5 DIZAJNERSKIH ZAPOVESTI: Evo kakav proces preporučuju najbolji web dizajneri

Promo

Čuvena je lekcija pod imenom „Deset zapovesti web dizajna“ Džefrija Zelmana, web dizajnera i pisca, koji po rečima u tekstu magazina Businessweek važi za „kralja web standarda“. U svom govoru na Adobe konferenciji posvećenoj kreativcima Zelman je objasnio šta bi, po njegovom mišljenju, svaki kreativac trebalo da ima u vidu kada dizajnira web sajt.

Otkrivamo ključne aspekte njegovog procesa

Promo 
foto: Promo

1. Zabavite korisnike

Kada kreirate web stranicu za klijenta, lako je prevideti humor. Kreativci često izbegavaju razigrani dizajn, jer on može biti problem za kodiranje. Dobra vest je, otkriva Zelman, da zabava ne mora da bude složena. Primera radi, web sajt kanadske Nove demokratske stranke je pre nekoliko godina pretvorio tehničku grešku u priliku da promoviše svoju poruku. Link koji ne funkcioniše, već vodi na stranicu Greška 404, posetiocima je otkrio sledeću poruku: „Otava je slomljena, link takođe. Radimo na popravljanju obe“. Smešna, ali jasna poruka poput ove posetiocima daje osećaj da stupaju u interakciju sa pravom osobom.

Promo 
foto: Promo

2. Testirajte

Ako na Google otkucate frazu „SEO saveti“, pretraživač će vam dati više od 43 miliona rezultata za samo nekoliko sekundi. Malo je verovatno da su sve pažljivo popunjene promišljenim informacijama o samom procesu optimizacije sajta, da su sve tačne i da navedena pravila važe za sve. Osim što možete da dobijete potencijalno netačne informacije, možete da dobijete i one koje vam nisu od koristi. „Jedan pogled na vašu mamu koja pokušava da razume kako se komentariše ili objavljuje članak na Facebooku, i ova teorija brzo pada u vodu“, kaže Zelman.

On ističe da se zbog takvih slučajeva uvek moraju testirati različiti elementi kako biste bili sigurni da su oni dovoljno intuitivni za većinu posetilaca vaše web stranice. Primer koji je on dao jeste zamena dopadljivih ikonica, koje sugerišu korisnicima na koji način da objave članak na društvenim medijima, linkovanim rečima koje im daju precizne instrukcije, umesto da se pouzdaju u njihovo razumevanje vizuelnih rešenja.

Promo 
foto: Promo

3. Menjajte i prilagođavajte

Razmotrite sledeći citat Miltona Glejzera, legendarnog autora dizajna za natpis „Ja volim Njujork": „Pomeram i menjam elemente sve dok dizajn ne izgleda kako treba." Kada dizajnirate za web, ovaj pristup je ključ. „Stalno menjanje, traganje i preraspodela elemenata dizajna, sve dok on ne izgleda zadovoljavajuće najbolji je način da pronađete ono što će funkcionisati za vašu publiku“, ističe Zelman.

Primera radi, kada je shvatio da je smanjen broj deljenja na društvenim medijima web stranice koju uređuje, odlučio je da segment „podelite" (share) premešta unutar stranice sve dok ne vidi rezultate. Kako se ispostavilo, dugme je najbolje rezultate donosilo kada ga je postavio pri vrhu stranice umesto na dnu, gde se tradicionalno nalazilo. Pri tome, Zelman je uočio nešto interesantno: Korisnici su na Tviteru delili članke koje sami nisu pročitali. Iako nije bio siguran da li je ova pojava rezultat želje da se članak sačuva za kasnije, ili su ljudi jednostavno želeli da ostave utisak da su pročitali članak ili je posredi nešto treće, pomeranje elementa se ispostavilo kao sjajan način za angažovanje posetilaca, imao je smisla za način na koji čitaju i stupaju u interakciju na društvenim mrežama.

Promo 
foto: Promo

4. Odredite datum pokretanja stranice i držite se plana

„Neprijatelj dobrog je sjajno. Neprijatelj sjajnog je isporuka.“ Ovo u prevodu znači da javno predstavljanje vašeg web sajta ume da bude najveći izazov. Većina želi da izgradi savršen web sajt, sa dopadljivim grafičkim elementima i savršeno funkcionalnošću, ali u nekom trenutku postaje važnije da vaš projekat bude na tržištu. Vaša najbolja opcija je da poboljšavate i radite na ispravkama mana jednom kada posetioci već imaju priliku da stupe u interakciju sa vašim dizajnom. Odlaganje datuma pokretanja web sajta je samo jedna prilika da vas konkurencija prestigne. Zelman je dao primer svog saradnika koji je tri puta udvostručio svoje troškove u nadi da će primorati svog klijenta da završi web sajt. Poslednji put kada je svom klijentu kazao da je podigao cenu, klijent ga je pitao za razlog, na šta mu je ovaj odgovorio: „Zato što sam tri puta povećao svoje troškove pokušavajući da vas nateram da lansirate web stranicu. Ja bih preporučio da odbijete povećanje troškova i lansirate sajt.“ Umesto toga, klijent je produžio ugovor.

Promo 
foto: Promo

5. Negujte zajednicu i pratite njihove navike

Negujte i održavajte vezu s bazom vaših klijenata. Ključna lekcija koju bi trebalo da savladate jeste sledeće: povežite se sa svojim klijentima gde god da su, a ne samo tamo gde mislite da su ili gde mislite da bi trebalo da budu. Kada je Zelman primetio pad broja komentara na web sajtu, utvrdio je da je većina počela da objavljuje komentare o sadržaju na društvenim mrežama, a da su ljudi iz „prošle ere“ blogove komentarisali na originalnom izvoru, to jest ispod samog teksta, Navike su se promenile, pa današnja publika radije objavljuje članak na Facebooku ili Twitteru i koristi te forume za razgovor i rasprave o materijalu. Kada je to razumeo, Zelman je pokušao da ponovo poveća broj komentara na stranici tako što je posetiocima pružio mogućnost da komentare sa svog sajta automatski dele na drugim društvenim medijima.

Veštine koje su vam potrebne da biste postali web dizajner – kako tehničke, tako i „meke“ veštine (komunikacija, motivacija, upravljanje vremenom i ostale), mogu se brzo i lako savladati putem specijalizovanih edukativnih programa. Imajte na umu da brzo učenje na kursevima koji traju po nekoliko nedelja nije dovoljno da biste nakon toga imali bazu znanja i veština potrebnu da se zaposlite. Za savladavanje tehnika web dizajna je potrebna obuka od najmanje 12 meseci zasnovana na realnim projektima.

Promo tekst