, nošenje kape. Jedna od preporuka je i postavljanje obaveštenja o obavezi pranja i dezinfekcije ruku, kao i uputstva za pravilno pranje ruku.
Preporuka je i da se na ulazu u liftove postave upozorenja o maksimalno dozvoljenom broju osoba u liftu i ispred liftova, kako bi se poštovalo pravilo međusobne fizičke udaljenosti.
Ako je reč o članovima jedne porodice ili gostima smeštenim u istoj sobi, zavisno od veličine lifta, moguć je prevoz liftom i većeg broja osoba istovremeno. Ispred lifta postaviti beskontaktni dozer sa sredstvom za dezinfekciju ruku na bazi 70% alkohola, preporučuju iz Instituta za javno zdravlje "Dr Milan Jovanović Batut" .
Ko sve mora da nosi maske i koja je distanca neophodna
Prvenstveno, zaposleni i gosti ili klijenti moraju biti bez simptoma koji ukazuju na COVID-19 (povišena temperatura, kašalj, kratkoća daha, otežano disanje, gubitak čula ukusa i mirisa).
Preporučuje se nošenje maske. Rukavice se preporučuju zaposlenima. Neophodno je i održavanje međusobne fizičke udaljenosti od dva metra, osim ako su u pitanju članovi jedne porodice, odnosno gosti koji su zajedno smešteni u sobi hotela ili ako su klijenti koji su došli zajedno u turističku agenciju.
Poželjno je obezbediti mogućnost održavanja propisane fizičke udaljenosti između zaposlenih i gostiju ili klijenata, a samu dužinu kontakta svesti na manje od 15 minuta. Ukoliko to nije moguće, trebalo bi, preporučuju stručnjaci "Batuta", postaviti vertikalne barijere od pleksiglasa ili sličnog materijala pogodnog za čišćenje i dezinfekciju. Posebno je bitno često brisati radne površine i opremu.
Takođe, trebalo bi osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem zaposlenih. Zaposleni bi trebalo svakodnevno bar dva puta dnevno da mere temperaturu i proveraju da li imaju neki od simptoma COVID-19, a posebno pre dolaska na posao.
U slučaju pojave simptoma koji ukazuju na COVID-19 zaposleni ne bi trebalo da dolazi na posao, već je preporuka da se javi lekaru u nadležnom domu zdravlja. Brojevi telefona nadležnog doma zdravlja i epidemiologa teritorijalno nadležnog instituta/zavoda za javno zdravlje trebalo bi da budu dostupni svim zaposlenima.
Posebne mere koje se odnose na vodu za piće i kupanje u spa centrima i na bazenima
Za pripremu unutrašnje mreže objekta potrebno je:
- 1. Sprovesti ispiranje vodovodne mreže u objektu na sledeći način: otvoriti sve slavine i tuševe i pustiti da voda ističe sve dok se ne ispusti cela zapremina vode u cevima, odnosno dok voda ne poprimi svoje uobičajene karakteristike (izgubi eventualno prisutnu boju i mutnoću i ustali joj se temperatura).
- 2. Sprovesti termičku dezinfekciju unutrašnje mreže na sledeći način: zagrejati vodu u bojlerima na temperaturu od 70 do 80°C i nakon četiri sata ispuštati vodu preko slavina i tuševa u minimalom trajanju od pet minuta.
- 3. U sistemima sa toplom vodom temperatura vode mora biti veća od 50°S.
- 4. U sistemu za hladnu vodu temperatura vode mora biti ispod 20°S.
- 5. Neophodno je redovno kontrolisanje i održavanje slavina i tuševa: skidanje i čišćenje svih dodataka (mrežica, rozeta i slično), kao i redovna zamena dotrajalih elemenata.
- 6. Jednom godišnje je potrebno očistiti i dezinfikovati grejače na bojlerima, po potrebi i češće.
- 7. Bazene za kupanje pripremiti primenom standardne procedure uz održavanje koncentracije slobodnog rezidualnog hlora na vrednostima bliskim maksimalno dozvoljenim prema važećem Pravilniku (1–2 mg/l), pH vrednosti u propisanom, a optimalno u opsegu 7,2–7,5 pH jedinica, uz redovnu kontrolu i evidenciju izmerenih vrednosti.
- 8. Sa spa bazenima (đakuzi, virpul i slično) postupiti na sledeći način:
- a) ispustiti vodu iz čitavog sistema
- b) mehanički očistiti rezervoare i bazen, dezinfikovati, isprati i napuniti čistom vodom
- v) koncentraciju slobodnog rezidualnog hlora održavati na vrednostima od 2 do3mg/l, uz redovnu kontrolu nivoa hlora i pH vrednosti
- g) svakodnevno najmanje jednu polovinu zapremine vode zameniti svežom vodom
- d) postupke od a) do v) sprovoditi jednom sedmično.
- 9. Sprovoditi redovnu kontrolu zdravstvene ispravnosti vode u bazenima prema Pravilniku o zdravstvenoj ispravnosti bazenskih voda.
- 10. Ne preporučuje se korišćenje vlažnih sauna, dok se suve saune (na primer finske) mogu koristiti.
(Kurir.rs/Blic)