Stručnjaci smatraju da novopečeni vozači nemaju dovoljno znanja o posledicama neodgovornog ponašanja u saobraćaju, te da bi obuka u auto-školama morala da bude drugačija
Svake godine u proseku 113 mladih osoba, starosti između 15 i 30 godina, nastrada u saobraćajnim nesrećama, a naši sagovornici smatraju da, između ostalog, mladi vozači imaju premalo znanja o svim opasnostima u saobraćaju.
Kako kažu, zbog toga bi obuka u auto-školama morala da bude drugačija i ozbiljnija, a mladima bi, pre nego što sednu za volan, trebalo usaditi određeno obrazovanje i vaspitanje i predočiti im posledice neodgovornog ponašanja u saobraćaju.
Alkohol i droga
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović kaže za Kurir da je karakteristika mladih da se osećaju besmrtno, da su pod adrenalinom i da imaju želju za dokazivanjem.
- Pretežno sedaju za volan pod dejstvom alkohola i narkotika ili sedaju u vozilo sa nekim za koga znaju da je pod dejstvom nečega - kaže Okanović i dodaje da se gine i zbog neprilagođene brzine.
- Generalno imamo problem što omladina ima malo znanja o saobraćaju! Mladost kao mladost, nju ne treba menjati, ali možemo uticati na njihovo celokupno obrazovanje i vaspitanje u saobraćaju - kaže Okanović.
On naglašava da je veoma teško iskoreniti navike koje su mladi pokupili od svojih ukućana - vozača.
- Imamo roditelje koji drže telefon dok voze i pretrčavaju ulicu van pešačkog, dedu koji vozi unuka s jednom rukom, i upravo to je ključni problem. Mladi su rasli uz takve vozače, pa je veoma teško sada im usaditi neki drugi model ponašanja. Vaspitanje se nosi iz kuće, pa se ne može očekivati da obuka u auto-školi koja traje dva meseca može nešto drastično da promeni - napominje Okanović i potvrđuje da je pre dve nedelje u ime Komiteta za bezbednost saobraćaja razgovarao s ljudima iz Ministarstva prosvete, te da su došli do zaključka da se moraju izvršiti određene promene u obrazovanju.
I profesor Milan Vujanić, stručnjak za bezbednost saobraćaja, smatra da se mora promeniti obuka za mlade vozače.
- Kompletan sistem treba promeniti. Naime, to polaganje vozačkog ispita u auto-školama trebalo bi da bude pod nadzorom Ministarstva prosvete, policije i saobraćaja - kaže Vujanić:
Ponašanje tokom vožnje
- Treba promeniti svest mladih. Uči se gde su migavac, kočnica, brisač, ali kandidata nismo učili šta može sve da izazove sredstvo kojim on upravlja i kako treba da se ponaša dok vozi. Treba mu reći koje su sve mogućnosti ukoliko dođe do sudara, ako nekog udari, pregazi ili ukoliko sebe napravi invalidom, uništi život sebi i drugima. Treba razviti svest o svemu tome, koje su sve moguće posledice koje može izazvati vozilo kojim oni upravljaju - kaže stručnjak za bezbednost saobraćaja.
(Kurir.rs - B. Travica)