Evropska unija pruža kontinuiranu finansijsku i tehničku podršku Republici Srbiji u reformi javne uprave, što podrazumeva i unapređenje kvaliteta i dostupnosti javnih usluga građanima i privredi. Samostalno, ili u saradnji sa drugim donatorskim organizacijama i partnerima, EU je podržala više komplementarnih procesa koji imaju za cilj uspostavljanja efikasnijeg, transparentnijeg i za građane i privredu jeftinijeg sistema pružanja usluga.
Da li ste među onih milion građana koji u Srbiji online zakazuju termine za dobijanje lične karte i pasoša, podnošenje zahteva za promenu vozačke dozvole, produžetak registracije, upis deteta u vrtić i digitalni zeleni sertifikat? Ako na ovo pitanje odgovarate sa DA, onda ste na dobrom putu da postanete - eGrađanin!
Šta je e-Građanin, objašnjava pomoćnica direktora Kancelarije za informacione tehnologije i eUpravu Dragana Bećić: "E-Građanin znači da vi, pored toga što imate vašu ličnu kartu koja je vaš identifikacioni dokument kada ostvarujete bilo kakvo pravo ili kada je potrebno da vas neko identifikuje, tako imate i vaš elektronski identitet. Zašto je dobro biti eGrađanin? Kada imate taj nalog na portalu vi možete da koristite usluge elektronske uprave da pristupate svojim podacima u Centralnom registru stanovništva, da primate rešenja kroz eSanduče". Ona dodaje da se sada prave završni koraci koji će dovesti do toga da šalteri u Srbiji odu u istoriju.
"Dolaze mlađe i mlađe generacije. Ta generacija neće biti generacija koja će da ode u poštu da plati račun, nikada. Menja se i uprava, menja se i svest državnih službenika", rekla je Bećić navodeći da su prošle godine, početkom pandemije, i najteže birokrate shvatile da sa starim sistemom ne može dalje.
Sve ove promene deo su reforme javne uprave, koja se u Srbiji sprovodi uz pomoć EU.
Skoro 4 miliona evra donacija kroz IT opremu i softver, rezultiralo je postavljanjem temelja za uspostavljanje e-Uprave kakva je danas u Srbiji. Ovim je podržano stvaranje državnog data centra, povezivanje baza podataka i registara relevantnih za poboljšanje pružanja usluga, i na kraju dovelo do uspostavljanja internet portala e-Uprava.
Kasnije, niz programa podrške RJU koje je finansirala EU, kao što je direktna budžetska podrška za reformu javne uprave od 70 miliona evra, doprinosili su unapređenju pružanja usluga, među kojima danas primarnu ulogu ima razvoj e-Usluga.
Kancelarija za IT i eUpravu Vlade Srbije u procesu je sertifikacije koja će omogućiti da građani Srbije uz pomoć aplikacije na svojim telefonima, brzo i jednostavno, dobiju kvalifikovani elektronski potpis, najavljuje dalje Dragana Bećić.
Ona navodi da Kancelarija radi na pojednostavljenju korišćenja kvalifikovanog elektronskog sertifikata, kako bi se obezbedilo da što veći broj građana Srbije koristi elektronski potpis.
Kako je navela, u Srbiji trenutno pet sertifikacionih tela koji izdaju kvalifikovane elektronske sertifikate, a novina koju sprema Kancelarija za IT i eUpravu je u tome što ga neće izdavati na plastičnoj kartici ili USB-u, nego će biti dostupan na mobilnom telefonu ili tabletu.
"Svi koji budu imali aplikaciju ConsendID imaće mogućnost da besplatno dobiju elektronski potpis. Aplikacija će biti zaštićena pin-om koji zna samo korisnik", kazala je Bećić.
Podsetila je i da građani Srbije za dobijanje elektronske identifikacije, odnosno elektronskog identiteta, trenutno koriste Portal eid.gov.rs, koji im omogućava da se predstave (elektronski identifikuju) kada žele da koriste usluge eUprave.
Taj portal, kako je dodala, omogućava im da sa jednim korisničkim nalogom pristupaju većem broju portala - eUprave, lokalne poreske administracije, portalu eZdravlje, esDnevniku, navodeći da se radi i na integraciji sa ostalim velikim državnim institucijama poput Agencije za privredne registre, Poreske uprave, Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja.
Objasnila je da portal eid.gov.rs dozvoljava građanima da se registruju kvalifikovanim elektronskim sertifikatom koji predstavlja identifikaciju visokog nivoa pouzdanosti, što omogućava pristup svim uslugama eUprave ili da se registruju korisničkim imenom i lozinkom, što predstavlja identifikaciju osnovnog nivoa pouzdanosti koji dozvoljava pristup određenom broju usluga.
Sve ove promene deo su reforme javne uprave, koja se u Srbiji sprovodi uz pomoć EU. Glavni koordinator reforme je Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu.
Promo tekst