Episkop budimljansko-nikšićki Joanikije u svom autorskom testu za "Kristijan Post" opisao je nemile događaje koji se mesecima događaju u susednoj Crnoj Gori, ali i sve zle namere režima Mila Đukanovića i sporovođenja skandaloznog Zakona o slobodi veroispovesti.
"Mladog pravoslavnog vikara Nikolu Radovića 25. maja brutalno je napala banda maskiranih napadača ispred njegove crkve u Baru. Prema informacijama, napadači su bili mlađih godina i iz Bara, a tokom napada mladići su govorili da je vikar Radović "agent stranih sila" te ga zbog toga napadaju. Samo nekoliko dana pre toga, samo 60 milja od Bara, ja i sedam sveštenika vršili smo službu u manastiru Svetog Vasilija Ostroškog, jednom od najsvetijih mesta pravoslavnog hrišćanstva. Bilo je to privatno, bez poklonika, i uz prethodnu najavu da je godišnja javna povorka Svetog Vasilija otkazana zbog koronavirusa. Ipak, vernici su se okupili napolju u hiljadama, a ja sam ih molio da poštuju socijalnu distancu i da se vrate kućama. Hapšenja su počela uveče. Odveli su nas iz naših domova. Nastavili su sa svojim akcijama i u narednim danima, a na ulice su izašle stotine ljudi koji su protestvovali zbog našeg pritvora. Zatim su policijske akcije otišle korak dalje i arhiđakoni i još 25 sveštenika su zadržani u policiji", rekao je episkop Joanikije za "Kristijan Post" i dodao:
"Ovakve stvari ne bi trebalo da se dešavaju u Crnoj Gori - zemlji u srcu Evrope koja je većinski hrišćanska, članica NATO-a i kandidat za članstvo u Evropskoj uniji. Plašim se da je razlog svemu ovome novac. Pre Božića stupio je na snagu novi zakon koji je grozno nazvan Zakon o slobodi veroispovesti. Hriršćanske, jevrejske i muslimanske grupe - i njihova imovina - sada zahtevaju državnu registraciju. Malo je država na svetu koje istinski neguju slobodu veroispovesti, a ipak prisiljavaju verske zajednice da prvo budu u odobrenom vladinom registru. Još je manje onih koji propisuju da se mora dodatno dokazati vlasništvo nad imovinom pre 1918. godine u vladinim zemljišnim knjigama", poručio je vladika Joanikije.
Njegovo preosveštenstvo episkop Joanikije je istakao da u situaciji kada se oko 80 odsto Crnogoraca deklariše da je srpski pravoslavni hrišćanin to znači da je ovaj zakon u praksi zakon za njihovu veru. A kad druge verske mikro zajednice imaju posebne ugovore sa državom koja ih štiti od njihovih imovinskih odredaba, postaje diskriminatorni zakon protiv imovine Crkve.
"Vlasništvo nad zemljom na Balkanu - sa složenim istorijama i premeštanjem granica - trebalo bi da bude otvoreno pitanje. Ali u svim modernim državama imovinski sporovi bi trebalo da se rešavaju na sudu. U Crnoj Gori će, prema novom zakonu, o njima odlučivati vladina zemljišna knjiga, bez prava žalbe na odluku u sudovima. Oni su imenovani za revizora, sudiju, porotu i izvršioca svih vlasničkih sporova za versku imovinu. Ovo su sveta mesta hrišćanskog bogosluženja, manastiri, hosteli za beskućnike i poljoprivredna gazdinstva koja svakodnevno hrane stotine porodica kroz narodne kuhinje. To su zgrade koje finansiraju univerzitetske stipendije za mlade Crnogorce, utočište za siromašne i duhovne obrede - rekao je on i dodao:
-Oni koji veruju i oni kojima je vera potrebna ne mogu sebi dozvoliti da Crkva ne bude u stanju da ih podrži. Ipak, ovim zakonom, ta imovina je ugrožena, a resursi koje Crkva koristi su u opasnosti da se preusmere kako bi se namirili fiktivni zahtevi za vlasništvo nad zemljom. Mnogi verni hrišćani u Crnoj Gori strahuju da će se to dogoditi. Zbog toga su pre izolacije zbog koronavirusa izašli na ulice širom zemlje kako bi protestovali protiv ovog pogrešnog zakona. Šezdeset hiljada marširalo je u glavnom gradu Podgorici - oko deset posto ukupnog stanovništva - okupilo se u jednoj masovnoj demonstraciji, pozivajući na opoziv Zakona o slobodi veroispovesti - napisao je vladika Joanikije u svom autorskom tekstu.
Njegovo preosveštenstvo episkop budimljansko-nikšićki je istakao da je "crnogorska vlada reagovala tvrdeći da je crkva pod stranim uticajem, da njeni sveštenici i lideri nisu iz Crne Gore, kao i da jer se nazivamo srpskom pravoslavnom crkvom, a ne crnogorskom, to nažalost može postati deo rasprave u parlamentima Evrope i na hodnicima Kongresa SAD".
"Ipak, mi smo na teritoriji Balkana imali isto ime osam stotina godina. Niko ne bi sugerisao da je Rimokatolička crkva samo rimska, niti da su njeni sveštenici i parohijani različiti od onih u mnogim drugim zemljama u kojima se praktikuje katolicizam. Nema razlika među našim crkvama: naši vikari, monasi i poklonici podjednako su lojalni svojoj državi koliko i podložni svojoj veri. Velečasni Radović je to shvatio, a njegova reakcija na brutalni napad pred njegovom crkvom bio je čin čoveka Božjeg. Kada su pronađeni krivci, zatražio je da se ne podignu optužnice. Umesto toga, molio je za oprost svojih napadača i za njih da pokažu istu milost donacijom svojoj parohiji. Kako to nisu mogli sebi da priušte, dali smo im donaciju i oni su je dali crkvi", rekao je Joanikije i dodao:
"Mi želimo samo mir i dalje služenje narodu. Mi nemamo interes u politici. Smatramo da vlada ne bi trebalo da ima interes za religiju. Kao i u Jevanđelju po Luki 23:34 i mi im opraštamo, jer oni ne znaju šta čine. I mi se molimo da se okrenu unazad i opozovu ovaj nepotrebni zakon", poručio je episkop Joanikije.
Kurir.rs/Srbija Danas