Slom vlasti u Avganistanu, masovnu evakuaciju Avganistanaca i stranaca, koji beže od novpridošlih pobednika Talibana, biće svakako događaj 2021. ali i narednih decenija. Niko ni u najvećem vizionarstvu nije mogao da predvidi da će se Sjedinjene Države povući iz Avganistana na sličan način kao iz Vijetnama daleke 1975.. Haos i nered, samo što ovaj put umesto helikoptera glavna uloga rezervisna je za vojne transportne avione. U ovom slučaju američki C-17 Globemaster III.
Globmaster III takođe će ostati upamćen po tome da je sa njim izvršena masovna evakuacija Avganistanaca lojalnih SAD, kao i onih koji su u metežu koji je nastao u nedelju uveče i u ponedeljak videli priliku da dobiju svojih pet minuta i da se izvuku iz haosa i izolacije u koju će ova država potonuti kad Talibani dođu na vlast, ali i po tome što se ovim avionom dovoze i pobednici.
Kada bi rekli da će ovaj transportni kolos ostati upamćen po tome što je prevozi očajne Avganistance i pripadnike stranih diplomatskih i humanitarnih misija i pri tome još dovozi političko-versko-vojnu vrhušku talibana neko bi rekao cirkus. Ali na žalost tako je po tome će i ostati upamćen ovaj transportni avion.
Međutim, postoji i jedna razlika u tome što se sa C-17 koji učestvuju u misiji masovne evakuacije koriste se letelice koje pripadaju američkom i britanskom vazduhoplovostvu, a transportni avion kojim se dovoze lideri Talibana pripada vazduhoplovstvu zalivske državice Katara.
Malo o C-17 Globemaster III
Za ovaj avion se s pravom može reći da predstavlja teško prevozno sredstvo RV SAD. Od konstrukotra je daleke 1981. zatražen da konstruiše avion interkontinentalnog dometa sa mogućnošću poletanja sa kratih poletno sletnih i uletnih staza. Avion je morao da bude sposban da nosi tenkove, borbena vozila, laka vozila ali i helikoptere do bilo koje tačke na zemljinoj kugli. Avion je poznat po tome što je na njemu izvedeno dosta smelih aerodinamičkih i tehničkih rešenja, uključujuči i usmeravanje izduvnih gasova na komandne površine sa čime se dobijao dodtani uzgon.
Prvi let C-17 realizovan je 1991. Prvi skvadron ovim avionom posle tesitranja tri prototipa realizovan je 1995 godine. To je bila baza koja domuje u Čarlstonu u Južnoj Karolini. Već odmah po ulasku u operativnu upotrebu C-17 angažovani su na borbenim zadacima u Kuvajtu, izvlačenju američkih državljana iz građanski ratom zahvaćene Libierije. C-17 angažovani su u Bosni tokom raspoređivanja snaga NATO u koviru misije IFOR. Angažovano je ukupno 12 aviona. Ovi avioni su bili česti posetioci aerodroma Beograd i to krajem 1995, zatim 2016. i 2017. ali i kasnije. Ovi avioni angažovani su bili i u operacijama u Avganistanu 2001 i Iraku 2003. Rat protiv terorizma podigao je potražnju za ovim letelicama.
Posadu ovog aviona čini tročlana posada. Avion je dužine 53, 04 m, razmah krila 5q,81 m, visina 16,79 m. Masa praznog aviona je 112,016 kg, a maksimalna u poletanju 265,357 kg. Maksimalna brzina je 804 kilometra na čas. Ovaj avion ima nosivost tereta 77 520 kg ili 102 padobranca ili 48 ranjenika na nosilima ili 54 lakša ranjenika koji mogu da sede. Tri borbena helikoptera, jedna tenk M 1 abrams ili tri borbena vozila pešadije tipa Bredli. Dužina teretne kabine je 20,79 m, širine 5,49 m i visine 3,6 m.
Kurir.rs/A.Mlakar