Iako se veruje da je pušenje najpopularnije u siromašnijim zemljama, Japan nije takav primer - jedna je od tehnološki najrazvijenijih zemalja, sa najdugovečnijim životnim vekom i među najvišim stopama pušača.
Raznim restriktivnim, ali i stimulacionim merama u Japanu se pokušavao smanjiti broj pušača – u nekim preduzećima su nepušači čak dobijali više dana godišnjeg odmora, cigarete su poskupljivale, a pušenje zabranjivano u čitavim kvartovima Tokija. Sve do naglog pada prodaje cigareta na koje, ispostavilo se prema rezultatima istraživanja, nisu uticale pomenute mere.
Samo poslednjih pet godina cigarete se prodaju za čak 38 procenata manje. Istražujući uzroke, u nedavnoj studiji američkih istraživača iz Južne Karoline i iz Kanade došlo se do zaključka da Japanci ipak nisu ostavili duvan – samo ga više ne pale u tolikoj meri, već ga greju.
Naime, studija potvrđuje povezanost drastičnog pada prodaje cigareta u Japanu u poslednjih pet godina, sa pojavom uređaja koji zagrevaju duvan, pre svih IQOS-om koji je na ovom tržištu prisutan od 2015. godine. U njoj se dalje ističe da je zamena tradicionalnih cigareta bezdimnim uređajima ima veliki potencijal da podstakne strategiju smanjenja štete u odnosu na posledice dugoročnog pušenja cigareta.
To je očigledno pravac koji počinju prihvatati i na drugoj strani okeana, u Americi, gde je Američka agencija za hranu i lekove (FDA) isti uređaj koji Japanci masovno koriste svrstala u kategoriju „proizvoda modifikovanog rizika“ i dozvolila da se potrošači informišu o smanjenoj izloženosti štetnim materijama prilikom korišćenja IQOS-a.
Ovu odluku Mič Zeler, direktor Centra za kontrolu duvana pri FDA obrazlaže činjenicom da dostupni naučni dokazi pokazuju da “ovi proizvodi sa autorizovanom informacijom mogu da pomognu odraslim pušačima da se odreknu cigareta i smanje izloženost štetnim materijama, ali samo ukoliko u potpunosti pređu na IQOS”.
Procenjuje se da u Americi trenutno ima blizu 40 miliona pušača. Da li će “japanski scenario” biti primenjiv i u ovom slučaju pokazaće rezultati posmatranja tržišta, na kom je uređaj za zagrevanje duvana predstavljen krajem prošle godine.
(Foto: Shutterstock)