Ukrajinska vojska je prešla dug put otkako je Rusija zauzela Krim 2014. godine, ali čak i sa bolje obučenim trupama i opremom, nedostaci u njenim vazdušnim sposobnostima čine Kijev ranjivim za snage koje predvodi Moskva.
Uz pomoć NATO-a i SAD, Ukrajina je modernizovala svoje tenkove, oklopna vozila i artiljerijske sisteme. Njegova oprema sada uključuje Hamvi, patrolne čamce, radarske sisteme i protivtenkovske projektile Džavelin.
Kijev sada može da pozove 150.000 vojnika spremnih za borbu, u poređenju sa samo 6.000 pre osam godina.
Uz strah da bi masovne ruske trupe pored granice sa Ukrajinom mogle da dovedu do upada, anketa Kijevskog međunarodnog instituta za sociologiju u decembru takođe je pokazala da bi trećina Ukrajinaca pružila oružani otpor vojnim akcijama pod vođstvom Moskve.
Ali uprkos dodatnom ukrajinskom ljudstvu, hardveru i čvrstoj volji, ruska superiornost u vazduhu je efikasna suprotnost tim dostignućima u modernizaciji.
„Postoje ozbiljne praznine u sposobnostima, posebno kada je u pitanju protivvazdušna odbrana“, rekao je Gustav Gresel, viši politički saradnik u Evropskom savetu za spoljne odnose (ECFR).
„Vazdušne snage nisu korišćene u ratu u Donbasu“, rekao je on za Njuzvik, misleći na neprijateljstva u istočnoj Ukrajini između snaga predvođenih Kijevom i separatista koje podržava Moskva, izazvana aneksijom Krima.
„Oni su nedovoljno finansirani i sav novac je otišao u modernizaciju kopnenih snaga, koje su potrebne za zaustavljanje plime u Donbasu.
„Njihova oprema je, uglavnom, zastarela, u osnovi je sovjetska“, dodao je on.
Ukrajina koristi skoro 125 borbenih aviona, uključujući borbene konje 4. generacije Suhoj Su‑27 i Mikojan MiG‑29, prema Militari Balance 2021.
Ali najnoviji borbeni avion u ukrajinskoj vojsci izgrađen je pre 30 godina.
Niska plata i fiksacija sa birokratijom, vezivanje pilota sa papirologijom, izazvali su egzodus upravo ljudi koji imaju zadatak da štite ukrajinsko nebo od ruskih pretnji.
U izveštaju Kiiv Post-a prošlog jula navodi se da je skoro 140 ljudi, među kojima su i piloti, napustilo Oružane snage tokom prethodne dve godine.
Jedan pilot je za list rekao da ima samo između 35 i 80 sati letenja godišnje, u poređenju sa 180 sati godišnje za pilote NATO-a.
Ukrajini je potrebna pomoć u svemu, od radara preko protivvazdušnih projektila do komandovanja i kontrole, izvestio je Forin Polisi. Zemlja je takođe morala da koordiniše protivvazdušnu odbranu kako bi diskriminisala mete i dobila nove rakete za obalsku odbranu.
Pretnja iz vazduha koju predstavlja Rusija je značajna, posebno imajući u vidu da će u slučaju napredovanja verovatno krenuti napred protiv PVO baterija S-400, stvarajući zabranjene zone za ukrajinsko vazduhoplovstvo.
Rusija bi mogla da koristi rakete da uništi ukrajinske piste, aerodrome i lovce na zemlji, rekao je za Forin Polisi Džim Taunzend, bivši zamenik pomoćnika ministra odbrane za Evropu i NATO.
Rusko vazduhoplovstvo će se oslanjati na Su-27 i Mig 29, dok bi Suhoj Su-35 i Su-34 mogli da gađaju visoko vredne ciljeve.
„Ako su jedan protiv jednog, Ukrajinci su veoma sposobni da se brane na svom terenu“, rekao je Gesel.
„Problem je u tome što bi Rusi mogli da proguraju linije na kojima su najslabiji zbog nadmoći u vazduhu i informacione superiornosti, odsecajući Ukrajince da znaju kuda Rusi napreduju.
„Prekidajući ih vazdušnim putem, Rusi mogu da izaberu borbu i koncentrišu nadmoćne snage tamo gde su potrebne u trenutku kada su potrebne, a zatim da se povuku ili udalje.
Kurir.rs/Newsweek.com