I odsustvo komunikacije je bolje od loše komunikacije. Ali bez komunikacije nema ni uspeha..
Loša komunikacija utiče na produktivnost. Zbog nje nestaje kompanijska kultura, a zaposleni rade više da bi ostvarili mnogo manje. Američko udruženje stručnjaka za ljudske resurse sprovelo je istraživanje o komunikaciji u kompanijama. Zaključak ovog istraživanja, koje je obuhvatilo 400 kompanija sa do 100.000 zaposlenih, bio je neverovatan: loša ili neodgovarajuća komunikacija među zaposlenima svaku kompaniju godišnje košta oko 62 miliona dolara. To znači da kompanija toliko gubi kroz neostvaren profit, ponavljanje procesa, pogrešne informacije, zakasnele reakcije... Ukratko, troškovi zbog loše komunikacije mogu da budu ogromni.
Verovali ili ne, najčešći problem nastaje upravo kod lidera, onih koji vode timove ili delove neke organizacije. Upravo su oni ti koji bi na komunikaciji najviše trebalo da rade. Kako? U nastavku pronađite savete koje možete i sami primeniti.
1. Aktivno slušajte
Ovaj savet je previše puta ponovljen, ali se retko primenjuje. Suština je u sledećem: slušajte da biste nešto saznali, ne da biste na sve uvek odgovorili. Onog trenutka kada se u potpunosti posvetite sagovorniku i prestanete da razmišljate šta ćete vi na sve to odgovoriti, postajete aktivni slušalac.
2. Pitajte
Lideri često izbegavaju postavljanje pitanja, jer misle da time pokazuju svoje neznanje. Lider ne mora da ima i zna sve odgovore, ali mora umeti da primeti problem i reši ga na najbolji i najefektivniji način. Ako vaš sagovornik nije najjasnije preneo informacije, rizikujete da ga pogrešno razumete i – samim tim – donesete pogrešne zaključke.
3. Prilagodite se
Ne razgovarate uvek sa istim ljudima. Možda im sve informacije nisu bile dostupne, možda nisu prisustvovali određenoj situaciji. Sve to morate da imate u vidu pre nego što im se obratite ili nešto od njih zatražite.
4. Posmatrajte
Govor tela često kaže više od reči. Ključne informacije daće vam ton, mimika i gestikulacija vašeg sagovornika. Ne zaboravite ni na sebe: ljudi mnogo lakše sarađuju s onima koji ih gledaju u oči i osmehuju se.
5. Previše informacija
Danas se sve dešava isuviše brzo, pa su ljudi skloni da u jednu poruku uguraju sve što misle da je važno – i glavna informacija se u tome izgubi. Zato se potrudite da budete koncizni i precizni. Vaši saradnici će to primetiti i povesti se za vašim primerom.
6. Početak i kraj
Ljudi pamte kako je razgovor počeo i kako se završio, sve ostalo s vremenom izbledi. Bilo da imate razgovor „jedan na jedan“ ili govorite pred publikom, početak i kraj obraćanja su ono što oblikuje ceo vaš nastup. Zato se dobro pripremite. I improvizacija se takođe vežba.
7. Pravo vreme
Emotivna inteligencija i intuicija su ono što izdvaja prave lidere. Izaberite povoljan trenutak da postavite pitanje ili izvedete zaključak koji će sagovornika navesti na bolje (ili pravo) rešenje.
8. Prihvatite neprijatnosti
Neprijatne situacije će se događati, ali one ne smeju da vas zaustave. Naučite da iz njih izvedete pouku i odmah nastavite dalje.
9. Zabavite se
Nema uživanja u onome što radite ako u tome ne pronalazite ništa zanimljivo. Smejte se, prihvatite i primerenu šalu na svoj račun, učinite sve što možete da radna atmosfera svima bude prijatna.
Efektivna komunikacija otvoriće vam mnoga vrata i u poslovnom i u privatnom životu. Zato na vreme naučite sve što je potrebno da budete lider za 21. vek i hrabro krenite ka uspehu.
Promo tekst