Ako bismo pravili spisak potencijalno devijantnih ponašanja, ostavljanje kolica za kupovinu nasred parkinga sigurno ne bi bilo visoko na toj listi, ako bi se uopšte tamo i našlo.
Međutim, naučnici kažu da imaju odgovor na pitanje zašto pojedini ljudi odbijaju da se povinuju pravilu da se kolica za kupovinu ostavljaju na mesto predviđeno za njih.
U tekstu objavljenom u časopisu Scientific American Kristal Dkosta bavi se upravo tom temom. Ljudi ostavljaju kolica nasred parkinga iz niza razloga - mrzi ih da ih vrate, daleko su se parkirali, vode sa sobom dete koje se unervozilo, pada kiša... Brojni su i oni koji prosto misle da to nije njihova dužnost, već posao zaposlenih u marketu.
Verovali ili ne, sprovedeno je i istraživanje na ovu temu, a rezultat je očekivan - ponašanje ljudi uslovljeno je socijalnim pritiskom. Ako nam preti da nam neko uputi neodobravajui pogled ili reč, manje su šanse da ćemo ostaviti kolica nasred parkinga. Takođe, ako su sva kolica uredno poređana na svoja mesta, manje su šanse da ćemo mi biti prvi koji ćemo prekinuti taj niz.
Međutim, tip ljudi koji su orijentisani samo na postizanje ciljeva neće se obazirati ni na neodobravanje "publike" niti na to da će upravo oni biti prvi koji će započeti niz kolica napuštenih na parkingu. Njima je bitno da stignu kući i učiniće sve da do toga dođu što efikasnije, bez obzira na društvene norme prenosi Blic Žena.
Ogledi su pokazali i da što je više ljudi vratilo kolica na mesto, veća je šansa da će drugi pratiti njihov primer.
(Kurir.rs/A.M.)
Bonus video: