Na vulkanskom ostrvu blizu obale Jemena, koje se nalazi na ključnoj raskrsnici pomorskih puteva, gradi se misteriozna vazduhoplovna baza.
Iako nijedna zemlja nije priznala da je vlasnik vazduhoplovne baze na ostrvu Majun u pojasu Bab el Mandeb, pre nekoliko godina Ujedinjeni Arpaski Emirati planirali su izgradnju ogromnog kargo i logističkog centra na ovom 5,6 kilometara dugom ostrvu.
Zvaničnici jemenske međunarodno priznate vlade kažu da Emirati stoje iza ovih radova, iako su UAE 2019. saopštile da povlače svoje snage iz sukoba sa jemenskim Hutima.
"Stvaranje relativno trajnog prisustva deluje kao dugoročni strateški cilj", kaže Džeremi Bini, iz obaveštajne kompanije Džejns koja godinama prati dešavanja na Majunu. "Postoji velika verovatnoća da izgradnja nije povezana sa ratom u Jemenu" već sa trgovinom, dodao je on.
Zvaničnici UAE nisu komentarisali pisanje medija.
Pista na Majunu daje onome ko je kontroliše veliku moć u ovom pojasu i mogućnost da vazdušnim putem napadne Jemen u kome već godinama traje krvavi rat. Takođe, "vlasnik" baze odatle može da učestvuje u operacijama u Crvenom moru, Adenskom zalivu i obližnjoj istočnoj Africi.
Satelitski snimci Planet labsa koje je pribavio AP pokazuju kamione i bagere kako grade pistu dugu 1,85 kilometara na ostrvu 11. aprila. Do 18. maja taj posao je bio završen, a podignuta su i tri hangara južno od piste.
Pistu te dužine mogu da koriste vojni ali i komercijalni avioni. Pre nekoliko godina, radnici su pokušali - i odustali - da izgrade pistu dugu 3 kilometra koju bi mogli da koriste najteži bombarderi.
Vojni zvaničnici u jemenskoj vladi, koju podržavaju i Saudijski, kažu da UAE grade pistu i da su brodovi iz Emirata proteklih nedelja na ostrvo prevozili oružje, opremu i vojnike.
Nedavne tenzije između UAE i jemenskog predsednika Abeda Rabo Mansura Hadija posledica su zahteva Emirata da dobiju Majun 20 godina na korišćenje. UAE, pak, tvrde da nikakvog neslaganja nema.
Prvi i neuspeli pokupšaj gradnje na ostrvu usledio je kada su emiratske snage preizele Majun od Hutija 2015. godine. Godinu dana kasnije, UAE brodovi i tegljači preneli su opremu na ostrvo i izgradnja je počela ali je ubrzo i zaustavljena kada su inženjeri shvatili da neće moći da naprave dovoljno dugu pistu. Nova tura gradnje krenula je ovog februara, nekoliko nedelja nakon što je američki predsednik Džo Bajden saopštio da SAD više neće podržavati saudijsku ofanzivu protiv Hutija.
Saudijska Arabija je odluku da nastavi izgradnju na ostrvu donela nakon što su zatvorili svoju vojnu bazu u Eritreji, odakle su vodili operacije u Jemenu.
Rog Afrike postao je "opasno mesto" za Emirate zbog konkurencije i rizika od lokalnih ratova. Majun ima malu populaciju i na dobrom je mestu za nadgledanje Crvenog mora, kaže Eleonora Ardemanji, analitičar u italijanskom Institutu za međunarodne političke studije. "Fokus Emirata prebacio se sa projekcije sile na zaštitu sile", rekla je ona i pojasnila da sa Majuna UAE mogu da posmatraju šta se dešava i preduprede eventualne pretnje.
Kuds jedinica iranske Revolucionarne garde navodno je primenjivala sličnu taktiku na teretnom brodu koji je bio usidren blizu Jemena pre nego što su ga uništile izraelske rakete.
Majun, poznat i kao Perim, nalazi se nekih 3,5 kilometrara jugozapadno od Jemena. Strateška prednost ostrva poznata je stotinama godina, naročito posle otvaranja Sueckog kanala koji je povezao Mediteran sa Crvenim morem. Britanci su držali ostrvo pod svojom kontorlom do odlaska iz Jemena 1967. godine. Sovjetski savez, savetnik marksističke vlade Južnog Jemena, unapredili su pomorska postrojenja na Majunu ali su ih, tvrdi CIA, retko koristili. Verovatno zbog toga što su morali da dovlače vodu i zalihe na ostrvo, a taj problem imaće i nova baza, kaže bini.
Baza bi mogla da bude interesantna i američkim snagama iako su oni iz jemenske Al Anad baze slali dronove na Al Kaidu na Arabijskom poluostrvo sve dok ih Hutiji nisu naterali na povlačenje 2015. Ministarstvo odbrane je kasnije priznalo da su SAD podržavale saudijsku kampanju u Jemenu.
Kurir.rs/K.P.