KOLUMNA

FAMOZNO SVETISLAV BASARA: Muralna Panika

Foto: Marina Lopičić

Elem, prekjuče uapsili Aidu Ćorović zbog toga što je jajima gađala mural Ratka Mladića namalan na ćošku Njegoševe i Alekse Nenadovića. Ćorovićeva je ubrzo puštena iz apsa s prekršajnom prijavom. Mural je i dalje pod danonoćnom policajnom stražom. Neka neprijatna pitanja su ostala da lebde obavijena oblakom mindžinog dima.

Evo jednog. Zašto je, recimo, privođenje Aide Ćorović osudilo dvadesetak nevladinih organizacija, a od političkih partija samo Zajedno za Srbiju, LDP i Stranka slobode i pravde. Ako se pitate zašto druge opozicione partije nisu reagovale, uncle Bas će vas prosvetliti: nisu reagovale ili 1. zato što je Mladić i za njih srbski heroj (te su većina) ili 2. zato što računaju (naravno bez krčmara) na glasove naručioca, autora i poklonika Mladićevog murala.

Pseudoopozicione su novine, a verovatno i televizori, moralno zdravo uspaničeno graknuli kako „Vučićeva policija čuva Mladićev mural“. Što jeste činjenica, koja ipak ne bi trebalo da odgurne u zaborav činjenicu da je, pre nego što je uapšen i sproveden u Hag, Mladića čuvala policija i Udba JexS-a Tadića.

Zvanična verzija JeX-a bi, ako biste joj napravili neprijatno pitanje, zacelo rekla da ona, tj. njena policija i Udba, „nije znala“ gde se Mladić krije, ali to bi izazvalo masovni pomor vrabaca pod strehom Prezidencijalnog konaka, koji bi pocrkali od smeha jer su to i oni (suviše) znali.

Po ovdašnjem običaju, neminovni poslovi se završavaju tek kad bude prekasno, tj. kad se više nema kud - zato uzgred i ne znamo kud udaramo - sledstveno je i Mladić uhićen onoga trenutka kad je neko izvana uturio JexS-u jajca u šastuk i dobro zavrnuo ručku. Ko je to - i kad - učinio, to vam samo JeX-a jajca mogu reći.

Kao i mnoge druge stvari koje mu se ekskluzivno urezuju na raboš, Vučić je kult Ratka Mladića nasledio iz JexS-ovih vremena. Ali za razliku od JexS-a, koji je iz napred pomenutih razloga ostao bez muda, Vučić ima autoritet i mehanizme da - nota bene: u najboljem interesu ugleda i budućnosti Srbije - Mladićev kult saseče u korenu, kao što je onaj spomenik kod Picinog parka istrebio bogumile. Ne znam zašto to ne učini, ali sumnjam na catch all.

Idemo dalje. Otkud uopšte Mladićev mural na ulici Grada Beograda, koji, kao što je općepoznato, ima komisiju za ulične svirače. I to s dobrim razlogom. Ako hoćeš da sviraš u Knezu i da zaradiš neku kintu, onda moraš znati solidno da tamburaš, a ne da prolaznike maltretiraš kakofonijom. Pitanje od 1.000.000.000 sendviča: ako postoji muzička, zašto ne postoji gradska likovna komisija, koja će (vrlo restriktivno) davati dozvole za malanje murala, a komisijski neodobrene uratke stražarno prekrečavati, o trošku autora, naravno. Ako Beogradu već trebaju murali, a moja neznatnost smatra da mu - osim ako nisu iz kičice Dijega Rivere - ne trebaju, onda murali moraju biti na zavidnom estetskom nivou, a ne drljave ramazotine zbog kojih prestona megakasaba sve više lični na Teheran.