Situacija oko Ukrajine po pisanju medija čini se kao da će svakog trenutka da eksplodira. Uprkos tome diplomatska kativnost je i dalje veoma živa, ali to ne sprečava NATO snage da poslednjih dana vrše intenzivno osmatranje istoka Evrope pre svega praćenjem komunikacija i kretanja jednica uz samu rusko-ukrajinsku granicu, kao i Belorusiju, koja je pod lupom letelica za elektronski rat SAD, Velike Britanije, Švedske...
Osim rusko beloruske, osmatra se i kompletna ruska enklava Kalinjingrad, tako i granice Belorusije sa Litvanijom i Poljskom. Krim je i onako, kao i kompletna zona Crnog Mora pod lupom osmatrača, kojima su se priključili i izviđali dronovi posle dužeg vremena.
Dok oni lete, intenzivno i prikupljaju informacije za sad od rata neće biti ništa. Kako se bliže manveri u Belorusiji, broj ovih letelica je sve veći i ovde ćemo ukratko predstaviti pojedine tipove koji osmatraju Istok Evrope.
RQ-4 Global Hawk
Ovaj izviđački dron na letove iznad istoka poleće sa juga Evrope, pre svega iz dve baze jedne u Italiji, zapravo Sigonela na Siciliji i baza Suda na ostrvu Krit u Sredozemnom moru odakle vrši intenzivne letove uz obalu poluostrva Krim, kao i zonu razdvajanja na istoku Ukrajine u oblastima DONBAS i LUGANSK gde intenzivno več pune dve godine uz povremene prekide prate siuaciju i dešavanja.
RQ-4 Global Hawk je nastao kao zamisao američke odbrabmene agencije DARPA za osmatranje na velikim visinama i udaljenostima, Jedan od sedam prototipova preleteo je 2000 godine Atlantik, a godinu dana kasnije i Tihi okean. Srve ove bespilotne letelice čine senzori za izviđanje, poverljiv paket sastavljen od radara sa sintetičkom antenom i indikatorom pokretnih ciljeva, elektrooptičkih i IC uređaja, kao i GPS i iNS navigacioni sistem. Prva borbena upotreba ovog drona bila je nad Avganistanom 2001. a korišten je i u Iraku 2003. Ovaj dron izrađen je u dve varijante. Prema jedno RQ-4A završen je u februaru 2003, a nakanadno u narednim godinama i RQ-4B sa većim trupom za smeštaj eletronike. Glavni stajni trap je premešten u posebna kućišta pod krilima. Ovaj dron se koristi kao uređaj za elektronsko izviđanje.
TT podaci za RQ-4B
Proizvođač: Northop Grumman Integrated Systems
Namena: Izviđačka bespilotna letelica
Pogonska grupa: turboventilatorski motor Alison Rolls -Royce AE 3007H
Dimenzije: dužina: 14,5 m, visina 4,64 m, razmah krila 39,89 m
Maksimalna masa pri poletanju 14.630 kg
Makismalni korisni teret: 1.361 kg
RC-135
RC-135 su avioni za eketronsko izviđanje stari više od 40 godina, ali su opremljeni trenutno savremenom ekeltronikom. Za osnovu ovog aviona uzet je putnički avion Boing 707, koji su zatim prepravljeni da se u njih smesti velika količina elektronske opreme. Svi avioni sa kojima raspolaže američko RV smešteni su u bazi Ofjut u Nebarsku. Radi se o broju od 20 aviona RC-135, koji pripadaju 55. puku. Ono po čemu su ovi avioni prepoznatljivi jesu velika kućišta na trupu letelice u kojima je smeštena elektronska oprema, a koje piloti nazivaju "hrčkovi obraščići" zbog kakrakterističnih izbočna na bokovima trupa.Glavinu flote čine 18 aviona RC-135V/W poznati i kao Rivit džoint sa sistemima za nadzor nad izvorima elektromagnetskih emisija na dometu od 240 kilometara. Sredstva za EI su uvezana sa dva sistema jedan za izviđanje sredstava veza i jedan za elektromagnetne emisije, a prvenstveno se to odnosi na radarske uređaje. U svim oružanim sukobima i ono što je prethodilo njima RC-135V/W smatrani su isturenim ušima obaveštajaca.
