Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici danas proslavljaju i obeležavaju Sabor Svetog Arhangela Mihaila.
Praznik je u narodu poznatiji kao Aranđelovdan. U crkvenom kalendaru je obeležen crvenim slovom i uvek se praznuje 21. novembra. Hrišćani su ovaj praznik ustanovili na Saboru svetih otaca održanom nekoliko godina pre Prvog vaseljenskog sabora.
Aranđelovdan je prema brojnosti vernika koji ga slave druga najčešća slava kod Srba posle Svetog Nikole.
Dan je posvećen Svetom Arhangelu Mihailu koji se smatra vođom nebeskih vojski. Uvek se javljao na mestima na kojima se javljala i Bogorodica tako da predstavlja nebesku silu i zaštitu na zemlji, a danas ga slavi kao krsnu slavu i zaštitnika porodice veliki broj Srba.
Mihailo, prvi među arhangelima, na ikoni se predstavlja kao borac. Na ikoni se ponekad predstavlja kako je pobedio Denicu, okovao ga verigama i stao mu nogom za vrat. Smatra se čuvarem vere pravoslavne i borcem protiv jeresi.
Arhanđel Mihailo zaštitnik je loze Nemanjića i jedan od svetaca koji uživa veliko poštovanje u našem narodu. Mnoga su narodna verovanja vezana za ovaj praznik i samog Arhangela Mihaila.
Naši stari su tvrdili da obilazi sve bolesnike i ako stane kod njihovih nogu, nije dobro, a ako stane kod glave - bolesnik će ozdraviti. Navodno dolazi i uzima ljudske duše kad je kome kucnuo poslednji čas.
Prema narodnom verovanju Aranđelovdan se slavi u jesen jer je kad su sveci delili uloge Arhangel Mihailo dobio jesenje i zimsko vreme - vreme zime i zimskih teškoća.
Govori se da u ovo vreme Arhangel luta svetom obučen u prosjaka da izgrdi nevernike i pomogne nevoljnicima.
Drugo narodno verovanje kaže da se prema vremenskim uslovima na Aranđelovdan može odrediti kakva će biti godina. Kakvo vreme bude na praznik - tako će biti tokom cele zime i proleća! Zato, ako ujutru bude vedro, čeka nas godina puna sunca, a ukoliko bude oblačno i tmurno, biće mnogo padavina i godina bez mnogo sunčanih i lepih dana.
Arhangel Mihailo se u nekim delovima Srbije slavi i kao zaštitnik stočara jer se veruje da samo on može oterati vukove.
Postoji verovanje i običaj kod mnogih hrišćana koji slave svetog Mihaila, da, pošto ga smatraju živim svetiteljem, ne spremaju žito, što je neopravdano i netačno. Neophodno je pripremiti žito za slavu, jer svi svetitelji i svi umrli živi su pred Bogom.
(Kurir.rs)