greška u koracima

NOVA BRUKA HRVATSKOG MUP: Snimili antikorupcijski spot, ali malo zaboravili na proceduru! VIDEO

Foto: Screenshot YT/

Antikorupcijski spot hrvatskog MUP-a, prvi put objavljen početkom decembra, nije mogao proći nezapaženo.

Poznati glumac Goran Navojec igrao je ulogu maskote nove hrvatske korupcije za MUP: nudi pršutu „koje ima i u čaršafima koji se lepe za čelo“, odelo od najboljeg sicilijanskog pamuka, skupo satovi "preko reda", komplet diploma za celu porodicu . Navojec, naravno, deluje duhovito i spretno, kao i u mnogim drugim svojim ulogama, pa je spot dočekan kvalifikacijama „urnebesno“, „duhoviti“, „smešno“, a malo je ostalo ispod radara da konačna poruka je „Korupcija nije šala, prijavi korupciju na 192“.

Naravno, u zemlji u kojoj je veliki problem visoka korupcija visokih funkcionera, ovo spuštanje problema korupcije koje je MUP režirao u rang građana koji donose pršutu ili cigle od kafe je više tragikomično nego komično. , ali niko ne spori da treba da radimo protiv korupcije na svim nivoima, pa čak i upozoravamo građane da ne kupuju diplome, niti da rade bilo šta preko reda. Zanimljivo je, naravno, da se pominje Ministarstvo, čiji su pojedini službenici ili zaposlenici procesuirani za korupciju, te djelovanje preko veza, o čemu je dosta pisao i Net.hr.

Pa zašto je MUP odjednom odlučio da „udari” pršutare i kako je uopšte došlo do ovog projekta? A kako je ova kampanja realizovana, odnosno da li su poštovani antikorupcijski standardi sprečavanja zapošljavanja „preko veze“?

U MUP-u nam je rečeno da je MUP jedan od „aktera u sprovođenju nove Strategije za borbu protiv korupcije 2021-2030 usvojene 29. oktobra 2021. godine u oblasti mera podizanja svesti javnosti o štetnosti korupcije. , potrebu za sprečavanjem i borbom protiv i prijavljivanjem korupcije“.

„Ovo nas posebno obavezuje da sprovodimo preventivne mere, projekte, aktivnosti i kampanje koje imaju za cilj senzibilizaciju javnosti o značaju prijavljivanja svih oblika korupcije, jačanja antikorupcijskih mehanizama i jačanja uloge građana u njihovom sprovođenju“, navodi se u pisanoj formi. odgovor Službe za odnose sa medijima.

Kampanja je počela 9. decembra, na Međunarodni dan borbe protiv korupcije, postavljanjem video snimka na Jutjub kanal Ministarstva, a iz MUP-a kažu da su se uključili u kampanju Ujedinjenih nacija kojom su zemlje članice pozvale na različite preventivne aktivnosti. promocijom kampanje.pod sloganom: "Vaše pravo, vaša uloga: Reci NE korupciji!"

Na pitanje čija je ideja za ovaj sadržaj spota, da li je u kreativni rad uključena spoljna agencija ili je ideja nastala u MUP-u, odgovoreno nam je da je početna ideja nastala „zajedničkim angažovanjem organizacionih jedinica Uprave policije.“ građana, praćeno analizom novijih istraživanja o percepciji korupcije, kao i sistematskom saradnjom sa školama za grafički dizajn, udruženjima, pravnim licima, institucijama i specijalizovanim agencijama, te razmenom iskustava sa policijama drugih zemalja. i drugi partneri“.

Takođe nam je objašnjeno da policija ima specijalizovane službe za prevenciju kriminala „koje su zadužene za izradu i sprovođenje programa prevencije i sprovođenje različitih preventivnih aktivnosti u oblasti bezbednosti, koje se sprovode – u zavisnosti od projekta – edukacije, informisanja, javnih manifestacija, sprovodi ih policija samostalno ili u saradnji sa partnerima, a učestvuju i u produkciji audio/video radova“.

Kako je saopšteno iz MUP-a, spot „Korupcija” sa Goranom Navojcem u glavnoj ulozi zamišljen je kao početna aktivnost „kick off-a” cele kampanje.izrada, montaža, korekcija boja i izrada grafike za spot) iznosio je 25 hiljada kuna.

