ZORAN SIMJANOVIĆ JE BIO ČLAN PRVE ROK GRUPE U SRBIJI: Postao je roker slučajno, a Akademiju je upisao jer su ga naterali

Zorana Jevtić

Čuveni kompozitor Zoran Simjanović je preminuo od posledica korona virusa. Imao je 75 godina. Rođen 1946. u Beogradu, gde je završio Muzičku akademiju. Tokom šezdesetih svirao je u muzičkim sastavima „Siluete” i „Elipse”. Počeo je da se bavi komponovanjem filmske muzike 1975. godine.

Sarađivao je sa Srđanom Karanovićem, Goranom Markovićem, Brankom Baletićem, Goranom Paskaljevićem, Emirom Kusturicom, Slobodanom Šijanom, Dejanom Karaklajićem. Komponovao je muziku i za TV serije. Posebno se pamti njegova muzika iz TV serije „Grlom u jagode”. Do odlaska u penziju bio je redovni profesor primenjene muzike na fakultetima dramske i muzičke umetnosti u Beogradu, Banjaluci i Cetinju.

ATA images 
foto: ATA Images

U mnogim intervjuima koje je davao tokom godina, njegova ljubav prema muzici je bila očigledna. Na pitanje ko ga je i kako "gurnuo"u muziku, Zoran Simjanović je imao spreman odgovor.

"Slučajno. Rođen sam neposredno posle Drugog svetskog rata. Ta generacija je najbrojnija. Kad se rat završio ljudi su se vratili ženama. Zbog velike gužve pri upisu u školu stigao sam do prvog razreda tek sa sedam i po godina. Pošto sam, kažu, već tada bio zreo, moji su me, u šestoj godini, poslali kod naše porodične prijateljice, profesorke klavira Jelene Kršić. I taj instrument je bio moj bukvar." objasnio je kompozitor.

Damir Dervišagić 
foto: Damir Dervišagić

Roker je postao slučajno.

"Svi smo pri upisu u gimnaziju imali mnogo slobodnog vremena, pa smo se sakupljali kod našeg druga Ljube Đorđevića. On, slikar, svirao je harmoniku... A potom su tu došli Zoran Miščević i Ilija Stanić. I 1961. godine smo osnovali grupu „Siluete”, prvi rok sastav u Srbiji. Pre 55 godina smo svirali na igranci u Ekonomskoj školi, u Cetinjskoj ulici, ispod "Politike". Voleli smo grupu „Šedouz” po kojima je kršten i naš prvi sastav „Siluete”. Tada je i Klif, sa „Šedouzima”, bio uzor Zoranu Miščeviću i svima ostalima.", pričao je tada čuveni kompozitor.

ATA images 
foto: ATA Images

Otišao je sa rok scene u trenutku kada su počinjale prave obaveze i to se desilo krajem šezdesetih.

"Tada smo došli do prelomne granice, do pitanja: „Kako dalje u život? Kao muzičari ili nekim drugim putem? U Jugoslaviji nismo mogli da postignemo više. Osvojili smo sve scene, pa i televiziju. A Kornelije Kovač je oformio „Korni grupu” i odveo nam bubnjara Vladimira Furduja i basistu Bojana Hreljca. Pred nama su bile obaveze na fakultetima. Zoran Hristić me je naterao da se upišem na muzičku akademiju. I tako smo se kao grupa raspali..." pričao je Simjanović.

Kao kompozitor filmske muzike, čija muzička dela u filmovima smatrate besmrtnim?

To priznanje, pre svih, po mom mišljenju, zaslužuje Italijan Nino Rota. Komponovao je muziku za filmove Felinija i Viskontea: „Amarkord”, „Osam i po”, „Sladak život”... A radio je i s Frensisom Fordom Kopolom na filmu „Kum”. Muzička tema iz tog filma je bila „Poslednja ljubav”... Rota je u svakom filmu, uslovno rečeno, igrao jednu od „glavnih uloga”. To nije samo moj stav. To su govorili i oni s kojima je radio: Felini, Viskonte, Kopola... „Rasne” songove su pevali Cune, Arsen…

(Kurir.rs/A.M./Politika)

Bonus video:

This browser does not support the video element.

00:32
Sanja Ilić komemoracija Izvor: Kurir