Prevare

POVEĆAVA SE CRNA LISTA ONLAJN TRGOVACA KAO I BROJ PRIJAVA POTROŠAČA: Čuvajte se "mačke u džaku", svašta mogu da prodaju!

Foto: Profiemdia

U poslednjih godinu i po dana onlajn trgovina u Srbiji je doživela pravi procvat, ali sa sve većim brojem onlajn prodavaca iskristalisali su se i oni koji ne posluju u skladu sa zakonom, već varaju kupce. Među prevarantima najviše je onih koji robu prodaju preko društvenih mreža, najviše Fejsbuka i Instagrama, a Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) na osnovu prijava potrošača objavila je crnu listu trgovaca na ovim mrežama.

Na listi je za sada 418 prodavaca sa Fejsbuka i Instagrama koji nisu registrovani za obavljanje trgovine, učinili su raznorazne prekršaje ili ne posluju u skladu sa Zakonom o elektronskoj trgovini.

Foto: Kurir TV
foto: Kurir TV

- Od početka 2021. godine NOPS je pristiglo oko 400 pritužbi zbog prevara prilikom onlajn kupovine na društvenim mrežama, ali tržišna inspekcija nije bila u obavezi da obelodani koliko je prekršajnih naloga tačno podnela - rekao je pravni savetnik NOPS Marko Grabić za Kurir televiziju. On je savetovao građane da kupuju samo preko registrovanih trgovaca, da kupuju legalno i da se čuvaju mačke u džaku.

- Treba da vide da li taj profil od koga naručuju robu ima istaknute sve podatke, PIB (poreski identifikacioni broj), sedište firme i ime zastupnika, matični broj i da zna da je kupio bezbedno, da se primenjuje zakon i da u slučaju bilo kakve nesaobraznosti proizvoda zna da će biti zaštićen - ukazao je Grabić.

On je objasnio da u slučaju da je dobio pogrešan proizvod, proizvod sa greškom ili bilo šta drugo, kupac ima pravo da podnese žalbu u roku od 14 dana da zameni proizvod.

- Trgovac koji je registrovan je u obavezi po Zakonu o elektronskoj trgovini da istakne svoje podatke ako posluje onlajn - kazao je on i dodao da se neregistrovani trgovci nalaze u sivoj zoni i da ne plaćaju porez. Inače, trgovci koji su se našli na crnoj listi NOPS na društvenim mrežama mahom prodaju razne kućne aparate - poput aparata za krofne, bakin kolač, mašine za paradajz, nutribulit, električne džezve, čistače za podove, indukcione rešoe, ali i patike i raznu garderobu - haljine, kupaće kostime, trenerke, dečju odeću, majice, donji veš, pidžame, kapute. Tu su i onlajn trgovci koji nude slatkiše i čokoladice, suplemente, parfeme, šminku, kozmetiku, nakit, satove, naočare...

NOPS je na svom sajtu naveo da je udruženje nastavilo sa akcijom evidentiranja nelegalnih trgovaca, a da je fokus na Fejsbuk i Instagram profilima.

Foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

- Poslednjih nekoliko godina, naročito od 2020, došlo je do znatnog porasta prometa u elektronskoj trgovini. Na rast prometa svakako je uticao i porast broja trgovaca koji se bave internet trgovinom, međutim, nemali je broj onih koji ovakav vid trgovine ne obavljaju u skladu sa zakonima, dobrom trgovinskom praksom, pa čak ni etičkim normama. Rast trgovaca koji posluju na crno posebno je primećen na društvenim mrežama - navode iz udruženja, uz napomenu da je pretpostavka da na listi postoje trgovci koji su eventualno i registrovani, a su se tu našli jer ne poštuju zakon.

- Svaki trgovac koji dostavi dokaz da posluje u skladu sa zakonom biće uklonjen sa liste. Lista nije konačna, svakodnevno će biti ažurirana. Molimo i potrošače koji imaju bilo kakav problem s neregistrovanim trgovcima koji posluju putem društvenih mreža da nam dostave nazive profila - apeluju iz NOPS.