TT podaci:
Namena: avion za elektronsko izviđanje
Posada: 4+ potreban broj operatera za konkretan zadatak
Pogonska grupa: Četiri turboventilatorska motora Pratt and Whitney TF-33-PW-102
Dimenzije: dužina 46,61 m, razmah krila 44,42 m, visina 12,93 m, površina krila 279,64 m
Mase: prazan 77565 kg, maksimalna u poletanju 152,410 kg
Performanse: maksimalna brzina 885 km/h, vrhunac leta 10.670 m, vreme trajnja leta 11 časova, trajanje leta sa jednom popunom goriva 20 časova.
E-3A
Radi se o letećeoj osmatračkoj radarskoj stanici koja se nad istokom Evrope pojavljivala povremeno, a od decembra prošle godinesve učestalije. Kao platforma za elektroniku izabran je putnički avion Boing 707-320. Ono što je do sad poznato svi zadaci se obavljaju na udaljenosti od 100 do oko 200 km od ruske i beloruske granice jer ova letelica nema defanzivni sistem. Uglavnom za sada angažovani su Američki iz baze Tinker u Oklahomi, koji su sleteli u Veliku britaniju, ali i letelice koje se nalaze u Evropi i koji su registrovani u Luksemburgu. Njihov vek upotrebe procenjn je do 2025. Na ovim letelicama izveden je program unapređenja elektronike, posebno radara koji sad ima mogućnost otkrivanja letelica malog radarskog odraza ili poprečnog preseka.
TT podaci
Proizvođač: Boing
Namena: AWACS
Posada 4+19
Pogonska grupa_ Četiri turboventilatroska motoroa Pratt and Whitney TF33-P-100A
Dimenzije: Dužina 44,17m, razmah krila 44,42 m, visina 12,73 m
Masa: normalna u poletanju 77.996 kg, maksimalna u poletanju 156.150 kg
Operativni vrhunac leta: 8.840 m.
Trajanje leta sa dopunom goriva u vazduhu 18 časova.
EP-3E Aries
EP-3E Aries ( Airborne Reconnaissance Integrade Electronics System) odnosno avion za prikupljanje obaveštajnih podataka i analizu signala koji se nalazio u sastavu američke mornarice imao je zadatak prikupljanje komunikacija u realnom vremenu duboku unutar posmatranog područja. Ovaj avion je preuređeni mornarički patrolni avion P-3 orion.
Inače ovaj avion ima na trupu okruglu antenu OE-319 "big look".
Osim velike ima još dve manje antene i na gornem srednjem delu letelice pred repom aviona i donjem srednjem trupu. Osim te tri ima i niz manjih dodatnih antena po celom trupu i krilima.
Inače sa ovog aviona uklonjen je magentni detektor za otkrivanje podmornica. Inače ovaj avion zovu i "leteći magnetofon" jer se svi snimljeni podaci obrađuju tokom leta i pomoću računar šalju prislušnoj stanici koja te podatke obrađuje i analizira
ARTEMIS
Artemis je oznaka za osmatrački avion na mlazni pogon koji se intenzivno počeo da se koristi nad istokom Evrope od neovembra 2021. godine. U pitanju sistem za izviđanje i praćenje ciljeva na više misija. Naime, to je senzorska platforma smeštena u poslovni avion tipa Bombardier Challenger 650. Ovaj avion za sad intenzivno koristi Evropska komanda američke vojske. Letelica je nastala u okviru Pentagonove vizije letelice koja će pružiti putem mreže senzora sve potrebne informacije za komandovanje i upravljanje jedniciama na terenu. Letelica je opitovana više meseci pre dolaska u Evropu početkom novembra 2021. Najviše je ispitvan u Arizoni.