Agencija ILINET d.o.o. dobio je posao zakupa medijskog prostora, odnosno osiguravanja medijske vidljivosti kampanje na raznim medijskim platformama i društvenim mrežama, a za to im je plaćeno 49.848,98 kuna.

Pregled javno dostupnih podataka pokazuje da je Kinematika registrovana tek 2021. godine, neposredno pre ovog dela, ali iza nje stoji filmski umetnik Igor Neljak, koji nije nepoznat u video produkciji, pisano je o njegovom nagrađivanom dokumentarcu o rejv žurkama u 2010. Radio je i dokumentarno-promotivni film o specijalnoj jedinici ATJ Lučko koja je obeležila 30 godina postojanja. Agencija ILINET, sudeći prema javno dostupnim podacima, jedna je od manjih agencija na bogatoj hrvatskoj marketinškoj sceni.

Međutim, oba preduzeća su bila angažovana na pozivu i samo one, odnosno nije bilo poziva na više adresa i birajući najbolju ponudu, ali se MUP obratio ovim firmama i pristao da sarađuje sa njima, ali u MUP-u smatraju da je sve bilo po zakonu, jer se radilo o jednostavnoj proceduri nabavke.

NOVA BRUKA HRVATSKOG MUP: Snimili antikorupcijski spot, ali malo zaboravili na proceduru! VIDEO Izvor: Youtube

„U ova dva odvojena postupka nabavke, primenom člana 15. Zakona o javnim nabavkama i u skladu sa Uputstvom o sprovođenju postupka jednostavne nabavke, a zbog proverene prethodne saradnje, brzine usluge i povoljnih cena, pozivi su upućeni jednom privredni subjekt – ILINET doo za marketing i veb dizajn u Zagrebu i Kinematica iz Zagreba“, navodi se u odgovoru MUP-a.

S obzirom na plaćene iznose, evidentno je da se radi o jednostavnim postupcima nabavke do 50 tisuća kuna, iako je sasvim tačno da je iznos od 49.848,98 jedva gurnut ispod praga od 50 tisuća kuna, ali činjenica je da je Uputstvo o jednostavne procedure nabavke i za ove iznose zahteva do tri ponuđača, osim što izuzetno dozvoljava da se poziv uputi samo jednom privrednom operateru „kada se iz tehničkih ili umetničkih razloga ili razloga u vezi sa zaštitom ekskluzivnih prava ugovor o nabavci može vrši određeni ekonomski operater“.

Međutim, MUP ne navodi ove razloge, već samo brzinu pružanja usluga, raniju saradnju i povoljne cene, te bi se moglo reći da je ovaj posao sa odabranim agencijama više dogovoren nego izabran kao najpovoljniji ili najpovoljniji. .

Drugim rečima, antikorupcijska kampanja MUP-a nije počela sa visokim poštovanjem antikorupcijskih filtera u procesu nabavki, već je koristila prečicu koja se smatra potencijalno korumpiranom u borbi protiv korupcije.

Kampanja se, međutim, nastavlja. Ovo je, kažu, bio samo najavni video.

„Ministarstvo unutrašnjih poslova planira da u 2022. godini, u saradnji sa nadležnim državnim organima, institucijama, organizacijama civilnog društva, medijima i najširom javnošću, sprovede konkretne preventivne aktivnosti kroz sistematski niz multimodularnih komponenti ove kampanje ili preventivnog projekta. godine, obezbeđena i finansijska sredstva“, ističu u odgovoru iz MUP-a. U pripremi su, između ostalog, obuke za službenike MUP-a i „unapređenje antikorupcijskih mehanizama u radu policije”. Možda će se tada naredne javne nabavke i tenderi voditi pažljivije?

Zanimao nas je i efekat kampanje, odnosno da li je bilo više poziva na broj 192 i prijava korupcije, ali MUP još nema tako konkretne podatke.

„U 2020. godini prijavljeno je ukupno 538 koruptivnih dela, dok je u 2021. godini prijavljeno ukupno 912 krivičnih dela. Takođe, u decembru 2020. godine prijavljeno je ukupno 65 koruptivnih dela, dok su u decembru 2021. godine prijavljena 64 krivična dela. saznajemo u Ministarstvu unutrašnjih poslova.

Evidentno je, dakle, da građani žele da prijave korupciju i ne odustaju, bez obzira na to što je rezultat, odnosno broj procesuiranih počinilaca korupcije i pravosnažnih presuda sa odgovarajućim kaznama prilično nizak i neobrazovan.

Kurir.rs/Net.hr