Odbrana doktorskog umetničkog projekta u Galeriji na Fakultetu savremenih umetnosti u Beogradu 8. novembra

Jelena Keleuva, digital print, U tišini, 200 x 130 cm, 2017.

Fakultet savremenih umetnosti s ponosom najavljuje još jednu odbranu umetničkog doktorata. U ponedeljak 8. novembra, sa početkom u 14 časova, u Galeriji FSU u Beogradu, umetnica Jelena Keleuva braniće svoj doktorski umetnički projekat pod imenom „Prisustvo tišine: fotografija kao umetnost u funkciji govora umetnika u prvom licu”. Mentor na ovom doktorskom umetničkom projektu je profesor Saša Filipović, dekan Fakulteta savremenih umetnosti.

Sinteza performansa i fotografije

Doktorski umetnički projekat Jelene Keleuve „Prisustvo tišine: fotografija kao umetnost u funkciji govora umetnika u prvom licu“, na osnovu poznavanja savremenih komunikacija i veoma detaljne analize razvoja fotografije od XIX veka do danas, pravi jedinstvenu sintezu između performansa i fotografije. Realizovani radovi imaju dvojaku funkciju, s jedne strane oni su foto-dokumentacija kojom se prati proces performansa, a sa druge strane oni su celina za sebe, materijalizovana na platnu ili papiru, jedinstvene strukture i tehnologije izvođenja. Dijalektika akcije i materijalizacije osnove su umetničke strategije u ovom radu.

2016., Jelena Keleuva, Tišina 1, digital print, 200 x 180 cm 
foto: Jelena Keleuva, Tišina 1, digital print, 200 x 180 cm, 2016.
Jelena Keleuva, digital print, 200 x 180 cm, Zaklon 1, 2019. 
foto: Jelena Keleuva, Zaklon 1, digital print, 200 x 180 cm, 2019.
Jelena Keleuva, digital print, U tišini, 200 x 130 cm, 2017. 
foto: Jelena Keleuva, U tišini, digital print, 200 x 130 cm, 2017.
Jelena Keleuva, digital print, 2019., 200 x 130 cm, Prisustvo tišine 
foto: Jelena Keleuva, Prisustvo tišine, digital print, 200 x 130 cm, 2019.

Serije radova pod nazivima Tišina, Zaklon, U tišini, Prisustvo tišine, Haljina, Krevet, Gnezdo putem medija fotografije materijalizovane na platnu prenose potpuno nov, neagresivni ton, koji navodi savremenog čoveka na duboko preispitivanje. Vizuelizacijom od iskona prisutnog sukobljavanja života i smrti, kroz simbol i metaforu, fotografijom kao posrednikom teži ostvarivanju važnog cilja svog rada – pokretanju dubljih misaonih procesa samospoznaje i analitičkog prosuđivanja pojedinca o njegovom vlastitom životu.

Večna tema odnosa života i smrti

Značajna uloga fotografije pronalazi se u uspostavljanju odnosa između autora i recipijenta i u istovremenom isticanju mogućnosti da zabeleži proces trajanja performansa. Autorka ima za cilj da stalno uspostavlja vezu između fizičkog i duhovnog sveta, u procesu govora umetnika u prvom licu. Ona je uvek i osoba koja fotografiše i u ulozi objekta koji je fotografisan, sve radi ostvarenja duboke introspekcije u zapitanosti nad večnom temom odnosa života i smrti.

Jelena Keleuva, digital print, 2019., 200 x 130 cm, Haljina 2 i 3 
foto: Jelena Keleuva, Haljina 2 i 3, digital print, 200 x 130 cm, 2019.
Jelena Keleuva, digital print, 2019., 200 x 130 cm, Haljina 2 i 3 
foto: Jelena Keleuva, Haljina 2 i 3, digital print, 200 x 130 cm, 2019.
Jelena Keleuva, digital print, 2019., 200 x 130 cm, Krevet 1 
foto: Jelena Keleuva, Krevet 1, digital print, 200 x 130 cm, 2019.
Jelena Keleuva, digital print, 200 x 130 cm, Gnezdo 1, 2020. 
foto: Jelena Keleuva, Gnezdo 1, digital print, 200 x 130 cm, 2020.

Umetnica iz Beograda s bogatom karijerom

Jelena Keleuva je rođena u Beogradu 1983. godine. Diplomirala je fotografiju na Akademiji lepih umetnosti u Beogradu u klasi profesora Radeta Nikolića. Doktorske studije slikarstva na FSU upisala je 2013. godine u klasi profesora Saše Filipovića, gde je 2014. godine dobila nagradu Akademije za najbolju fotografiju. U međuvremenu je 2018. završila master studije na Filološkom fakultetu. Iste godine počinje da radi kao asistentkinja na FSU, na predmetu crtanje i slikanje i grafika.

Osim na samostalnim izložbama, izlagala je na više grupnih izložbi. Pored toga, Jelena Keleuva je autorka fotografija mnogih sajtova i publikovanih izdanja, od kojih izdvajamo: kompletnu ediciju od 10 knjiga notnih zapisa narodnih pesama iz raznih oblasti Srbije i Balkana, Ljubiše Pavkovića, fotografije za CD Beogradskog džez trija u izdanju PGP RTS-a, fotografije za monografiju „Časni krst" rađenu u Surčinu, fotografije za CD Uroša Dojčinovića – Egzotični zvuci Japana.

Za sve one koji bi želeli da se detaljnije upoznaju sa zanimljivim opusom ove umetnice, ali i sa radom Fakulteta savremenih umetnosti, odbrana doktorskog rada u ponedeljak 8. novembra, sa početkom u 14 časova, u Galeriji FSU u Beogradu, predstavlja pravu šansu.

Promo tekst