Iako skoro svi znaju da su odnosi sa javnošću (PR) i marketing dve različite poslovne oblasti, nema mnogo onih koji tačno umeju da objasne razliku između njih.
Aleks Haniset, iskusna PR menadžerka i edukatorka u oblasti marketinga, priznaje da je pre nekoliko godina mnogo lakše mogla laicima da objasni razliku između ova dva posla. „Bila sam iznenađena kada mi je na jednom seminaru pre nekoliko godina prvi put postavljeno ovo pitanje. Za vreme zanimljivog predavanja kome smo prisustvovali, kolega iz firme mi je šapnuo: ‘Znam da je ovo glupo pitanje, ali postoji li razlika između PR-a i marketinga?’ Pogledala sam ga iznenađeno i ljutito klimnula glavom u znak potvrde, a on je nastavio: ‘Dobro, a u čemu je razlika?’ U to vreme sam radila za jedan internacionalni brend, u kome sam bila deo velikog PR tima koji je poslovao nezavisno od još većeg marketinškog tima. Navela sam mu glavne razlike koje su mi prvo pale na pamet – marketing podržava prodajni tim, PR podržava kompletan brend; marketing se bavi plaćenim oglašavanjem, PR koristi besplatne mogućnosti medija..."
Nedavno joj je jedan od poslovnih saradnika postavio isto pitanje i otkrila je da razliku više nije bilo lako objasniti. „Postalo mi je jasno da su, zbog načina na koji brendovi usvajaju i koriste platforme društvenih medija, linije između marketinga i PR-a postale zamagljene i više ih nije lako prepoznati", kaže Aleks Haniset.
Ona ističe da, što je kompanija manja, to se razlike sve teže uočavaju: „Dok sam razgovarala sa svojim saradnikom, shvatila sam da smo milion puta na predavanjima i obukama istakli da, ako ste preduzetnik, morate imati razvijene marketinške i PR veštine, ali da možda nikada nismo rekli gde se jedne završavaju, a na kom mestu druge počinju."
Ako ste se našli u sličnoj situaciji i shvatili da ne znate kako tačno da objasnite razliku između ove dve karijere, ako se bavite poslom koji zahteva veštine iz obe oblasti, a niste potpuno sigurni kako da razlikujete PR i marketing, ovo je tekst za vas.
Prvo, počnimo sa načinom na koji su tradicionalno definisane ove dve funkcije.
Odnosi s javnošću najčešće se definišu kao profesionalno održavanje dobrog imidža kompanije, organizacije ili poznate osobe u javnosti. Marketing je akcija ili posao promocije i prodaje proizvoda ili usluga, uključujući istraživanje tržišta i oglašavanje.
Glavna razlika je u sledećem: marketing je fokusiran na promociju i prodaju određenog proizvoda, dok je PR fokusiran na održavanje dobre reputacije kompanije u celini.
Aktivnosti i dnevni zadaci menadžera za odnose s javnošću i marketinškog stručnjaka takođe se razlikuju. Najčešće dnevne obaveze PR menadžera su sastavljanje i distribucija saopštenja za javnost o predstojećim aktivnostima ili o postignutim uspesima kompanije, zatim pisanje i objavljivanje pozitivnih priča o kompaniji u medijima, kao i staranje o tome da se rukovodiocima ili klijentima obezbedi mogućnost obraćanja u medijima ili držanja govora na događajima važnim za njihovo polje delovanja.
Zadatak PR menadžera je da izgradi dobre odnose sa medijima i svim uticajnim ustanovama i osobama u oblasti rada njihovog klijenta ili kompanije. PR mora neprestano voditi računa o ciljevima, misiji i viziji kompanije i starati se da kako zaposleni, tako i relevantna javnost dobijaju odgovarajuće, redovno ažurirane poruke kompanije. Još jedan od važnih PR zadataka jeste postavljanje teza i polaznih tačaka za razgovor sa medijima, kao i staranje o ugledu kompanije u kriznim situacijama. Radi se o izuzetno dinamičnom poslu i nije neobično da se sve ovo, pa i mnogo više od navedenog, postavi pred PR menadžera u samo jednom radnom danu.
