Pre manje od mesec dana Vlada Srbije usvojila je predlog zakona o zaštiti potrošača koji će doneti novine, jer će se njime ispraviti svi uočeni nedostaci postojećeg zakona.
To znači da više za majstorske usluge nećete plaćati paušalno, kada je račun veći od 5.000 dinara, a i ponuda proizvoda telefonskim putem biće regulisana ako zakon zaživi.
Novi zakon o zaštiti potrošača, između ostalog, podrazumeva uvođenje obaveznog proračuna, registra "Ne zovi", prekršajne naloge i uvođenje medijacije za potrošačke sporove.
Cena majstorskih usluga vas više neće "šokirati"
Svakome se bar jednom desilo da mu majstor naplati cenu za usluge koja se drastično razlikuje od one za koju su se dogovorili. Novim zakonom će se ovo promeniti jer se uvodi obavezan proračun za račun veći od 5.000. Tada majstor mora da napravi proračun ili specifikaciju i unapred uruči potrošaču.
Dakle, ako u proračunu piše da vaš račun za popravke u stanu iznosi 5.500 hiljada, majstor ne može da vam ispostavi višestruko uvećan račun.
Ono što je novim zakonom dozvoljeno jeste odstupanje od proračuna za 15 odsto od napisane cene. Zaštitnici potrošača savetuju da jedino takav račun prihvatite. Sve što je uvećano više od 15 odsto niste dužni da platite.
Staje se na put dosadnim pozivima prodavaca
Prodaja putem telefona nije zaostala ni sa pojavom interneta i novih tehnologija. Pozivi prodavaca koji vas ubeđuju da kupite njihov proizvod, situacija je sa kojom se susreo svaki drugi građanin. Ali novi zakon će i ovo regulisati.
Registar "Ne zovi" omogućio bi da svaki građanin može da se registruje i time zaštiti od dosadnih poziva.
- Registar "Ne zovi" je napravljen po uzoru na zemlje u regionu. Prijava se vrši putem mobilnog operatera sa naznakom da ne želite da primate pozive prodavaca. Obaveza prodavca bi bila da proveri registar pre nego što pozove - kaže pravni savetnik u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije Nikita Jovanović.
Ako to ne uradi, može biti kažnjen.
Kada se upišete u registar i ako vam nakon toga prodavci i dalje šalju poruke i pozivaju vas, mogu prekršajno da odgovaraju i plate kaznu i do 50.000 dinara.
Ovim registrom biće zaustavljena sve učestalija praksa uznemiravanja, a sprečiće se i razne zloupotrebe i prevare koje su izraženije kod starije populacije i penzionera.
Prekršajni nalozi ubrzavaju kažnjavanje prodvaca
Kada se budu uveli prekršajni nalozi, oni će vratiti svojevsrsnu dužnost tržišnim inspektorima. Kako navode iz NOPS-a, pomoću njih trgovci se za očigledne prestupe mogu odmah kažnjavati. Takođe, ako se prodavac ne odazove na vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, novim zakonom može biti kažnjen.
Dakle, vansudsko poravnanje je novina koju zakon donosi, a medijacija za potrošačke sporove podrazumeva dogovor trgovca i potrošača.
Ovakav vid vansudskog rešavanja problema može se sprovesti jedino ukoliko je kupac reklamirao proizvod. Postupak može da traje tri meseca, pa i više, a rešava se pred licem pravne struke koje je upisano u listu tela Ministarstva trgovine i telekomunikacija.
Inače, novi zakon o potrošačima najviše promena je pretrpeo u oblasti turizma, a kada se pogleda region, Hrvatska već ima razvijene neke odredbe iz zakona koje se u Srbiji još uvek očekuju. Na primer u Hrvatskoj je registar "Ne zovi" uveden još 2016. godine.
(Kurir.rs/Blic Biznis)