Srednje škole i gimnazije koje mogu da zadovolje zdravstvene i bezbednosne uslove, organizovaće nastavu u učionicama.
Tamo gde to nije moguće urađeni su modeli i preporuke i to za kombinovani model i pripremljena je nastava i za onlajn.
Pojedini principi nastave isti su za sve nivoe obrazovanja – časovi bilo teorije, vežbe ili praktična nastava traju 30 minuta, smene po grupama do 15 đaka…
Poseban program koji primenjuju srednje škole pripremio je Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
Program nastave se ostvaruje na dva načina odnosno po dva modela - nastave na daljinu i nastave po kombinovanom modelu.
Kombinovani model
Ukoliko se u školi nastava odvija po kombinovanom modelu smenjivaće se časovi u školi sa onlajnom:
- Učenici od I- IV razreda jedne nedelje dolaze u školu na neposrednu nastavu, a sledeće nedelje realizuju časove putem nastave na daljinu. Smenu čine učenici prvog i drugog razreda, odnosno trećeg i četvrtog razreda. Moguća je i drugačija podela ukoliko u većoj meri odgovara osnovnom cilju da se u školi nađe optimalan broj učenika kako bi se zadovoljile mere očuvanja bezbednosti i zdravlja učenika i zaposlenih;
- Ukoliko je broj učenika u odeljenju veći od 15, odeljenje se deli u dve grupe (škola bira najoptimalniji kriterijum za podelu na grupe);
- Ukoliko je broj učenika u odeljenju, odnosno grupi za vežbe, praktičnu nastavu, strane jezike itd. manji od 15 za njih se nastava održava bez podele na grupe i uvek u školi. Dakle ako učenici te nedelje prate nastavu na daljinu, za ovaj oblik nastave dolaze u školu. Škola treba pažljivo da izradi raspored časova kako bi se obezbedio kontinuitet ovih časova za učenike;
- * Ocenjivanje učenika u ovom modelu nastave se realizuje kada su učenici uškoli uvažavajući sve principe ocenjivanja;
- Učenici jedne grupe, kada imaju nastavu u školi imaju sve časove po rasporedu. Škole mogu prilagoditi raspored tako da se časovi iz predmeta sa većim nedeljnim fondom realizuju kao dvočasi ili u blokovima kako bi se broj nastavnika koji svakodnevno dolaze u školu sveo na optimalnu meru;
- Časovi traju po 30 minuta. Pauza između smena u školi se koristi za čišćenje i dezinfekciju učionica, hodnika, laboratorija, radionica, biblioteka i svih drugih prostora u školi koji se koriste za nastavu i učenje. Takođe se vreme između smena može koristiti za realizaciju praktičnih oblika nastave naročito u situaciji kada učenici nisu u mogućnosti da ovaj oblik nastave realizuju kod poslodavca sa kojim škola ima odgovarajući ugovor;
- Preporučuje se školama da stručna veća nastavnika zajednički pripremaju i dele nastavne sadržaje. Ovo je posebno važno za velike škole u kojima jedan isti nastavni predmet u istom razredu i po istom ili sličnom programu realizuje više nastavnika.
Nastava na daljinu
Kako se navodi u preporukama Ministarstva prosvete ovaj oblik nastave se primenjuje kada se nastava u školi ne realizuje zbog očuvanja bezbednosti i zdravlja učenika i nastavnika.
Nastava na daljinu može se primenjivati i u slučaju kada određen broj učenika škole iz razloga koji se tiču bezbednosti i zdravlja nije u prilici da prisustvuje redovnoj nastavi u školi.
Srednja škola bira sistem za upravljanje učenjem koji će koristiti za realizaciju nastave na daljinu.
Opšte napomene
- Za sedam opšteobrazovnih predmeta (matematika, srpski jezik i književnost, fizika, hemija, istorija, geografija i biologija) i ključne stručne predmete za obrazovne profile u svim područjima rada biće snimani časovi koji će se postavljati na platformu (nacionalni servis-RTS planeta i/ili drugo veb mesto).
- Organizovati realizaciju nastave na način da svako odeljenje (grupe) ima svoju učionicu odnosno tokom malih odmora nema promene učionice/kabineta, osim kada je to neophodno zbog specifičnosti nastavnih predmeta i korišćenja određene opreme i nastavnih sredstava.
- Škole će do 24. avgusta dostaviti operativni plan nadležnoj školskoj upravi sa rasporedom planiranih časova po razredima na saglasnost, izabranu platformu za rad na daljinu, aktivnosti koje obezbeđuju da svi učenici budu uključeni u rad, itd.
- Škola vrši vremensku raspodelu početka časova i organizacije na nedeljnom i mesečnom nivou.
- Direktor organizuje, sa posebnom pažnjom, dežurstva u školskom objektu tokom radnog dana (u hodnicima, dvorištu, na ulasku u školu) a u cilju podizanja epidemiološke i svake druge bezbednosti učenika i zaposlenih.
- U svim školskim objektima se poštuju sve propisne epidemiološke mere.
(Kurir.rs/Blic)