Ovu informaciju objavio je turski portal Haberturk i naveo da se Erbas A340-200 koji je u vlasništvu libijske vlade u Tripoliju nalazio u pogon kompanije EAS Industries ( sad Sabena Technics), u mestu Perpinjanu, na jugu Francuske. Avion je tom prilikom preuređen od superluksuzne letelice u putnički avion.
Inače avion je 2013. poslat iz Libije u Francusku kako bi izbegao uništenje u okršaju milicija na aerdoromu u Tripoliju.
Kako je saopšteno nekadašnja Gadafijeva letelica u Turskoj će ostati dok ne budu izvedeni dodatni radovi na održavanju i opravci letelice, posle čega će avion biti poslat u Libiju za javnu upotrebu.
Priča o Gadafijevom avionu pojavila se krajem februara ove godine kada je čuveni CNN objavio prilog o tome kakva je bila sudbina njegove luksuzne leteće palate i tom prilikom otkrili da je ovaj avion popravljen posle oštećenja prilikom granatiranja aerodroma u Tripoliju, ali i da je promenio boju i sad je dobio zvaničnu libijsku zastavu. Iako je tada navedeno da je bilo nepoznato kome ova letelica zaista pripada, izgleda da pošto je sleteo u Istanbul, avion pripada libisjkoj vladi u Tripoliju, čiji je Turska saveznik.
Slike koje su se pojavile posle zauzimanja međunarodnog aerodroma u Tripoliju 29. avgusta 2011. postale su jedan od simbola pada režima Moamera Gadafija, kada su pobunjeničke milicije zaplenile Gadafijev Erbas A340-200 koga su spolja oštetili meci i geleri, ali njegov unutrašnji luksuz ostao je netaknut.
Ubrzo pozvani su bili strani novinari da im se pokaže bogati plen, a mnoge svetske novinarske ekipe dobile su priliku da zavire u Gadafijev avion. Retki posetioci u pratnji naoružanih pobunjenika mogli su da vide da avion raspolaže kadom za hidromasažu, prostorijom u kojoj se nalazio privatni bioskop i velika spavaća soba koja je bila obložena ogledalom, kao i mnogo drugih detalja luksuza u kome je uživao tad još živ Gadafi koji je te 2011. napustio Tripoli i otišao prema svom rodnom gradu Sirtu.
Ovaj Gadafijev avion bio je kako CNN opisuje njegova leteća palata, za koju pobunjenici koji su osvojili Tripoli nisu znali šta da rade, posebno jer su se za taj avion vezivale razne priče pune grehova.
Nove vlasti razmišljale su da se kompletan VIP enterijer izmesti iz letelice i pretvori u običan putnički avion. Ta inicijativa došla je iz susednog Tunisa gde je avion svrgnutog predsednika Tunisa Ben Alija bio prodat kompaniji "Turkiš erlajnz". Međutim, sa Gadafijevim avionom to nije bio slučaj, ali je bilo jasna jedna stvar avion zahteva detalji remont i opravke, a o sudbini njegovoj će se kasnije odlučiti.
Predsednički avion registracije 5A-ONE konačno je 2012. prebačen u pogon kompanije EAS Industries ( sad Sabena Technics), u mestu Perpinjanu, na jugu Francuske gde se obavljaju popravke i održavanje letelica francuske nacionalne kompanije Er Frans.
Gadafijev Erbas A 340 je imao sreću za razliku od ostalih letelica sa aerodroma Tripoli koje su uništene ili toliko oštežene u razmeni vatre prvo pobunjenika i ostataka Gadafijeve vojske, a onda i međusobnog obračuna sukobljenih milicija.
CNN dodaje da je avion pretrpeo ozbiljna oštećenja pa je putovanje od 900 milja od Libije do Francuske moralo da se izvede na trećini od normalne visine leta i još sa izvučenim stajnim trapom, jer zbog oštećenja točkove je bilo nemoguće uvući.
Inače Gadafijev avion u Francuskou prebačen je bio u staroj boji i na trupu sa brojem "9999", koji zapravo označava Deklaraciju o formiranju Afričke unije koja je osnovana 9. septembra 1999. godine, pa otud cifra od četiri devetke na trupu.
