Za prva četiri meseca ove godine u Srbiji je registrovano oko 9.500 novih vozila, a to je oko 23 odsto manje nego 2019. godine, kad je bilo moguće organizovati Sajam automobila.
Veoma je teško praviti paralelu između 2019. i 2020. godine kad smo tokom proleća bili potpuno zatvoreni i tekuće godine kad se očekuje stabilizacija tržišta.
Prema rečima predsednika Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milana Belina tržište automobila je živo i lagano raste zbog većeg interesovanja kupaca.
- Što se tiče popularnosti modela, na sličnom je nivou već nekoliko godina, a izdvojilo se nekoliko brendova najinteresantnijih za naše kupce. To su: "škoda", "fijat", "kija", "hjundai" i "dačija", dakle oni koji nude automobile nižeg cenovnog ranga i taj segment je najpopularniji jer je to ono što naši građani mogu da priušte kad je reč o novim vozilima - rekao je Belin.
Hibridna i elektro-vozila su prisutna kod svih prodavaca automobila, ali nove tehnologije neminovno podižu cene automobila, a kako sada stoje stvari, oni će biti sve skuplji i skuplji.
Asocijacija automobilskih novinara Srbije izabrala je za automobil godine model "tojota jaris" dok je u kategoriji hibridnih i elektrovozila izabran "fića" hibrid, koji se pojavio na našem tržištu, rekao je predsednik asocijacije automobilskih novinara Srbije i novinar RTS Dragan Milutinović.
- Korona je pokosila auto-industriju u Evropi i da biste kupili novi automobil u Evropi čeka se i šest meseci. Mi trenutno u Srbiji imamo lager određenih modela, ali da bi uvoznik naručio nove automobile i da bi vozila došla ovamo potrebno je ogromno vreme jer svi zavise od kineskih delova - rekao je Milutinović.
U našoj zemlji postoje subvencije za elektro i hibridna vozila koje nisu male, 5.000 evra za elektrovozila i 2.500 evra za hibridna vozila.
- Mi smo sa resornim ministarstvom razgovarali o promeni postojećih propisa kako bi što više hibridnih vozila steklo uslov da mogu da dobiju subvenciju, jer to je budućnost - kaže Belin.
U Evropi je udvostručena prodaja električnih automobila, čak je prodato više takvih automobila nego u Kini, koja ima 200 fabrika koje proizvode elektro-automobile, dodaje Milutinović.
- Najviše su profitirali oni koji proizvode novu tehnologiju i koji mogu da je isporuče, a to su velike kompanije koje proizvode elektrovozila i koja ih prodaju skupim skandinavskim zemljama. Skandinavija je skoro potpuno zabranila prodaju automobila na goriva koja sagorevaju jer grade podvodne tunele koji će biti bez ventilacija i sve će ići na elektriku, a subvencije države za kupovinu takvih automobila su velike - objašnjava Milutinović.
Kad je reč o polovnim automobilima, uvoz takvih automobila je poskupeo za oko 30 odsto i ima ih sve manje. To su automobili stari od 10 do 15 godina od nekoliko hiljada evra i njih je sve manje u Evropi.
(Kurir.rs/RTS)