DANAS STUPA NA SNAGU NOVI ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Sada će majstori plaćati kaznu do 500.000 dinara AKO NE URADE OVO!

Profimedia

Danas počinje primena novog Zakona o zaštiti potrošača po isteku tri meseca od njegovog usvajanja. Najveće koristi koje će doneti građanima Srbije tiču se uvođenja kazni za trgovce koji se ne odazovu vansudskom poravnanju spora sa kupcima, zatim uvođenja registra građana koji ne žele da primaju reklame u poštansko sanduče ili telefonom, a majstori će biti u obavezi da za svaki račun veći od 5.000 dinara naprave specifikaciju troškova.

Takođe, organizatori putovanja snosiće svu odgovornost za proces rezervisanja putovanja i usluga, a zakonska novina je i ta što će tržišni inspektori moći da na licu mesta napišu prekršajnu kaznu trgovcu! Trgovcima i pružaocima usluga koji se ogluše o odredbe ovog zakona zaprećena je novčana kazna od 300.000 do dva miliona dinara za pravno lice, od 50.000 do 150.000 dinara za fizičko lice ili odgovorno lice u pravnom licu, kao i od 50.000 do 500.000 dinara za preduzetnike, u koje mahom spadaju i majstori zanatlije.

Podsetimo, Jovan Ristić, pravnik iz organizacije potrošača Efektiva, objasnio je nedavno za Kurir koje su to dobre stvari iz novog Zakona.

Printscreen 
foto: Printscreen

- Ono što smatram da je najznačajnije za potrošače jeste uvođenje registra "Ne zovi". To je sistem kojim bi trebalo da se spreči uvaljivanje neželjenih proizvoda potrošačima, uporno zvanje telefonom da bi se ljudi namamili da kupe nešto što im ne treba, a poprilično je skupo, na primer, masažeri i slične sprave. Prodavcima novi zakon zabranjuje direktno oglašavanje telefonom, faksom ili elektronskom poštom, bez prethodnog pristanka potrošača. Prodavci koji se ne budu obazirali na podatke u registru "Ne zovi" rizikovaće plaćanje novčane kazne - naveo je Ristić.

- Drugi dobar segment novog zakona jeste to što će tržišni inspektori imati pravo da na licu mesta napišu prekršajni nalog trgovcu, za koji nije potrebno dokazivanje. Ovom izmenom se vraća deo njihovih ovlašćenja koja su imali pre desetak godina - dodao je Ristić i istakao da je novim propisima stavljen akcenat i na vansudsko rešavanje sporova.

- Trgovci moraju da učestvuju u vansudskim sporovima sa kupcima. Dakle, potrošač koji prvo uloži reklamaciju moći će da ide na vansudsko rešavanje spora preko medijatora, a moći će i da ide na sudsku zaštitu. Vansudski put bi trebalo da bude jeftiniji za potrošača. Određeno je da će se trgovcu izreći novčana kazna ukoliko se ne odazove učešću u postupku medijacije - istakao je tada Ristić i dodao da sudska zaštita ostaje kao krajnje sredstvo.

U novom zakonu on je pohvalio i odredbe koje majstore i druge pružaoce usluga obavezuju da za svaki račun veći od 5.000 dinara naprave specifikaciju troškova i da napišu šta tačno rade i kupuju, kao i koliko to košta.

Profimedia 
foto: Profimedia

- Zbog toga neće moći da daju cenu odokativno, kako je to bilo do sada, a i ne može da zahteva povećanje cene za više od 15 odsto proračuna - rekao je Ristić, i takođe pohvalio nove odredbe koje se tiču turizma i bolje zaštite putnika.

Kurir.rs/ A. K.

Bonus video:

This browser does not support the video element.

03:19
Vodič koji edukuje mlade o digitalnom nasilju i zaštiti ličnih podataka Izvor: Kurir televizija