Zapravo ARTEMIS je zamena za odlsuženi RC-12 Guardrail, koji je takođe angažovan na poslovima u osmatranju ruske vojske na istoku Evrope.
Ono što je za sad poznato o ovom avionu jeste, da letelica ima više senzora za prisluškivanje.
Skandinavsko prislušno oko
U osmatranju istoka Evrope posbeno zone ruske enklave Kalinjingrad, kao i Baltika od pojave ruskih desantnih brodova angažovano je i Švedsko RV koje je inteziviralo upotrebu svojih osmatračkih platformi S-100D i S-102B.
S100B
S100B Argus avion za rano upozorenje i kontrolu ušao je u službu švedskog vazduhoplovstva 1997. S100B je avion Saab 340B, koji je napravio Saab Aircraft, sa radarom Erieie misije kompanije Saab Microvave Sistems.
Šest aviona S100B Argus proizvedeno je za švedsko ratno vazduhoplovstvo, od kojih su četiri trajno opremljena radarom za rano upozorenje, a dva opremljena za transportne misije u mirnodopskim uslovima. U julu 2006, Saab je dobio ugovor za nadogradnju dva aviona S100B švedskog vazduhoplovstva za misije nadzora i za raspoređivanje u multinacionalnim operacijama. Dva nadograđena aviona, Saab 340 AEV-300, isporučena su Oružanim snagama Švedske u aprilu 2009. godine.
Prosečna brzina letelice u patrolnoj misiji iznosi 300 km/h i odvija se na visinama od 2.000 do 6.000 metara u zavisnosti od parametara misije.
„Radar može da otkrije borbene avione na dometu od 350 km. Letelic pokreću motori GE CT-9B.
FSR 890 Fligburen radar
Zasnovan je na bočnom radaru (SLAR) kompanije Ericsson Microvave Sistems. Erieie SLAR je pulsni Doplerov radar dugog dometa, opremljen fiksnim aktivnim faznim antenskim rešetkama, čiji se režim rada kreće od 2 GHz do 4 GHz. Antenska jedinica dužine 9 metara i težine 900 kg postavljena je na gornji deo trupa i daje avionu prepoznatljiv izgled.
Radar Erieie obezbeđuje pokrivenost od 360° sa optimalnim performansama preko azimutalnih sektora od 150° sa svake strane aviona. Radar može da otkrije borbene avione na daljini od 350 km u uslovima jakog neprijateljskog elektronskog ratovanja. Sistem Erieie ima punu interoperabilnost sa komandnim sistemima protivvazdušne odbrane NATO-a. Glavna kabina je opremljena paketom multifunkcionalnih radnih stanica za tri operatera za radar, kontrolu operacijama koje se izvode na kopnu. Avion ima bezbedni govorni datalink komunikacioni paket sa HF i VHF / UHF vezama. V / UHF datalink radi na 4.800 bps. Glavni odeljak za avioniku je instaliran odmah iza kokpita.
S-102B
Avion Oružanih snaga S 102 B ima za glavni zadatak da sprovodi izviđanje radio signala. Naime, radi se o modifikovanoj verziji poslovnog aviona Gulfstream G4 S. U njega je montirana oprema težine tri tone. Maksimalna brzina letelice je preko 900 km/h. Avion se koristi kao mobilni izviđački centri koji otkrivaju vitalne elektronske informacije. S 102 B obavlja pre svega tehničko izviđanje signala. Dva tipa stacionirana su u Malmenu.
Letelice koje se povremeno koriste u osmatranju
SAD povremenu u operacijama osamtranja ruske teritorije koriste i letelice poput U-2S koja se uglavnom koristi u letovima oko Krima i nad Crnim Morem, ali i nad samom Ukrajinom, kao i u osmatranju ruske enklave Kalinjingrad.