Tog istog dana marketinški stručnjak mogao bi biti angažovan na kreiranju reklamne kampanje za novi proizvod, na kupovini oglasnih mesta za tu kampanju na relevantnim medijskim platformama (na televiziji, u štampi, na portalima ili na društvenim mrežama). Zadatak marketinškog stručnjaka je i stvaranje pratećih materijala za lansiranje proizvoda, poput brošura, određenih stranica web prezentacija i često postavljanih pitanja za prodajni tim. Ovaj posao podrazumeva i sprovođenje istraživanja u industriji u kojoj firma posluje ili među klijentima, kako bi se pomoglo boljem usmeravanju kampanje.
Razlika je i u načinu na koji se meri postignuti uspeh. Kada se približava završetak marketinške kampanje i zaposleni žele da izmere njen uspeh, trebalo bi da odgovore na nekoliko pitanja. Da li je proizvod koji se prodaje ispunio ciljeve prodaje? Da li je povraćaj ulaganja (ROI) kampanje bio visok, upoređujući novac potrošen na marketinšku kampanju sa profitom od prodaje proizvoda? Da li je privučena pažnja kupaca, pratilaca na društvenim mrežama, uticajnih osoba u konkretnom poslu, kao i šire javnosti?
Za PR menadžera, uspeh bi izgledao ovako: mnogo pohvalnih objava u relevantnim štampanim publikacijama i elektronskih priloga o proizvodu ili kompaniji u celini, zatim zapaženo obraćanje nekog od rukovodilaca kompanije u medijima ili na poslovnom događaju visokog profila. Pokazatelj uspeha u PR-u su i nagrade osvojene na događajima u industriji u kojoj poslujete, pozitivni komentari pratilaca na društvenim mrežama, pohvale na forumima, uspostavljanje dobre komunikacije sa novinarima i uticajnim ljudima iz branše, pozitivan stav javnosti o kompaniji u celini.
Istina je da se do velikog uspeha u poslu, bez obzira na to da li se radi o kompaniji ili pojedincu, ne može doći bez zajedničkog rada PR-a i marketinga. Krajnji ciljevi – prodaja proizvoda i navođenje ljudi da vole kompaniju – umnogome se preklapaju: ako su vaši proizvodi loši, javnost verovatno neće s odobravanjem gledati na vašu kompaniju, a ako se ljudi emotivno ne povezuju sa vašim brendom, nećete moći da ostvarite ni veliki uspeh u prodaji.
Upravo u tome i leži lepota (ili zamka, u zavisnosti od toga kako gledate na stvari) društvenih mreža, koje mogu mnogo da pomognu u radu oba sektora. Kreiranje onlajn kampanja, animiranje pratilaca na Fejsbuku ili Tviteru zanimljivim sadržajima, brza uputstva i pojašnjenja detalja o poslovanju novinarima, efikasni odgovori nezadovoljnim klijentima... Na mrežama se marketing i PR prepliću i nadopunjuju. Ne samo da je dobro da kao PR budete upućeni u pravila marketinga, ili da radeći u marketinškom sektoru upoznate tajne PR-a, već je i za vlasnika malog preduzeća koje pokušava da se uhvati u koštac sa konkurencijom – korisno ukloniti nedoumice i pitanja o načinu na koji promovišete svoje proizvode i brend. Upoznajte se i sa odnosima sa javnošću i sa marketingom. Ne samo što ćete naučiti bezbroj zanimljivih stvari, već ćete steći i izuzetne veštine, koje će vam pomoći u svakom poslu. PR će vas učiniti komunikativnijim i naučiće vas kako da utičete na javnost. Sa druge strane, profesionalno usavršavanje u sferi marketinga pomoći će vam da dođete do većeg broja klijenata, da ih pridobijete i zadržite. Ova znanja uticaće na to da počnete više da zarađujete i da povećate svoj učinak, kojim god poslom da se bavite.
(Promo - tekst / Foto: Promo)