Li Skreč Peri uticajni muzičar, pevač i producent sa Jamajke koji je pomerio granice regea i daba, preminuo je 29. avgusta u 85. godini života.
Uzrok smrti nije naveden, ali je premijer Jamajke Endru Holnes na Tviteru potvrdio vest, izrazio saučešće porodici i napisao da je rege vizionar umro u bolnici Noel Holms u gradu Lusei na Jamajci.
"Danas je Jamajka izgubila veliku muzičku ikonu koja je nadahnula mnoge", napisao je Holnes.
Producent koji je radio za brojne muzičare, među kojima i za Boba Marlija, osoba je čiji je talent prevazilazio vreme i žanr, a njegov uticaj bio je očit u raznim muzičkim žanrovima, od hip hopa do postpanka, od The Beastie Boysa do The Clasha.
Rođen 20. marta1936. u ruralnom jamajčanskom gradu Kendalu, Rejnford Hju Li Peri školu je napustio sa 15 godina pa se šezdesetih preselio u Kingston.
"Moj otac je bio fizički radnik, a majka je radila na polju. Bili smo jako siromašni. Išao sam u školu..., ali nisam naučio ništa. Sve što sam naučio potiče iz prirode', rekao je Peri za britansku muzičku kuću NME 1984. godine.
"Kad sam napustio školu, mogao sam raditi samo na terenu, fizičke poslove, težak, naporan rad. Nije mi se to sviđalo. Pa sam počeo da igram domine. Kroz domine sam vežbao um i naučio čitati misli drugih. To se pokazalo vrlo korisnim kasnije u životu", govorio je.
Njegova muzička karijera započela je krajem pedesetih, kad ga je kao asistenta angažovao Klement Kokson Dod, voditelj rege studija i izdavačke kuće Studio One. Kasnije je postao muzički skaut, DJ, menadžer radnje i na kraju snimatelj za izdavačku kuću. Svoj nadimak "Scratch" stekao je na ranom snimku "The Chicken Scratch" iz 1965. godine.
Godine 1968. osnovao je sopstvenu izdavačku kuću "Upsetter Records", a 1973. izgradio studio u dvorištu u Kingstonu, nazvavši ga "Black Ark", koji će roditi nebrojene rege i dab klasike. Onde je pomerao granice i eksperimentisao sa bubanj mašinama i ostalom studijskom opremom - snimio je pucanj oružja, zvuk razbijenog stakla i glasove životinja, a koristio je i kamenje, vodu ili kuhinjsko posuđe.
Slavu je, osim na Jamajci, stekao u inostranstvu, posebno u Britaniji, u kojoj su hvalili njegovu inventivnu produkciju.
Produciravši niz značajnih ploča sa Bobom Marlijem, sarađivao je i sa Maksom Romeom, Džuniorom Murvinom i grupom The Congos.
Peri je bio ključan za proboj jamajčanske muzike na međunarodnu scenu.
"Li Peri je muzički Salvador Dali', rekao je Kit Ričards za Roling Stoun 2010. godine. "On je misterija. Svet je njegov instrument. Samo morate slušati. Više od producenta on zna nadahnuti dušu umetnika jer ima dar zapažanja zahvaljujući kom ne samo da čuje zvukove koji dolaze niotkuda, već ih uspeva preneti muzičarima. Scratch je šaman" rekao je tada Ričards za časopis.
Peri navodno spalio studio Black Ark 1983. godine, uveren da je opsednut zlim duhovima. Počeo je putovati i živeti u inostranstvu, a naposletku se neko vreme skrasio u Švajcarskoj sa porodicom nastavivši da radi do smrti.
Tokom karijere producirao je više od 1000 snimaka, a 2002. godine osvojio je Gremi za najbolji rege album "Jamaican E.T."
(Kurir.rs/A.M./Dnevnik)
Bonus video: