Oprez

DOBRO PAZITE KADA PORUČUJETE HRANU NA KUĆNU ADRESU: Grešaka i prevara je dosta, važno je da znate sva vaša prava!

Foto: Profimedia

Gotova jela zbog svoje prirode i roka trajanja ne mogu da se tretiraju isto kao proizvodi za koje se daje zakonska garancija do dve godine

Kada poručujete hranu preko sajta restorana ili aplikacije, zakon vas štiti, ali ne baš na isti način kao kada kupujete npr. patike ili tehničku robu.

Naime, pravila nisu ista jer hrana zbog svoje prirode i roka trajanja ne može da se tretira isto kao roba koja ima mnogo duži rok trajanja i za koju se daje zakonska garancija od dve godine, kaže za Kurir Mladen Alfirović iz pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Takođe, iako Zakon o zaštiti potrošača prodavcu dopušta rok od osam dana da odgovori na reklamaciju koju je izjavio kupac, da mu vrati novac ili isporuči nov obrok, ovaj period je predugačak u slučaju poručivanja tople hrane koju biste odmah da pojedete.

Alfirović ističe da su prijave potrošača na kvalitet dostavljene hrane izuzetno retke, jer prodavci mahom odmah odgovore na primedbe u želji da zadrže svakog kupca, ali naglašava da potrošači koji ipak naiđu na nerazumne ugostitelje mogu to da prijave ili NOPS ili tržišnoj inspekciji, koji se dalje bave takvim slučajevima.

- Svakako je trgovcu lakše da vrati novac ili zameni obrok nego da rizikuje prijavu. Ukoliko to ne primeni i ne isporuči kupcu ono što je poručio, on ga je obmanuo, odnosno doveo ga je u zabludu. Takođe, iako je teško da zakon utvrdi baš sve, potrošač se u ovakvom slučaju može pozvati na član 50 Zakona o zaštiti potrošača, koji se tiče saobraznosti robe, odnosno propisije da je isporučena roba saobrazna ugovoru ako odgovara opisu koji je dao prodavac i ako ima svojstva robe koju je prodavac pokazao potrošaču kao uzorak ili model. Dakle, ako roba ne odgovara opisu prodavca, posredi je obmana - kaže Alfirović.

Navodi da do sada u domenu dostave hrane nije bilo mnogo prigovora na restorane i dostavljače, već samo pojedinačnih slučajeva.

- Ukoliko na nekog dostavljača hrane ima više prigovora i ako se vidi da to radi svesno i namerno, onda mora da reaguje tržišna inspekcija - ističe naš sagovornik.

Iskustvo kupaca

Naručio hamburger, dobio čizburger

Među onima koji se desilo da im bude isporučena hrana koju nisu naručili je i čitalac Kurira Aleksandar Kostić. - Skoro sam poručio hamburger, pomfrit, i sok. Dobio sam čizburger koji nisam poručio i uz njega vrlo malo pomfrita. Pozvao sam restoran, požalio se i oni su mi se izvinili, poslali novi obrok i poslasticu u znak izvinjenja - priča Kostić, koji je očigledno dobro prošao sa svojim prodavcem.

Posao za sanitarnu inspekciju

Šta ako nađete strano telo u obroku?

Kada potrošač ima problem sa dostavljenom hranom iz nekog restorana, za to su zaduženi NOPS i tržišna inspekcija, koji reaguju ukoliko prodavac ne želi da ispravi svoju grešku. Ipak, ukoliko u poručenom obroku nađete neki predmet koji nije svojstven hrani, poput plastike, stakla ili slično, to je posao za sanitarce.

- Ako se u obroku nađe predmet koji istom ne pripada, onda je to već posao za sanitarnu inspekciju, čija je nadležnost da prekontroliše uslove kojima radi restoran ili fast fud preko kog je hrana poručena - rekao je Mladen Alfirović iz NOPS.

Bonusi za dostavljače

Naplaćuju "loše vreme"

Jedna od vodećih kompanija za dostavu u Srbiji kada su loši vremenski uslovi (pljuskovi ili sneg) naplaćuje bonus od 75 dinara koji ide dostavljačima hrane. Stručnjak iz NOPS Mladen Alfirović kaže da ovo nije mimo zakona pod uslovom da je potrošač o tome unapred informisan.

Suzana Trajković