VAŽNO: Pokvareni televizor ili foto-aparat ne mora da ide na servisiranje, možete dobiti nov ili tražiti povraćaj novca
Mnogi građani ne znaju da u prvih šest meseci od kupovine robe koja se pokvari imaju pravo da biraju između popravke, zamene, pravičnog umanjenja cene i raskida ugovora, a u preostalih 18 meseci da biraju između popravke i zamene
Neretko se dešava da se novi televizor, foto-aparat ili frižider, za koji ste mnogo vremena štedeli, vrlo brzo nakon kupovine pokvari. Međutim, mnogi građani ne znaju da u prvih šest meseci od kupovine pokvarenu robu ne moraju da pošalju na servis, već imaju pravo da biraju između popravke, zamene, pravičnog umanjenja cene i raskida ugovora.
U preostalih 18 meseci do isteka dvogodišnje odgovornosti prodavca mogu birati između popravke i zamene robe, a Kurir vam daje detaljno uputstvo kako da se najbolje zaštitite i ostvarite svoja prava u postupku reklamacije.
Servisiranje
- Kada tehnički uređaj predajete prodavcu u reklamacioni postupak, uređaj ne ide na „servisiranje“, već prvo ide na testiranje, to jest dijagnostiku. U našem jeziku, reč „servisiranje“ se odomaćila kao sinonim za popravku u servisu, i koriste je i prodavci i potrošači. Često je pogrešno shvatanje potrošača da, kad izjave reklamaciju, njihov uređaj ide u servis na „servisiranje“, tj. automatski na popravku - objašnjava udruženje potrošača Efektiva na svojoj Fejsbuk stranici. Reč „servisiranje“, kako navode, nije adekvatna da opiše suštinu onog što se dešava kad potrošač pokrene reklamacioni postupak.
- Kad izjavljuje reklamaciju prodavcu, potrošač ima pravo da u prvih šest meseci od pribavljanja robe bira između popravke, zamene, pravičnog umanjenja cene i raskida ugovora. U preostalih 18 meseci do isteka dvogodišnje odgovornosti prodavca za saobraznost robe bira između popravke i zamene. Potrošač to svoje pravo ističe u reklamaciji, a da li će doći u situaciju da ostvari svoje pravo, zavisi direktno od ishoda dijagnostike, koja najviše može trajati osam dana. Ishod dijagnostike se zove odgovor na reklamaciju, i u tom odgovoru prodavac saopštava da li prihvata ili ne prihvata reklamaciju. Ako reklamaciju prihvata - izjašnjava se o potrošačevom predlogu načina rešavanja reklamacije - popravka, zamena, pravično umanjenje cene ili raskid ugovora - navode u Efektivi i ističu da se može rešavati samo reklamacija koja je usvojena.
Eventualna popravka
Samo tada, kako kažu, dolazi u obzir eventualna popravka - i to po saopštavanju rezultata dijagnostike potrošaču kroz odgovor na reklamaciju. - Popravka kao način rešavanja usvojene reklamacije mora biti završena najkasnije 30 dana od dana kada je reklamacija uložena. Imajte u vidu da se u prvih šest meseci od pribavljanja robe popravka potrošaču ne može nametnuti. U preostalih 18 meseci prodavac može da insistira na popravci, ali tu postoji dopunsko pravilo koje svaki potrošač mora da zna. Ukoliko se posle prve popravke javi isti ili novi kvar, potrošaču se nova popravka nikako ne može nametnuti, i on tada ne samo što ima pravo da traži zamenu već mu se vraća da zahteva raskid ugovora, odnosno povraćaj novca - objašnjavaju u Efektivi.
Ružica Kantar