Mladen Alfirović

Neregistrovanog prodavca prijaviti policiji

Mladen Alfirović iz pravnog tima NOPS potvrđuje za Kurir da je onlajn trgovina iz dana u dan u sve većoj ekspanziji, pa je samim tim u ekspanziji i siva ekonomija.

- Kupci, odnosno potrošači, obično žele da prođu bolje što se tiče cena i onda odluče da kupuju onlajn od raznih profila na društvenim mrežama koji proizvode nude po nižoj ceni. Iz dana u dan imamo sve veći broj prijava potrošača koji su kupili neki proizvod preko interneta i došli do toga da ne mogu da ga zamene ili vrate ukoliko nisu zadovoljni, jer prodavac nije registrovan - kaže Alfirović i dodaje:

- Zbog toga udruženje svakodnevno ažurira crnu listu i onda kada potrošač pošalje neki novi link profila. Ukoliko se ispostavi da to pravno lice ne trguje po Zakonu o elektronskoj trgovini, onda ga stavljamo na crnu listu.

- Savet potrošačima je da pre nego što se odluče da bilo šta kupe onlajn prvo pogledaju našu listu. Ukoliko poruče nešto i nisu zadovoljni proizvodom imaju zakonsko pravo i rok od 14 dana da vrate proizvod, da zahtevaju povrat novca. Ako konačno ustanove da su robu pazarili od neregistrovanog prodavca, slučaj treba da prijave policiji za krivično delo prevare - upozorava Alfirović.

Loše iskustvo

Poručio laptop, a dobio dasku

Jedan čitalac Kurira podelio je za naš list svoje neprijatno iskustvo koje je imao kada je na Fejsbuku poručio laptop koji je koštao 200 evra.

- Stiglo je neprijatno iznenađenje, umesto laptopa sam dobio dasku, fosnu za 200 evra. Nisam mogao ništa da uradim ni da prijavim jer sam poručio od fizičkog lica - rekao je naš čitalac.

Kupovina iz fotelje

Najviše se naručuju odeća i sportska oprema

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, od početka ove godine najveći broj kupaca u Srbiji na internetu je kupovao odeću i sportske proizvode (52 odsto) i sportsku opremu (26 odsto), petina kućne uređaje, nešto malo manje kompjutere i tablete, ali i nameštaj i igračke. Više od osam odsto kupaca na internetu je naručivalo hranu iz restorana. Na odluku potrošača da odaberu elektronsku umesto obične trgovine uticala je činjenica da su ljudi tokom pandemije provodili više vremena kod kuće i za računarom.

Činjenice/Šta kaže Zakon o elektronskoj trgovini

- Trgovac koji svoju prodaju obavlja putem interneta u obavezi je da na vidnom i dostupnom mestu naznači: ime i prezime ili poslovno ime, adresu sedišta, kontakt podatke, matični broj (MB), poreski identifikacioni broj (PIB).

- Ako pružalac usluga navodi cene, one moraju biti jasno i nedvosmisleno naznačene, a posebno mora naznačiti da li su u te cene uključeni troškovi dostave, ostali manipulativni troškovi, porez i drugi troškovi koji na njih utiču.

Činjenice/ Saveti za potrošače

- Poverite crnu listu pre nego što poručite proizvod preko interneta

- Proverite da li je prodavac registrovan

- Ukoliko niste zadovoljni proizvodom, imate zakonsko pravo i rok od 14 dana na zamenu proizvoda ili povraćaj novca

- Ukoliko sa registrovanim prodavcem ne postignete dogovor u vezi sa reklamacijom, možete ga prijaviti tržišnoj inspekciji

- Ukoliko se ispostavi da vam je lošu robu prodao neregistrovni trgovac, možete ga prijaviti policiji

Brojke

81,68 odsto je porastao broj onlajn prodavnica u Srbiji za prva tri meseca ove godine u odnosu na isti period 2020.

7 miliona onlajn kupovina obavljeno je u Srbiji 2019.

14,3 miliona onlajn kupovina obavljeno je 2020.

455 miliona evra potrošili su kupci u onlajn trgovini u Srbiji 2020.

1,8 miliona građana koristilo je usluge onlajn kupovine u Srbiji 2020.

Kurir.rs/ Aleksandra Kocić