Vest o autobusu koji je izgoreo sa 45 žrtava nasred auto-puta u Bugarskoj i dalje potresa ceo region.
Mnogo je nagađanja u vezi stvari koje su dovele do požara, od toga da je autobus prevozio nedozvoljenu i lako zapaljivu robu, pa do toga da nije imao licencu i detaljan tehnički pregled.
Stručnjaci u jutarnjem programu Kurir televizije komentarisali su slučaj autobusa koji je izgoreo objasnili koji koraci mogu pomoći da se spasi život kad vozilo počne da gori.
- Slučaj zapaljenog autobusa nije nesreća već bih rekao da je zločin u saobraćaju. Kad sam čuo šta se desilo, upitao sam se šta je sa vozačima? Poginuli su i jedan i drugi. Vozač ima vrata sa svoje leve strane i šta god da se dogodi može da iskoči. Znači da se sve događalo u izuzetno kratkom vremenskom periodu - rekao je saobraćajni i sudski veštak Vladimir Simidžija u jutarnjem programu Kurir televizije.
Prof. dr Krsto Lipovac sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu naveo je tri bitna pravca o kojima treba razmišljati po pitanju nesreće u Bugarskoj.
- Stručnjaci koji se bave požarima razmišljaju da je preduslov za požar iskra. Ideja sa zatvorenim prozorima i vratima jeste smanjiti izvor kiseonika, međutim, ako imamo situaciju kao sa autobusom koji je izgoreo u Bugarskoj, neophodno je razbiti prozore i otvoriti vrata kako bi se izašlo. U suprotnom se ljudi se mogu ugušiti - rekao je Lipovac.
Stručnjak navodi da je ključno i pitanje koje pouke ćemo izvući.
- Treba razmišljati u tri pravca. Šta je uzrok nesreće? Požar može biti uzrok ili posledica ukoliko je autobus udario u prepreku pa se zapalio ili je došlo do zapaljenja pa je onda sišao sa puta. Ako pričamo prvo o zapaljenju onda imamo dve mogućnosti. Prva je da je došlo do zapaljenja zbog nekih stvari ili predmeta u autobusu, a drugi je usled kvara autobusa - navodi Lipovac.
Treba prema njegovim rečima postaviti i pitanje da li je vozač reagovao i da li je mogao da reaguje.
- Da li je autobus imao čekić za razbijanje prozora? Ključno pitanje je šta ćemo mi kao pojedinci i društvo naučiti i koje pouke ćemo izvući i promeniti u budućem ponašanju - naveo je Lipovac.
Simidžija je dodao da su glavni problemi zbog kojih dolazi do nesreća nedovoljna kontrola vozila, vozača i prtljaga.
- U avionskom saobraćaju svaki putnik prolazi kroz kontrolu šta ima u prtljagu. Kod drumskog saobraćaja toga nema. Vozači nisu obučeni da bi bili odgovorni za nečiji život. Niko ne obraća pažnju na prtljag i na to da li su vozači na nivou potpune ili delimične bezbednosti kad je vožnja u pitanju. Vozač može u toku noći da zaspi. Određeni broj autobusa ne prolazi detaljan tehnički pregled. Kod avioprevoza je to nemoguće. Moraju proći detaljnu kontrolu, a ako pilot pogreši, nastradaće i sam. Oružje koje najviše ubija u naše vreme je automobil - istako je Simidžija.
(Kurir.rs)
Bonus video: