Brojni stručnjaci u oblasti poslovne psihologije i ljudskih resursa naglašavaju da je za internacionalne menadžere važno da budu u stanju da se nose sa nacionalnim razlikama u poslovanju, uključujući kulturne razlike u hijerarhiji, humoru, asertivnosti i radnom vremenu.
U Francuskoj, Nemačkoj, Italiji i velikom delu Azije smanjenje plata povezano sa učinkom posmatra se kao otkrivanje nedostataka nekih članova kolektiva. Redovni sastanci timova i pisanje izveštaja koji zahtevaju pružanje povratnih informacija u Sjedinjenim Američkim Državama i većini Evrope doživljavaju se pozitivno, ali nemački menadžeri ih vide kao „prisilno teranje radnika da priznaju svoje neuspehe“.
Kako da se u ovakvim suprotnostima snađe menadžer međunarodnog poslovanja?
Međunarodni menadžer mora da bude kulturno svesniji i da u svakom trenutku pokazuje veću osetljivost od svojih kolega koji posluju u granicama jedne države. Prilagoditi se kulturi i vrednostima stranih zemalja istovremeno podržavajući kulturu i vrednosti matične kompanije nije lako. Iako je najbolji način da se ovo postigne pružanje prilike menadžerima da steknu iskustvo u inostranstvu, sadašnja zdravstvena situacija, ali i troškovi slanja ljudi u inostranstvo, stoje na putu ovoj dobroj praksi. Zato kompanije traže alternative: kratkotrajna upućivanja i razmene, ili multikulturni projektni timovi koji funkcionišu na daljinu.
Psihog Stefan Vils, ekspert za razvoj menadžmenta, i Kevin Baram, specijalista za internacionalni menadžment i autor nekoliko bestselera na ovu temu, sproveli su istraživanje na više od 60 uspešnih međunarodnih rukovodilaca u kompanijama raznorodnih profila i iz različitih zemalja.
Ono što su izveli kao zaključak, nakon podrobnog razgovora sa ovim vrhunskim profesionalcima, jeste da međunarodni uspeh ne može u potpunosti da se pripiše stručnosti i poslovnim veštinama. Naravno, ogroman deo uspeha internacionalnih menadžera zavisi od njihovog odličnog poznavanja posla, ali njihov zaključak je da su svima njima zajedničke i određene lične veštine. Ova dva stručnjaka podelila su te lične veštine u četiri velike grupe:
kognitivna kompleksnost,
kulturna empatija,
emocionalna energija i
psihološka zrelost.
Evo kako bi se u najkraćem mogla opisati ličnost uspešnog multinacionalnog menadžera.
1. Međunarodni menadžer mora da bude u stanju da se nosi sa kognitivnom složenošću i da zna kako da sagleda probleme iz različitih složenih uglova. Za to mu je potrebno široko obrazovanje, radoznalost, strpljenje i otvoren um.
2. Zbog rada u nepoznatim i raznovrsnim kulturnim okruženjima, međunarodni menadžeri teško mogu da se, prema kompetencijama i sigurnosti u sebe, porede sa lokalnim stručnjacima. Zato je veoma važno da svoje nedostatke u poznavanju kulture u kojoj rade kompenzuju drugim, ličnim veštinama – kulturnom empatijom, osećajem skromnosti i veštinom aktivnog slušanja.
3. Dobar internacionalni menadžer mora da ima snažnu energiju i sposobnost da doda dubinu i kvalitet interakcijama kroz svoju emocionalnu samosvest i otpornost, sposobnost da prihvati rizik i bude u stanju da se osloni na podršku sopstvenog znanja, ali i kolektiva u kome radi.
4. Međunarodni menadžer treba da pokaže psihološku zrelost. Ova osoba bi trebalo neprestano da ima želju za učenjem, osećaj za organizaciju vremena i lični moral, koji će mu omogućiti da se izbori sa raznolikošću zahteva postavljenim pred njim.
Ukoliko posedujete ove osobine, trebalo bi da ozbiljno razmislite o usavršavanju u oblasti međunarodnog menadžmenta. Najveća prednost obuke u sferi internacionalnog biznisa jeste to što ćete steći bogat set prenosivih veština – sa svojom stručnošću moći ćete lako da menjate kompanije u potrazi za najboljom ponudom, a sva vaša znanja idu sa vama.
(Promo - tekst / Foto: Promo)