investicioni ciklus

TELEKOM SRBIJA: Kablovske operatere smo platili po tržišnim cenama

Foto: Marinia Lopičić

Kurir je pitanja o poslovanju poslao i Telekomu Srbije. Evo šta su oni odgovorili

1. Nakon više od godinu dana od akvizicije ključnih kablovskih operatera, da li se konsolidacija i integracija društava u TS sistem, kao i realizacija predviđenih sinergija, realizuju u skladu sa planom?

- Konsolidacija se odvija u skladu sa prethodno definisanim planom. Prošle godine kablovske operatere smo grupisali u jedan brend Supernova, a ove godine radimo na njihovoj potpunoj integraciji u sistem Telekoma Srbija. Iako će operatori biti integrisani u Telekom, na tržištu će zadržati svoj prepoznatljiv brend Supernova.

2. Nakon akvizicije operatera, kako komentarišete dalje organsko kretanje, odnosno promenu broja korisnika i ključne pokazatelje poslovanja vašeg celokupnog kablovskog biznisa?

- Prošle godine Telekom Srbija zabeležio je znatan organski rast televizijskih i internet korisnika. To nas posebno raduje. Uspeli smo da promenimo trend i da iz pada broja korisnika uđemo u trend rasta. U telekomunikacijama taj trend je izuzetno bitan. Prošle godine imali smo priliv (organski rast) od 90.000 novih televizijskih korisnika. Taj podatak ukazuje na potencijal da i narednih godina održavamo kontinuirani rast novih internet i TV korisnika. Početni plan bio je da kao grupa imamo više od milion korisnika u svakom od servisa (fiksni, internet i TV). Sada smo to prevazišli i idemo ka cilju od dva miliona korisnika.

3. Dok su aktivnosti na konsolidaciji tržišta kablovskih operatera počele u prvoj polovini dekade, TS je svoje ključne akvizicije realizovao tek pre nešto više od godinu dana. Zašto se toliko čekalo s predmetnim akvizicijama? Da li je TS platio premiju na akvizicijima koje su sprovedene „s nekoliko godina zakašnjenja“?

- Telekom Srbija je kupio kablovske operatere po tržišnim cenama, i to u pravom poslovnom trenutku za našu kompaniju. Akvizicija kablovskih operatera urađena je paralelno sa izgradnjom optičke mreže naše kompanije i ulaganjem u bolji programski sadržaj. Zbog strategije i poslovnog pristupa koji primenjujemo, Telekom Srbija će bez sumnje biti telekomunikacioni lider u regionu.

Foto: Profimedia
foto: Profimedia

4. Kako komentarišete navode da je Telekom Srbija prezadužen? U kontekstu povećanja dugova u prethodnom periodu, kako vidite potrebu za dodatnim finansiranjem u narednom periodu s jedne strane i dostupnost izvora finansiranja s druge strane?

- Telekom Srbija nije prezadužen i to su zlonamerne spekulacije. Tačno je da je Telekom Srbija imao jak investicioni ciklus, ali takođe je tačno da se, kada je reč o zaduženosti, nalazimo među prosečno zaduženim telekomunikacionim kompanijama. Posebno treba imati na umu da je Telekom Srbija unapredio sve bitne parametre poslovanja, prihod za 12%, EBITDA za 24% i broj internet i televizijskih korisnika za čak 660.000. To je trend koji ukazuje da će Telekom Srbija nastaviti da beleži rast prihoda i da će ti prihodi biti stabilni i predvidivi u sledećih pet godina.

5. Da li je investicioni ciklus u pogledu akvizicije društava okončan i koja je dalja poslovna strategija TS?

- Da bi jedna telekomunikaciona kompanija mogla da se razvija, mora konstantno da investira i svoje poslovanje prilagođava potrebama tržišta. Kada je reč o Telekomu Srbija, zasad je glavni deo planiranih akvizicija u Srbiji, BiH i CG završen. Cilj nam je da u ove tri zemlje budem lider u svim telekomunikacionim uslugama. Istovremeno, svoje poslovanje širimo i u zemlje Evrope i Amerike, gde živi i radi veliki broj naših ljudi.

Foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

6. Kakvi su rezultati segmenta fiksne i mobilne telefonije u okviru TS, kao i poređenje ovih rezultata s generalnim industrijskim trendovima i kablovskim operaterima koji nemaju fiksnu i mobilnu infrastrukturu? Kako će u narednom periodu mobilna i fiksna uticati na rezultate i u kojoj meri i kako će određivati dalju strategiju razvoja?

- Klasična fiksna telefonija postaje dodatni servis uz internet i multimediju. Što se tiče mobilne telefonije, ona se transformisala na način da je osnovni prihod postao pretplata u okviru koje korisnik po svojim potrebama definiše koliko mu je potrebno besplatnih minuta, SMS i data saobraćaja. Samim tim, mobilna telefonija je manje profitabilna nego ranije. Međutim, mobilna telefonija će biti osnova za razvoj mnogobrojnih digitalnih servisa, bez kojih budućnost neće biti zamisliva. Tako najveći potencijal mobilne telefonije leži upravo u toj činjenici. Samim tim, operater koji ima i kablovsku i mobilnu mrežu u velikoj je prednosti o odnosu na operatere koji to nemaju, jer svojim korisnicima nudi kompletiran servis. Telekom Srbija je prilagodio svoje poslovanje budućim trendovima i obezbedio sigurnu budućnost.

7. Od prvih spekulacija o prodaji Telekoma od 2005. godine, pa do danas, kako komentarišete kretanje vrednosti kompanije?

- Teško je vremenski porediti ova dva perioda, ali je u ovom trenutku izvesno da ako kompanija ima prihod zasnovan na multimediji, internetu i digitalnim servisima, više vredi nego ako je prihod zasnovan na klasičnim uslugama (govor, SMS, međunarodni saobraćaj). Razlog je jednostavan. Internet, multimedija i digitalni servisi čine osnovu servisa za prihode budućnosti. Podsetićemo da smo pored transformacije prihoda, broja korisnika i EBITDA izvršili i transformaciju naše kompanije i zato možemo argumentovano da kažemo da smo povećali vrednost naše kompanije u poslednje dve godine.

Konsolidacija akviziranih operatera po planu Ulazak na kablovsko tržište - na vreme ili s kašnjenjem

l U iščekivanju finansijskih rezultata, koji će u narednim godinama pokazati opravdanost i kvalitet akvizicija i investicija Telekoma, u odgovorima na pitanja Kurira rukovodstvo Telekoma smatra da kompanija nije platila cenu veću od tržišne pri akviziciji kablovskih operatera, odnosno da nije platila premiju kasnog ulaska na kablovsko tržište. Kako smatraju, konsolidacija i integracija akviziranih operatera se odvija planirano, a broj korisnika nastavlja da raste organski. Transformacija tradicionalnih servisa fiksne i mobilne telefonije ka pružanju novih servisa i celokupne objedinjene usluge svojim korisnicima predstavlja, navode u Telekomu, dalju strategiju razvoja koja kompaniju treba da jedinstveno pozicionira ispred konkurencije. Pored toga, dalja strategija predstavlja i geografsku diverzifikaciju, gde se servisi i usluge pored regionalnih tržišta šire i na zemlje Evrope i Amerike.

Šesti nastavak - Ovaj tekst deo je istraživanja Kurira o učestalim napadima N1 na Telekom Srbija

(Kurir.rs)