Na srpskim putevima prošle godine poginulo je 534 ljudi, do polovine septembra 2020. crna brojka je iznosila čak 336, a statistika pokazuje da su glavni uzroci saobraćajki sa smrtnim ishodom pijanstvo vozača i brza i bahata vožnja. Sagovornici Kurira, stručnjaci, slažu se da je kaznena politika u Srbiji blaga, a Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja smatra da propisana kazna za smrtnu saobraćajnu nesreću treba da se izjednači sa onom za ubistvo.
Češće minimalne kazne
- Komitet za bezbednost saobraćaja predložio je pre nekoliko godina izmenu Krivičnog zakonika. Naša ideja je bila da zaprećena kazna za to bude od pet do 15 godina, jer naše stanovište je da je umišljeno lišenje života umišljeno, pa bilo to iz pištolja, nožem bilo automobilom. Ako neko pijan sedne za volan i pritom duplo prekorači brzinu, morao bi da bude svestan šta može da se desi. Međutim, predlog nije prihvaćen - kaže Okanović za Kurir. On dodaje da je kod nas generalno praksa da sudije češće izriču minimalne nego maksimalne kazne.
- Nije na nama da sudimo, ali je činjenica da je kaznena politika blaga - kaže on i dodaje da nije upoznat sa time da je bar jedan vozač osuđen na maksimalnu kaznu od 12 godina zatvora, koliko zakon predviđa za teško delo protiv bezbednosti saobraćaja sa smrtnim ishodom.
Okanović objašnjava i u kojim situacijama se suđenja za udese s poginulim osobama odvijaju pred osnovnim, a u kojima pred višim sudovima: - Po pravilu, udesi se dešavaju iz nehata, kada vozači olako drže da neće doći do nesreće i kada nisu pijani, i tada se sudi pred Osnovnim sudom. Međutim, u situacijama kada imamo veliku količinu alkohola, veliku brzinu, prolazak na crveno i nasilničku vožnju, smatra se da je udes počinjen sa umišljajem, i to je nadležnost Višeg suda.
Bez uslovne
Profesor Milan Vujanić, koji je i sudski veštak saobraćajne struke, ima oštar stav o pijanim vozačima, kao i o onima koji prekorače brzinu. - Svako ko na mestu gde je ograničenje 50 vozi 100 na sat treba biti kažnjen duplo većom kaznom od minimalne. To je bezobzirna vožnja i mora biti oštro sankcionisana. Poznato je da pijani vozači ne mogu dobiti uslovnu kaznu, i to je dobro - kaže Vujanić.
Podsetimo, javnost je oštro reagovala na presudu Višeg suda u Beogradu kojom je u sredu Nikola Mihailović osuđen na četiri godine zatvora zbog izazivanja udesa u kom je poginulo četvoro mladih. Imajući u vidu da je Mihailović bio pijan i da je vozio 117 na sat, iako je ograničenje bilo 50, porodice žrtava, ali i veliki deo javnosti smatraju da je izrečena kazna neprimereno mala.