Zabrinute rastom kineske vojne moći i teritorijalnim sporom sa Pekingom, japanske odbrambene snage započele su konkretna ispitivanja potrebna da se najveći nosači helikoptera u njihovom sastavu pretvore u nosače aviona.
Ono što se najpre dugo nagađalo, pa onda i najavljivalo, polako postaje stvarnost. Japanska mornarica modifikuju svoja dva nosača helikoptera u nosače avione, na čijim palubama će se šepuriti američki lovci-bombarderi pete generacije F-35B, koji mogu da sleću vertikalno.
Naime, početkom ovog meseca dve letelice tog tipa u sastavu Marinskog korpusa SAD sletele su na japanski nosač helikoptera "Izumo", što je bio prvi praktični test mogućnosti da dve pomorske platforme istoimene klase budu iskorišćene kao pokretna baza za borbene avione, prenosi RTS.
Na "Izumu" je upravo bila završena prva faza radova na preuređenju u nosač aviona, što je, između ostalog, podrazumevalo pokrivanje palube premazima koji će je učiniti otpornom na visoke temperature koje se javljaju usled rada avionskog motora i trenja koje nastaje pri kočenju aviona koji sleću.
Treba reći da je, po izveštavanju američkih medija, Japan poručio 42 letelice F-35B, koje mogu da uzleću na vrlo ograničenom prostoru, od kojih će verovatno ukupno 24 do 28 biti raspoređene na, do sada, nosačima helikoptera, a uskoro nosačima aviona "Izumo" i "Kaga".
Razarač koji je, u stvari, nosač aviona
Ti avioni američke proizvodnje trebalo bi da budu isporučeni 2023. i 2024. godine, do kada će biti završena druga faza radova na modifikaciji pomenutih japanskih brodova, čime će se drastično povećati njihova vatrena moć i radijus delovanja.
Kada je "Izumo", prvi od ta dva velika broda, porinut 2013. godine, zvanično je bio proglašen "višenamenskim razaračem", ali su mnogi vojni analitičari već tada isticali da bi prikladnija klasifikacija bila "nosač helikoptera", jer je bilo predviđeno da na njega bude smešteno desetak letelica s rotorima, kao i da zbog svoje veličine i oblika poletno-sletne staze, to plovilo vredno milijardu i po dolara može da bude pretvoreno u (laki) nosač aviona u budućnosti.
Kategorizacija tog broda dugog 248 metara kao razarača bila je, zapravo, jedna vrsta političkog zamaha čarobnim štapićem koji je trebalo da od nosača helikoptera koji će jednog dana postati nosač aviona, magično napravi nešto benignije i za domaću i svetsku javnost prihvatljivije, jer Japanu njegov pacifistički ustav donesen neposredno nakon vojnog kraha u Drugom svetskom ratu, onemogućava posedovanje ofanzivnog oružja kakvo nosači aviona definitivno jesu.
Kako se i očekivalo, kasnije (2018), japanska vlada je donela odluku da se "Izumo" i "Kaga" modifikuju i pretvore u nosače aviona, što se pravdalo rastom kineske vojne moći i učestalim ulascima brodova kineske obalske straže u vode oko spornih ostrva Senkaku (Diaoju), na koje obe države polažu pravo, a Japan kontroliše, i koja su geografski prilično udaljena od glavnih ostrva dalekoistočne carevine.
"Izumo" i "Kaga", koji potiskuju čak 19.500 tona vode i kreću se brzinama do 30 čvorova (oko 55 kilometara na sat), tako će uskoro postati prvi japanski nosači aviona još od Drugog svetskog rata.
Ta ostrvska država, inače, poseduje još dva manja, klasična nosača helikoptera klase "Hjuga", potiska 13.500 tona, što znači da će, kada F-35B pristignu, imati solidnu silu za odvraćanje potencijalnih agresora i mogućnost da projektuje moć daleko od svojih granica, podseća javni servis.
Inače, japanska vlada planira kupovinu ukupno 147 borbenih aviona F-35 u više varijanti, a do sada je potvrđena porudžbina 105 letelica, po ceni od 23,1 milijarde dolara.
Kurir.rs