Prošlo je 106 godina od rođenja Edit Pjaf, najslavnije francuske šansonjerke krhkog stasa, ali neobično jakog glasa.
Dan nakon rođenja "francuskog vrapčića" večeras u Domu kulture Studentski grad u Beogradu publika će moći da uživa u jedinstvenom događaju posvećenom ovoj francuskoj divi. Događaj će obuhvatiti predstavu "Edit" i kabare muzičkog teatra "Mačak" iz Banjaluke, koji će pevati francuske šansone.
Predstava "Edit" nastala je kao omaž najvažnijoj figuri francuske pop kulture 20. veka. Autorski tim čini četvoro mladih umetnika - dramski pisac Sara Radojković, kompozitor i pijanista Jug Marković, rediteljka Ana Popović i glumica Milena Živanović, članica ansambla Pozorišta na Terazijama. Premijera predstave izvedena je u decembru 2015. godine povodom stogodišnjice rođenja "malog vrapca", nakon čega je usledio niz gostovanja u zemlji i inostranstvu. Publika je disala, smejala se, pevala i plakala kao jedno s glumicom Milenom Živanović, koja je na nezaboravan način oživela duh ne samo velike umetnice već i Pariza iz prve polovine 20. veka.
- Teško je živeti dva života u jednom, poverava nam se Edit Pjaf u tekstu talentovane spisateljice Sare Radojković. U toj rečenici sažeto je nadljudsko životno iskustvo mrvice koja je nosila cipele broj 34. U njenim prodornim i sveobuzimajućim pesmama prepoznajemo kaldrmu pariskih ulica i duh varijetea iz tridesetih godina 20. veka, kao i veličanstvenost mjuzik holova koji su okupljali elitu u svojim gledalištima - kaže glumica i dodaje:
- Prijateljica Žana Koktoa, kuma Marlene Ditrih, mentorka Šarla Aznavura i Iva Montana, inspiracija za čitavu jednu epohu, Pjaf je postala pariski mit tako što je ostala verna ulici i karnevalu, kako u svojim pesamama, tako i u ličnom doživljaju života. Volela je strasno i bez rezerve, a plenila svojom jednostavnošću, setnom čežnjom i slobodom da bude samo svoja, i na marginama društva i pod svetlom reflektora.
Autorski tim predstave, navodi glumica, inspirisan je bajkom o prljavoj devojčici sa ulice koja se vinula do svetske slave, dočarava njeno svesno sagorevanje u ljubavi. Baš kao što je Sveta Tereza, Editina duhovna zaštitnica, rekla: "U životu nisu bitna velika dela, već velika ljubav."
Edit Pjaf ne samo da slovi za jednu od najboljih francuskih pevačica, ona je francuska nacionalna muzička ikona. Decenijama su njen lik i delo predmet inspiracije i pažnje mnogih umetnika, kako u svetu, tako i kod nas. Pokazatelj besmrtnosti njenog lika i svevremenosti njenog dela je i nagrada Oskar, koja je pripala, tada mladoj glumici, Marion Kotijar 2008. godine za tumačenje njenog lika u filmu "Život u ružičastom".
- Edit Pjaf je nosilac tragičke krivice: detinjstvo provodi kao siroče u bordelu očeve majke i na ulicama Pariza. Umire joj trogodišnja ćerka. U avionskoj nesreći gubi Marsela Serdana u trenutku kad njihova romansa doseže vrhunac. Stradalnički put njene duše u potrazi za ljubavlju je katarzičan, antički tragičan, takođe uzvišen i nestvaran, poetski tanan i suptilan. Ova kabaretska predstava ne postavlja pitanje o večitoj problematici smisla čovekovog egzistiranja, već postavlja hipotezu navodeći gledaoca da je sam potvrdi. Nakon ovog komada gledalac ne odlazi s nizom pitanja koja vode u besmisao, već sa odgovorom koji otkriva smisao. A smisao je čista ljubav koja nudi slobodu - jedna je od kritika ovog komada.
Milenu Živanović trenutno publika može da gleda svakog vikenda i u seriji "Nečista krv" na RTS. Ona igra lik Tinke.
Kurir.rs
Bonus video: