Velika mreža luka, kontejnerskih brodova i transportnih kompanija koje prevoze robu širom sveta vrlo je zamršena, a troškovi dostave vrtoglavo rastu. To je zabrinjavajuća vest za maloprodaju i praznične kupce.
Više od 18 meseci od početka pandemije, poremećaji u globalnim lancima snabdevanja postaju sve gori, podstičući nestašicu potrošačkih proizvoda i poskupljujući isporuku robe.
Nerazrešeni zastoji i pojava novih problema, uključujući delta soj koronavirusa, znače da će se kupci ove pranične sezone verovatno suočiti s višim cenama i suženim izborom. Kompanije kao što su Adidas, Kroks i Hasbro već upozoravaju na prekide dok se pripremaju za ključno razdoblje na kraju godine, piše CNN.
"Pritisci na globalne lance snabdevanja nisu ublaženi i ne očekujemo da će se to uskoro dogoditi", rekao je Bob Bisterfeld, izvršni direktor C. H. Robinsona, jedne od najvećih svetskih logističkih kompanija.
Najnovija prepreka je u Kini, gde je terminal u luci Ningbo-Žušan južno od Šangaja zatvoren od 11. avgusta, nakon što je jedan lučki radnik bio pozitivan na kovid-19. Glavne međunarodne brodarske kompanije, među kojima su Maersk, Hapag-Lojd i CMA CGM prilagodile su svoje rasporede kako bi izbegle ovu luku i upozoravaju kupce na kašnjenja.
Delimično zatvaranje treće najprometnije kontejnerske luke na svetu poremetilo je poslovanje drugih luka u Kini, rastežući lance snabdevanja već prenapregnute zbog problema u luci Jantian, stalnog nedostatka kontejnera, zatvaranja fabrika zbog koronavirusa u Vijetnamu i dugotrajnih posledica blokade Sueckog kanala u martu.
Špediterske kompanije očekuju nastavak globalne krize. To će značajno povećati troškove premeštanja tereta i moglo bi da pojača pritisak na povećanje potrošačkih cena.
"Očekujemo da se stanje na tržištu neće poboljšati pre prvog tromesečja 2022. godine", rekao je nedavno izvršni direktor Hapag-Lojda Rolf Haben Jansen.
Troškovi isporuke robe iz Kine u Severnu Ameriku i Evropu nastavili su da rasu poslednjih nekoliko meseci, nakon skoka početkom godine, pokazuju podaci londonskog Drueri šipinga. Ova kompanija vodi Svetski kontejnerski indeks koji pokazuje da su ukupni troškovi isporuke kontejnera od 15 metara na osam glavnih ruta u smeru istok-zapad u sedmici do 19. avgusta dosegli 9613 dolara, što je 360 posto više nego pre godinu dana.
Najveći skok cene dogodio se na ruti od Šangaja do Roterdama gde je cena kontejnera od 15 metara porasla je za 659 posto, na 13.698 dolara. Cene kontejnerske dostave na rutama od Šangaja do Los Anđelesa i Njujorka su takođe skočile.
"Trenutne istorijsko visoke cene prevoza posljedica su činjenice da postoji nezadovoljena potražnja. Jednostavno nema dovoljno kapaciteta", rekao je nedavno Soren Skou, izvršni direktor kontejnerskog diva Maerska.
Zatvaranje terminala u Ningbu doprineće zagušenjima koja su nastala zatvaranjem Jantiana, luke udaljene 50 kilometara od Hongkonga, u junu ove godine, nakon što su se lučki radnici zarazili koronom. Iako je Jantian delimično otvoren posle nekoliko dana, bilo je potrebno gotovo mesec dana da se uspostavi normalan saobraćaj, zbog čega se zagušenje prelilo u druge luke
To stvara probleme maloprodajnim trgovcima i kompanijama za robu široke potrošnje koje pokušavaju da obnove zalihe uoči ključne sezone prazničnih kupovina na kraju godine.
"Zatvaranje u Ningbu sada je posebno problematično, jer bi moglo da ograničiti izvoz u špicu sezone isporuka u SAD i Evropu od septembra do novembra", navela je kompanija S&P Global Market Inteldžens Pandživa.
Drueri šiping je u petak saopštio da se zastoji u Šangaju i Hongkongu povećavaju i šire po drugim delovima Azije, kao i po Evropi i Severnoj Americi, naročito na zapadnoj obali SAD. Oko 36 kontejnerskih brodova usidreno je ispred luka Los Anđeles i Long Bič, najviše od februara kada je 40 kontejnerskih brodova čekalo istovar. Uobičajeno je da se na sidrišu nalazi samo jedan ili nijedan kontejnerski brod.
"Gužva u Kaliforniji počinje da se širi gotovo u svaku luku u SAD. Šanse da vaše plovilo stigne na vreme su oko 40 posto, dok je prošle godine bilo 80 posto", rekao je Bisterfeld.
Gužve u lukama imaće za posledicu gužve u skladištima i nategnuti kapacitet puteva i železnica. Logističke mreže rade maksimalnim kapacitetima već mesecima, zahvaljujući podsticajnoj potražnji američkih potrošača i povećanju proizvodnje. Nedostatak vozača kamiona u SAD-u i Velikoj Britaniji samo je pogoršao prekide u snabdevanju.
Američki uvoz u martu i maju premašio je nivoe iz oktobra 2020. godine, što je tipično za vrhunac sezone. To znači da su logistički kapaciteti većim delom leta bili puni", rekao je Erik Oak, analitičar za istraživanje lanaca snabdevanja u S&P Global Pandživi.
Nisu samo luke pod pritiskom. Aerodromi primaju sve veće količine tereta jer se kompanije okreću alternativnim metodama prevoza svoje robe. U nekim od većih američkih aerodroma poput Čikaga, preuzimanje tovara kasni i po dve nedelje. Napori za suzbijanje korone nedavno su poremetili saobraćaj na aerodromima Šangaj Pudong i Nandžing u Kini.
"Zavladala je nestašica gotovo svega, trgovci se bore da dopune zalihe jer se roba brzo prodaje i nemaju vremena da se pripreme za prazničnu potražnju", rekao je Bisterfeld za CNN.
O lancima snabdevanja raspravljalo se u gotovo dve trećine od oko 7000 poziva konferencijskih poziva o poslovnim rezultatima kompanija u julu, u odnosu na 59 posto poziva u istom mesecu prošle godine.
Proizvođači robe široke potrošnje preduzimaju drastične korake kako bi zadovoljili potražnju, poput promene mesta proizvodnje i transporta avionom umesto brodom, ali kompanije poput proizvođača obuće Stiv Maden kažu da im prodaja trpi jer jednostavno nema dovoljno robe.
Kompanija je premestila polovinu proizvodnje svog ženskog asortimana iz Kine u Meksiko i Brazil, u pokušaju da skrati rokove isporuke.
"Mogli bismo ceo dan da pričamo o snabdevanju. Postoje izazovi širom sveta. Luke su zagušene i u SAD-u i u Kini. U fabrikama su izbile epidemije. Postoje izazovi i u nabavci kontejnera. Puno je poteškoća i spisak se samo nastavlja", rekao je izvršni direktor Edvard Rozenfeld.
Kompanija Stiv Maden je samo jedan od nekoliko velikih brendova odeće koji su pogođeni zatvaranjem fabrika u Vijetnamu u proteklih mesec dana. Podaci iz S&P Global Pandživa pokazuju da je gotovo 40 posto robe uvezene u SAD morskim putem tokom 12 mjeseci do jula ove godine dolazilo iz ove zemlje.
Izvršni direktor Adidasa Kasper Rorsted rekao je da njegova kompanija neće moći u potpunosti da zadovolji povećanu potražnju za njihovim proizvodima u drugoj polovini godine zbog prekida i zastoja u proizvodnji, uprkos tome što su proizvidnju prebacivali u druge oblasti. Poteškoće u lancima snabdevanja dovele su do značajnih kašnjenja i dodatnih logističkih troškova, posebno jer se sve više koristi avio prevoz, rekao je on.
Endru Ris, izvršni direktor Kroksa, kaže da se vreme tranzita robe iz Azije na većinu vodećih tržišta njegove kompanije udvostručilo. "Tako je već neko vreme i očekujemo da ćemo na to morati da se naviknemo", rekao je on.
Kako bi osigurao dostupnost svojih proizvoda za praznike, Hasbro, koji proizvodi igračke i društvene igre, navodi da će povećati broj brodskih prevoznika s kojima sarađuju, da će koristiti više luka za ubrzavanje isporuka i da će proizvode nabavljati iz raznih zemalja.
Za potrošače će krah lanca snabdevanja verovatno značiti više cene. Primera radi, Hasbro je povećao cene kako bi nadoknadio rastuće troškove prevoza i nabavke robe. Kompanija predviđa da će njihovi troškovi pomorskog prevoza ove godine u proseku biti četiri puta veći nego prošle, rekla je glavna finansijska direktorka Debora Tomas.
Kupci bi se takođe trebalo da se pripreme na duže čekanje isporuka, što znači da bi trebalo da imaju nekoliko ideja za poklone.
"Kao što smo predviđali već mesecima, kupci će za praznike videti neke prazne rafove. A ako većinu svojih poklona kupujete putem interneta, učinite to ranije. Vreme isporuke može biti četiri do šest nedelja", zaključio je Bisterfeld.
Kurir.rs