RC-12 Guardarail
Ime datira iz 1970-tih godina prošlog veka kada su u NSA dobili prve rezultate na porudžbinu sistema za presretanje protivničkih radio-veza. Za konfiguraciju uzet je poslovni avion "kinger 90". Već tad ovi avioni korišteni su za izviđanje duž granica blokovske podele u Evropi. Avion je od sredine 1980- tih pa do kraja 1990-tih imao niz modifikacija. Inače ovaj avion tokom građanskog rata na prostoru eks SFRJ postao je naš satri znanac, koji je poleteo iz mađarske baze Tasar
TT podaci
Proizvođač: Beac aircraft
Namena: Avion za elektronsko i radio-tehničko izviđanje
Pogonska grupa: Dva turboelisna motora Pratt and Whitney jačine svaki 634 kW
Dimenzije: dužina 13,34m. razmah krila, 17,63 , visina 4,57 m
Masa prazan 3.327 kg
Vrhunac leta 10.000 m
Nosivost 1.043 kg
U-2S
Radi se o avionu koji ima veoma burnu i dugu istoriju. Koji je doživeo niz modifikacija i verzija, ali je opstao i u eri dronova, a ponovo zahvaljujući novom Hladnom ratu koji je osvanuo posle aneksije Krima 2014 doživeo reafirmaciju, posebno na severu Evrope uz obale oko Murmanska, i na Baltiku, a od skoro i na Crnom Moru. Poslednja verzija ovog čuvenog šoijunskog aviona nastala je u periodu 1994-1998 konverzijom letelica U-2R. Ovi avioni opremljeni su širokom paltom uređaja i elektronskih senzora, koji se postavljaju u kontejnere, a koji se zatim stavljaju u letelicu ili kače. Pre svega to zavisi od same misije za koju se ova letelica angažuje. Inače dužina modularnih spremina iznosi 8,23 m. Standardni osmatrački paket ovih aviona čine aero-foto kamera HR-329, panoramska digitalna kmera IRIS-III koja zahvata 51,5 kilometara u dubinu teritorije koja je pod opservacijom. Tu su i radarski sistem sa antenom sa sintetizovanim otvorom ASARS-2, višesenzorski elektrooptički izviđački sistem SZERS za denevno aerofoto snimanje sa prenosom podataka u realnom vremenu sa dodatkom MSEORS za složene meteouslove i noć, ili tri senzora za EI i PED. Podaci se iz ovih uređaja direktno putem satelita šalju tokom leta na obradu u zemaljsku kontrolnu stanicu..Unutar pilotske kabine zastareli instrumeti su zamenjeni sa tri višenamenska kolor pokazivača. Ovi avioni imaju i GPS/INS navigacioni sistem i digitalizovane izvišačke uređaje. Letelce poseduju i sistem za istovremeni transfer podataka do dve stanice na zemlji ili u vazduhu, a vioni su uvezani i u mrežu za otrkivanje ciljeva i navođenje jurišne avijacije.
TT podaci:
Namena: Strateški izviđački avion
Posada. 1
Pogonska grupa turboventilatroski motor Gewneral Electric F118-GE 101, potiska 83,9kN, gorivo u unutrašnjim rezevoarima 3.469 kg
Dimenzije: dužina 19,20 m, razmah krila 31,39 m, visina 5,09 m, površina krila 92,90 metara kvadratnih.
Masa: prazan 7,258 kg, maksimalna 18.144 kg
Performanse; brzina 0,8 maha, maksimalna brzina na visini od 20 km 764 km/h, vrhunac leta 21.336m, trajanje leta 10-12 časova, nosivost 2.268 kg korisnog tereta.