Međutim, ubrzo ovaj broj je nestao a na horizontalnom repu pojavila se nacionalna libijska zastava. Letelica je 2013. bila opravljena i spremna za ponovni let. Priča da će avion služiti za komercijalnu upotrebu nije se ostvarila, a tadađnja vlast zadržala je avion za sopstvenu upotrebu. Avion je odleteo za Libiju, ali se ponovo vratio u Francusku za svega par meseci.
Avion koji je promenio nekoliko vlasnika
Inače ovaj avion od samog početka kako piše CNN pratile su tužbe i kontroverze.
Prvi vlasnik ovog aviona bio je Džefi Bolkiah, plejboj i brat sultana od Bruneja. Njemu je ova letelica isporučena bila 1996. godine i princ je za njega potrošio 250 miliona dolara za njegovu adaptaciju, pre nego što ga je posle četiri godine korištenja prodao, kada se posvađao sa porodicom zbog upotrebe državnih sredstava.
Letelica je prodata saudijskom biznismenu i članu kraljevske porodice princu Al-Valeed bin Talala, uglednom milijarderu i biznismenu koji je gajio ljubav prema luksuznim letelicama ( on je još 2007 naručio Erbas A380 i to VIP verziju Erbasovog superdžamba, koji nije nikad izrađen.
Jordanka Dad Šharab tužila je saudijskog princa Al-Valeeda pred britanskim sudom, jer joj je dugovao novac za usluge posredovanja u jednom poslu. Tad se Erbasov A340 se ponovo pojavio na tržištu. Njega je 2006. godine kupio libijski lider Moamer Gadafi za 120 miliona dolara. Inače sudski spor završen je 2013. kada je sud u Londonu presudio u korist Jordanke i naredio Saudijcu da joj plati 10 miliona dolara odštete.
ste godine kad je Gadafi kupio svoje Erbas, libijska vlada potpisala je ugovor sa Al Kharafi Group, konzorcijumom sa sedištem u Kuvajtu, o razvoju obalnog odmarališta u Tajuri, u blizini Tripolija. Nedugo zatim ovaj sporazum je 2010. libijska strana poništila.
Kuvajtski konzorcijum tužio je Libiju pred međunarodnim arbitražnim sudom u Kairu koji je presudio u korist ove kompanije i naredio libijskoj vladi da plati odštetu od 930 miliona dolara. Međutim ovaj proces zbog svoje složenosti se nastavio dalje i kako piše CNN i danas se odvija pred više sudova.
Konzorcijum Al Kharafi tužila je libijsku državu i pred francuskim sudom, pa kad je luksuzni A340 ponovo sleteo u Francusku 2014. tražili su da letelica bude zaplenjena. Sudski epilog ovog slučaja okončan je 2015. kada je frnacuski su presudio da letelica čija vrednost je procenjena na 60 miliona dolara pripada Libiji i uživa imunitet dok se nalazi u Francuskoj.
Kuvajtski konzorcijum se žalio na ovu presudu, a ceo slučaj otišao je u lavirint francuskog pravosuđa. Dok se predmet tu zagubio troškovi boravka aviona u Francuskoj su se gomilali. Do 2016. naknade za održavanje, popravku i popele su se na skoro 3 miliona evra, pa je i Er Frans postala stranka u postupku pred sudom, jer je ova kompanija tražila da joj se plate dugovanja. Da stvar bude gora tržišna vrednost ovog aviona koga je Gadafi kupio za 120 miliona evra počela je naglo da pada za ovaj četvoromotorac.
Uprkos svom haosu i pandemiji 2020. primećeno je da je na letelici proveravan rad motora, što je inače ništa neobično kad su u pitanju letelice koje dugo stoje u hangarima..
Kakva je sudbina Gadafijevog aviona za sad nije poznato i ko će biti njegov stvarni vlasnik s obzirom da se suđenja i borba za vlasništvo nad letelicom čija vrednost svake godine pada i dalje nastavlja.
Kurir.rs/A.M./CNN