BEOGRAD - U ovoj godini dve turističke agencije su izgubile licencu jer nisu putnicima obezbedili ugovoreni smeštaj, a od 2008. godine čak 28 agencija je ostalo bez dozvole za rad, rečeno je u Turističkoj inspekciji.
U sektoru Turističke inspekcije Ministarstva finansija i privrede navode da je inspekcija od juna u 497 turističkih agencija kontrolisala da li imaju propisane garancije putovanja. Utvrđeno je da tri agencije ne ispunjavaju te uslove i u toku je postupak za oduzimanje licenci tim agencijama, navode u Turističkoj inspekciji.
Licencu u ovoj godini izgubila je agencija "Hera team" koja je otkazala turističko putovanje u Dubai, a putnicima nije vratila novac u predviđenom roku od 15 dana.
Bez licence je ostala i agencija "Prestige SB travel" iz Novog Sada koja je organizovala putovanja za Tursku, jer nije putnike odvela na uplaćeno putovanje, niti im je vratila novac u zakonskom roku.
Turistička inspekcija je najavila i da će pokrenuti postupak za oduzimanje licence turističkoj agenciji Triniti, koja kao nosilac ugovora za avio čarter prevoz za više turističkih agencija organizatora, nije izmirila ugovorene obaveze prema prevozniku Er Kairu.
Zbog toga srpskim turistima nije obezbeđen prevoz za povratak sa letovanja u Egiptu.
Kako se navodi, turistička inspekcija nije nadležna za kontrolu finansijskih obaveza turističke agencije prema njenim partnerima i nema pravni osnov da, zbog eventualnih finansijskih problema i dugovanja, preduzima mere i zatvori agenciju.
"Odmah po saznanju o nastalim problemima sa povratkom naših putnika iz Egipta, sektor Turističke inspekcije je počeo inspekcijsku kontrolu radi utvrđivanja činjeničnog stanja u ovoj agenciji i svim agencijama čiji su putnici imali ili imaju problem u realizaciji ugovorenih i plaćenih turističkih putovanja", navode u inspekciji.
Jedan od uslova da turistička agencija dobije licencu jeste da ima obezbeđene garancije putovanja - za slučaj insolventnosti i radi naknade štete.
Kako se navodi, činjenica da turistička agencija s kojom su turisti ugovorili turističko putovanje ima obezbeđene propisane garancije putovanja ne utiče i ne može da spreči ovakve posledice kada se radi o lošem finansijskom poslovanju ili nelikvidnosti.
Sektor turističke inspekcije je na sajtu Ministarstva finansija i privrede objavio preporuke putnicima, kao i šematski prikaz propisanog reklamacionog postupka, kako bi ove važne informacije bile dostupne svim građanima.
Putnik i agencija svoje obaveza i prava međusobno utvrđuju ugovorom o putovanju.
Oštećeni putnici svoja prava prvo mogu da ostvare podnošenjem pismenog prigovora predstavniku turističke agencije na licu mesta, a zatim i pismenim prigovorom agenciji organizatoru putovanja u roku od 30 dana od dana utvrđivanja nedostataka, a ako agencija odbije ili ne odgovori na njegov zahtev, nezadovoljni putnik može da podnese prijavu turističkoj inspekciji.
Ukoliko se u toku kontrole turističke inspekcije putnik i turistička agencija ne dogovore, turistički inspektor koji nema ovlašćenje da naloži agenciji da oštećenom putniku vrati razliku u ceni, preduzima propisane kaznene mere, odnosno podnosi zahtev sudiji za prekršaje.
Putnik posle svega toga može da ostvari svoja prava i razliku u ceni dogovori sa agencijom u vansudskom poravnanju ili da podnese tužbu nadležnom sudu.