U učeničkim i studentskim domovima do daljnjeg važe nova pravila. Uz strogu higijenu, kada i kako se pere posteljina, u propisanim merama je i da nema poseta u sobama, prenoćišta i slavlja, u čitaonicama su maske obavezne sve vreme, a zabranjeno je posluživanje kečapa, senfa, soseva, ulja, slanika, šećera, čajeva iz posuda za zajedničku upotrebu.
Prema pravilima Instituta Batut, koja je Ministarstvo prosvete prosledilo nadležnima svako ko ulazi u studentski dom moraće da ima zaštitnu masku na licu.
Domovima je potrebno obezbediti i dovoljno toplomera a iz upotrebe treba izbaciti posluživanje kečapa, senfa, soseva, ulja, slanika, šećera, čajeva i sličnož iz posuda za zajedničku upotrebu.
U svim situacijama treba voditi računa da se održava fizička distanca od najmanje metar i po.
Treba izbegavati i veštačku klimatizaciju, a ako je neophodna – koristiti samo onu koja uvlači vazduh iz spoljne sredine. Zabranjena je upotreba klimatizacije s recirkulišućim vazduhom.
- Čitaonice je potrebno što češće provetravati i obezbediti fizičku distancu između studenata od najmanje dva metra u svim pravcima. Zbog boravka većeg broja studenata i dužine potencijalne ekspozicije, u čitaonicama i crtaonicama je potrebno da studenti nose masku sve vreme – navodi se u merama.
Deo života koji je pre pandemije Kovida 19 bio neizostavni deo se isključuje - u studentskim domovima su do daljeg zabranjene posete, prenoćišta i slavlja u sobama.
- Neophodno je da studenti svakodnevno prate svoje zdravstveno stanje i ukoliko se pojave simptomi respiratorne infekcije da se jave lekarima na brojeve telefona koje treba postaviti na svim vidnim mestima u studentskom domu. Potrebno je da obaveste i upravnika studentskog doma i roditelje. Upravnik studentskog doma je dužan da u slučaju pojave sumnje na COVID-19 odmah obavesti epidemiologa nadležnog instituta/zavoda za javno zdravlje putem telefona – poručuje se u merama za studentske domove.
Stručno uputstvo o merama zaštite zdravlja učenika i zaposlenih ali i realizaciji vaspitnog rada u domovima učenika srednjih škola, duže je i obimnije od onog za studente. Prvenstveno - organizacija života i rada u ustanovama učeničkog standarda u uslovima pandemije zavisiće i od oblika organizacije obrazovno-vaspitnog rada u školama koje učenici pohađaju.
Upustva za učeničke domove menjaće se u zavisnosti od kretanja epidemije I odluka I preporuka Кriznog štaba I Ministarstva prosvete. Zbog toga je neophodno da direktori i zaposleni u ustanovama redovno prate preporuke.
Prvo direktori ustanova treba da uspostave blisku saradnju sa školama koje učenici pohađaju, kao i nadležnim zdravstvenim i epidemiološkim službama, radi planiranja načina rada i pružanja pravilne i pravovremene podrške svim učenicima koji borave u ustanovi.
Deo preporuka vezanih za održavanje higijene, a koji se odnosi na osoblje je isti kao i kada je reč o studentskim domovima. Od redovnog provetravanja do dezobarijera ispred doma.
- Učenici treba da nose maske u objektu, a naročito tokom kretanja kroz zajedničke prostorije i tokom stajanja u liniji u trpezariji. U svojoj sobi, napolju, u trpezariji tokom obroka, tokom učenja u čitaonici u kojoj je obezbeđena distanca veća od dva metra između mesta za učenje, dozvoljeno je da se maska na kratko odloži. Zbog dužine ekspozicije i boravka većeg broja učenika u čitaonicama i vežbaonicama neophodno je nositi masku sve vreme – navodi se u upustvu.
Svi koji ulaze u dom od učenika preko zaposlenih do roditelja moraju da imaju masku, da dezinfikuju ruke i obuću a prođu merenje a potrebno je i da im se izmeri telesna temperatura na ulazu. Vreme i vrstu obroka organizovati tako da se spreči istovremeno okupljanje većeg broja učenika na liniji i da se obezbedi preporučena fizička distanca u trpezariji (1,5 metar). Stolove u trpezariji je potrebno razmestiti tako da budu takođe udaljeni najmanje 1,5metar.