E-8C J-Stars
Je leteči radar i komandno mesto za otkrivanje kopnenih ciljeva, koji od prole nedelje lete uz obale Krima, koji služi za usmeravanje svih obrbenih sistema na odabrane ciljeve. Oznaka J-STARS označava intervdidovski sistem za osmatranje, traganje za ciljevima i navođenje. Kičma ove letelice je radar AN/APZ-3 sa faziranom antenskom rešetkom dužine 7,9 m. Ovaj radar omogućava osmatranje u poluprečniku od 275 kilometara sa visine od 9 kilometara i pokriva površinu 278x185 km. Osnovni modovi su prostorno osmatranje sa kirštenjem indikaora pokreta malorazmernih ciljeva, otkrivanje statičnih ili slabopokretnih ciljeva u modu sa visokom rezolucijom na malom prostoru. Za osnovnu namenu E-8C važna su sredstva veze, koja su u samoj letleici veoma izdašna za satelitske veze, link za transfer podataka do zemaljske kontrole i analitičke stanice, linkovi JTIDS i TADIL-J za razmenu podataka između intervidovskih komandnih mesta. Deset aviona prerađeno je na standard "blok 10", a sedam na "blok 20". U ove ltelice ugrađen je rada AN/APY-X sa elektronskim skeniranjem i kativnom antenom MP-RTIP.
TT podaci:
Namena: leteči radarski sistem za bočno osmatranje, otkirvanje, javljanje i navođenje jurišne avijacije na zemaljske ciljeve.
Posada: 4+18 članova
Pogonska grupa: Četri turbomalzna ventilatorska motora Pratt and Whitney JT3D-3B, gorivo u unutrašnjim rezervoarima 70.307 kg
Dimenzije; dužina 46,61 m, razmah krila 44,42 m, visina 12,9 m
Mase: Prazan 77.564 kg, maksimalna pri poletanju 152.407 kg
Performanse: Maksimalna brzina krstarenja 973 km/h, vrhunac leta 11.890 m, dolet 12.086 km, trajanje leta 11 časova, trajanje leta uz pomoć dopune goriva u vazduhu 20 časova.
P-8A Posejdon
Boingov višenamenski mornarički razvila je američka kompanija Boeing Defense, Space & Securit. Avion je izveden iz „militarizovane“ i delimično modifikovane verzije Civil Range 737-800 sa povećanim dometom (ERKS), kombinujući trup Boing 737-800 i krila Boing 737-900 sa njime su želeli da zamene turboelisni mornarički avion Lokid P-3 Orion.
Boeing P-8 Posejdon je dvomotorni protivpodmornički mlazni (ASV) i protivbrodski borbeni avion(ASUV) sposoban da deluje u širokom spektru pomorskih i obalnih aktivnosti. Patrolni avion P-8 Posejdon može biti naoružan protivbrodskim raketama, manevarskim raketama, torpedima, dubinskim bombama i morskim minama.
U zadnji deo trupa “ vojnog modela 737 stručnjaci Boinga su dodali osovinu za razno naoružanje, a krila su dobila i odgovarajuće nosače za upotrebu naoružanja.
P-8 prvi put poleteo je 25. aprila 2009. godine. Ministarstvo odbrane SAD je odobrilo proizvodnju P-8, a SAD planiraju da nabave 122 aviona P-8 Posejdon, a u avgustu 2015. već su imale 28 aviona u svom naoružanju. Indijska mornarica već koristi 12 Posejdona, a Australijsko kraljevsko vazduhoplovstvo (RAAF) 8 aviona P-8.
TT podaci
Proizvođač: Boeing, SAD Namena: dvomotorni mornarički patrolni avion
Posada: 9 članova Pogonska grupa: dva turboventilatorska motora CFM International CFM56-7B potiska od po 120 kN Dimenzije: dužina 39,47 m, razmah krila 37,64 m, visina 12,83 m Mase: prazan 62730 kg, maksimalna poletna 85820 kg Performanse: maksimalna brzina 926 km/h, vrhunac leta 12496 m, početna brzina penjanja 50,83 m/s, maksimalni dolet 2222 km Naoružanje: IN+ARS protivbrodske rakete AGM-84B ,,Harpoon'' dometa 124 km, IN+GPS vođene krstareće rakete AGM-84H/K SLAM-ER dometa 270 km, torpedo Mk 54, slobodnopadajuće bombe i mine naoružanje nosi na 4 potkрilna nosača i u trupu.
Kurir.rs/A.Mlakar