VOŽNJA U ZIMSKIM USLOVIMA: Kako da izbegnete proklizavanje i zaglavljivanje u snegu, a evo šta nikako ne smete da radite

RINA

Protekle noći i danas sneg je nastavio da pada. Vozače očekuju klizavi kolovozi, magla, na pojedinim deonicama i poledica naročito ujutru i uveče, a uslovi za vožnju su izuzetno nepovoljni.

Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić ističe da je u ovakvim uslovima najvažnije na put krenuti sa zimskim gumama, ali i da vozimo što sporije i držimo odstojanje.

- Sve što radimo u saobraćaju u zimskim uslovima mora da bude bez iznenadnih pokreta – kočenje mora da bude lagano, a nema ni naglih skretanja, poručuje Pešić.

On je naveo da veliki problem na terenu predstavljaju vozači koji su neodgovorni i koji su u ovakvim zimskim uslovima na put krenuli sa letnjim pneumaticima.

- Jedno takvo vozilo kada imamo u saobraćajnom toku može da izazove velike probleme i da napravi velike zastoje, a onda i da neki vozači koji izgube vreme na taj način pokušaju da nadonade vreme i sve to sa sobom stvara mogućnost za nezgode - dodaje Pešić.

Zoran Šaponjić 
foto: Zoran Šaponjić

Kada je reč o vožnji u zimskim uslovima, ističe da su na prvom mestu zimske gume.

- Naš apel vozačima je da koriste zimske pneumatike, bez obzira što Zakon o bezbednosti saobraćaja dozvoljava i penumatike za sve četiri sezone. Zimski pneumatici na sva četiri točka, a posebno ovo važi ako idemo na destinacije gde su niže temperatiure, gde je moguća pojava snega - navodi Pešić.

Objasnio je da su zimske gume važne ne samo kada je na kolovozu sneg, već i pri niskim temperaturama.

- Letnji pneumatici već ispod sedam stepeni gube svoja svojstva, postaju plastičniji i samim tim put kočenja sa letnjim pneumaticima je znatno duži nego sa zimskim - objašnjava Pešić.

Sa letnjim gumama zaustavni put duplo duži

Naveo je rezultate jednog istraživanja, sa zimskim pneumaticima i dubini šare od osam milimetara pri 50 kilometara na čas potrebno nam je oko 30 metara da se zaustavimo, a ako imamo letnje duplo je veći zaustavni put – preko 60 metara.

Na pitanje kakve su kazne za vožnju sa letnjim gumama u zimskom periodu, Pešić kaže da najbolje što možemo da prođemo je da platimo novčanu kaznu koja je negde od 10.000 do 20.000 za vozače, a za pravna lica te kazne mogu da budu i do 800.000 dinara.

- Ono što je mnogo veći problem je da zbog toga što neko ima letnje pneumatike može da dođe do proklizavanja, do izletanja vozila u drugu polovinu kolovoza i do sudara. U takvim situacijama vozač postaje odgovoran za saobraćajnu nezgodu i pored novčanih kazni ima i problem što osiguravajuća društva će tražiti da nadoknadi štetu drugom licu - kaže Pešić.

Kurir 
foto: Kurir

Još jedna važna stvar, kako kaže Pešić, je što ukoliko se pokaže da je uzrok saobraćajne nezgode bio to što smo imali letnje gume, onda to povlači krivičnu odgovornost, a samim tim i krivično delo.

- Važno je da vozimo sporije u zimskim uslovima i da držimo odgovarajuće odstojanje. Ono što je izuzetno važno je da nema naglih pokreta, naglih kočenja - naglasio je Pešić.

Šta ako dođe do proklizavanja ili se zaglavimo u snegu

Ukoliko automobil krene da proklizava, važno je kakav sistem kočenja imamo.

- Da li imamo klasičan sistem kočenja ili sistem kočenja koji je sa ABS-om. Ukoliko imamo sistem kočenja sa ABS-om onda je lakše tokom kočenja da imamo upravljivost, ako imamo sistem koji je klasičan onda kada pritisnemo kočnicu vozilo gubi upravljivost i u takvim situacijama je izuzetno teško da ostanemo na putu i zato dolazi do izletanja i do saobraćajnih nezgoda - objasnio je Pešić.

Sve što radimo u saobraćaju u zimskim uslovima mora da bude bez iznenadnih pokreta – kočenje mora da bude lagano, a nema ni naglih skretanja, dodaje Pešić.

- Kontakt između podloge i pneumatika, odnosno gume, je mnogo slabiji u takvim uslovima i lakše dolazi do izletanja vozila sa kolovoza - ističe Pešić.

U zimskim uslovima može doći i do zaglavljivanja u snegu, a Pešić ističe da je upravo zbog toga veoma važno da nam rezervoar bude uvek napunjen, kao i telefon da možemo da javimo.

Savet vozačima je, navodi, da kada kreću na put se dobro pripreme i da ne veruju baš mnogo navigaciji.

- Često navigacija bira neke putanje i može da nas odvede na neke puteve drugog reda koji nisu tako dobro održavani i gde ćemo doći u takvu situaciju da se zaglavimo u snegu i da ćemo morati da tražimo pomoć - zaključio je Pešić.

(Kurir.rs/ RTS)