- U ustanovama sa trpezarijom male kvadrature u jelovnik češće uvrstiti vrste obroka koji se mogu deliti u formi „lanč paketa“ koji će se konzumirati van ustanove, na otvorenom – navodi se u preporukama.
Kada je reč o preporukama vezanim za praćenje zdravstvenog stanja učenika i zaposlenih - svim zaposlenima i drugim licima treba meriti temperaturu prilikom ulaska u ustanovu (beskontaktno).
Ukoliko neko od zaposlenih ima povišenu temperaturu i druge simptome COVID-a 19 odmah ga udaljiti i uputiti na pregled kod lekara.
- Učenici su obavezni da svako jutro i pred spavanje, ličnim toplomerom, samostalno mere temperaturu i ukoliko imaju povišenu temperaturu i druge simptome bolesti da odmah o tome obaveste dežurnog vaspitača. Dežurni vaspitač obaveštava upravu doma i nadležnog lekara koji daje dalje preporuke o postupanju. Istovremeno se obaveštavaju i roditelji učenika – strogo je propisana mera.
Ukoliko roditelji učenika žive u mestu koje je u blizini doma, učenik se smešta u sobu za izolaciju do dolaska roditelja koji su u neodložnoj obavezi da dođu u ustanovu i da odvedu učenika kod lekara. Isti režim se sprovodi ukoliko u domu učenika nije moguće obezbediti uslove za samoizolaciju, te se ona sprovodi kod kuće.
- Ukoliko je učeniku određena mera samoizolacije zbog bolesti, rizičnog kontakta ili sumnje na bolest, smešta se u sobu za izolaciju do dolaska roditelja ili drugog zakonskog zastupnika. Roditelj je obavezan da u što kraćem vremenskom roku dođe po učenika ukoliko je određena mera samoizolacije. Ukoliko postoji sumnja da više učenika ili zaposlenih ima COVID 19, ili se utvrdi prisustvo bolesti kod nekog od učenika ili zaposlenih, neodložno se obaveštava nadležni epidemiolog, i druge službe radi preduzimanja potrebnih mera – stoji u upustvu.
Prilikom upisa u dom roditelji će prilagati pisane potvrde sa izjavom da učenik i članovi porodice nisu pod zdravstvenim nadzorom, odnosno da kod učenika i članova porodice ne postoji sumnja na infekciju niti je potvrđena bolest COVID 19.
Takođe je potrebno da roditelji daju pisanu izjavu da su upoznati sa obavezom da po pozivu moraju hitno da dođu u ustanovu, a u izuzetnim slučajevima, najkasnije u roku od 24 časa.
Kako je vreme pandemije neka pravila vezana za maloletna lica u domovima su pooštrena. Ustanove moraju informisati roditelje o tome da će direktor ustanove, ukoliko se proceni da zanemaruju potrebe deteta ili postupaju na način koji bitno ugrožava zdravlje i bezbednost njihovog deteta i drugih učenika, neodložno obavestiti centar za socijalni rad, tužilaštvo i druge nadležne organe.
- Кrevete u učeničkim sobama rasporediti tako da razmak između uzglavlja ne bude manji od 2 metra. Učenike koji imaju hronične bolesti i koji su posebno ugroženi u slučaju dobijanja bolesti COVID 19 smestiti u sobe sa manjim brojem kreveta – navodi se u merama.
- Za učenike koji borave u ustanovi a imaju nastavu na daljinu, obezbediti nesmetan pristup internetu, praćenje predavanja putem televizije i druge neophodne tehničke uslove, a obavezno ako ne poseduju lični smartfon, tablet ili prenosni računar.
- Obezbediti da učenici učestvuju u donošenju odluka i da budu redovno i tačno informisani o svim merama koje se preduzimaju.
- Programom vaspitnog rada ne treba planirati manifestacije, proslave kao ni organizovane grupne posete mestima gde se očekuje okupljanje većeg broja osoba. Isplanirati sve aktivnosti u skladu sa aktuelnom epidemiološkom situacijom.
- Vaspitne aktivnosti planirati tako da se odvijaju u grupama ne većim od 15 učenika u prostoru gde je obezbeđena fizička distanca (pratiti preporuke iz uputstava koja se odnose na srednje škole).
- Ustanove su u obavezi da o načinu realizacije vaspitnog rada vode pisanu evidenciju i da se svi bitni događaji i primenjene mere pravovremene i pravilno evidentiraju.
(Kurir.rs/Blic)