LJUDI OD GUME: Evo koje veštine menadžeri projekata moraju imati
Menadžeri projekata su svestrani pojedinci. Važno je da poseduju veliku emocionalnu inteligenciju i sposobnost precizne organizacije, a fleksibilnost poput one koju imaju cirkuski artisti skoro da je obavezna.
Oni koji se bave menadžmentom projekata moraju brinuti o budžetima, resursima i rasporedima, predviđati probleme i voditi računa o tome da svi u njihovom timu budu zadovoljni i produktivni. A potrebne su im i meke veštine – zdrav razum, dobar stav, emocionalna inteligencija i sposobnost komunikacije sa ljudima. Meke veštine ne možete zaista izmeriti, ali one su, bez sumnje, definicija dobrog menadžera projekata.
Da li je to sve? Ne, to je tek početak.
Veština 1: Liderstvo
Dobro vođstvo svodi se na kombinaciju četiri kvaliteta: fleksibilnost, fokus, integritet i skromnost. Lideri se prilagođavaju različitim ljudima i donose odluke na osnovu veće vizije. Takođe, prepoznaju i cene kada u svom timu imaju stručnjake koji određenu granu posla poznaju jednako dobro kao oni ili čak više od njih samih.
Dakle, umesto da pokušava da upravlja ljudima na mikroosnovama, dobar menadžer će delegirati, saslušati, podržati, postaviti ciljeve i osnažiti članove tima da preuzmu odgovornost za svoje odluke.
Američki astronaut Kris Hadfild jednom je rekao: „Vođstvo ne znači da treba da činite slavna dela. Stvar je u tome da postignete da vaš tim bude fokusiran na cilj i motivisan da učini sve da ga postigne, posebno kada su ulozi visoki, a posledice bitne. Potrebno je postaviti temelje za uspeh drugih, a zatim stati sa strane i pustiti ih da zablistaju.“
Veština 2: Motivacija
Ne postoji nijedan projekat koji tokom svog trajanja nema faze uspona i padova; a posao menadžera projekata je da se nosi sa tim fazama, i da u timu održava pozitivnu i produktivnu radnu atmosferu tokom nezgodnih trenutaka.
Dobri rukovodioci projekata daju lični primer zaposlenima: smireni su pod pritiskom, pozitivni su i energični. I uvek brinu o raspoloženju svog tima.
Veština 3: Perspektiva
Menadžeri projekata moraju biti dobri u sagledavanju kako sitnih detalja, tako i šire slike. To znači ne prevideti detalje, ali istovremeno ne fokusirati se na njih u trenucima kada je potrebna nova perspektiva. Budžet, obim posla i rokovi čine fokus, ali sve vreme treba imati na umu i dodatne potencijalne opasnosti.
Veština 4: Upravljanje rizikom
Da, to je bavljenje hipotetičkim situacijama, ali oni koji nisu dovoljno vešti u poslu skloni su ideji da upravljanje rizicima preskoče, jer se bavi događajima koji se „možda nikada neće ni dogoditi“.
Ali zamislite sledeću situaciju: vi vodite projekat i ništa nije pošlo po zlu. Potrošili ste vreme i budžet unapred uzimajući u obzir potencijalne rizike. Hoćete li izgledati loše u očima svojih saradnika? Naravno da nećete. Jer zamislite da nešto pođe po zlu, a niste se pripremili. Moraćete da tražite rešenja dok istovremeno vršite dodatni pritisak na sebe i svoj tim, što bi moglo uništiti motivaciju i poverenje.
Niko nema dar predviđanja budućnosti, ali veština upravljanja rizicima može vas približiti tome.
Veština 5: Prilagodljivost
Svet menadžera projekata je neverovatno dinamičan i brz. U takvom svetu, uprkos najdetaljnijem planiranju i upravljanju rizicima, ponekad se desi ono što ne očekujete.
Kažu da je prilagodljivost istinski pokazatelj genija. Bili vi genije ili nešto slično tome, tačno je da što ste prilagodljiviji, to ćete biti spremniji za bukvalno svaku situaciju. Za menadžere projekata prilagodljivost znači rad sa članovima tima kako bi se što brže i efikasnije došlo do najboljeg rešenja u novonastaloj situaciji.
Veština 6: Komunikacija
Veliki deo posla rukovodioca projekata je prenošenje informacija pravim ljudima u pravo vreme. Otuda i izuzetan značaj pažljivog slušanja sagovornika i dobrih komunikacionih veština.
I veštine pregovaranja su ključne za ovaj posao. Menadžeri projekata moraju sprečiti gubljenje vremena i trošenje nepotrebnog novca, upravljati očekivanjima i obaveštavati sve zainteresovane strane o svakom problemu i zastoju koji se pojavi.
Veština 7: Saosećanje
Malo empatije učiniće mnogo za vaš posao. Dobri rukovodioci projekata ne samo da znaju kako da razgovaraju sa različitim tipovima ljudi, već umeju da saosećaju sa individualnim ciljevima i ličnim potrebama članova svog tima.
Veština 8: Organizacija
Kada ljudi pomisle na menadžera projekta, uglavnom pomisle na nekoga ko je neverovatno dobar u multitaskingu. Iako je istina da najbolji menadžeri moraju često da rade više stvari istovremeno, multitasking zapravo nije nešto što bi trebalo da vam postane praksa. Zašto? Istraživanja su otkrila da multitasking smanjuje efikasnost i da ljudi koji žongliraju sa više tokova informacija ne mogu dobro da sagledaju detalje i prime informacije, pa tako nisu u mogućnosti da sasvim dobro izvrše bilo koji zadatak.
Za menadžera projekata, koji u svakom trenutku ima bezbroj tokova informacija kojima se treba pozabaviti, ključ uspeha je u dobroj organizaciji. Organizacija pre svega predstavlja pitanje davanja prioriteta, u kombinaciji sa korišćenjem potrebne pomoći od članova tima za teme koje su trenutno u fokusu.
Imate li ove kvalitete? Verujete li da ste sposobni da usvojite navedene modele poslovnog ponašanja? Ako je vaš odgovor pozitivan, trebalo bi da ozbiljno razmislite o karijeri u upravljanju projektima. U pitanju je sjajan posao – dinamičan i pun izazova. Dobri menadžeri projekata potrebni su svakoj kompaniji, tako da ćete imati mnogo mogućnosti za zaposlenje, a zarada je više nego dobra. Zato preuzmite inicijativu i neka vaš uspeh bude prvi projekat koji ćete započeti – odmah!
Foto: Promo