U prethodno objavljenom tekstu opisali smo različite tipove biznisa koje možete pokrenuti. Ovde ćemo se pozabaviti izazovima u vođenju svakog od njih, koje je konsultant Nevil Čejmberlen identifikovao.
Izazovi u vođenju preduzeća koja prodaju sopstvene proizvode
Kada sami proizvodite artikle koje prodajete, veliki deo posla odnosi se na tehnikalije. Neizostavno ćete vreme trošiti u proizvodnji, prodaji i isporuci svojih proizvoda. To znači da ćete mnogo vremena potrošiti u proveri i kontroli proizvodnih procesa, kao i u osiguravanju kvaliteta – što može uticati na vaš životni stil.
Cena vašeg proizvoda i tražnja za njim diktiraće to koliki ćete iznos sredstava moći uložiti u dalji razvoj. Proizvodnja neretko zahteva velike infrastrukturne investicije, što može predstavljati izazov.
Druga prepreka rastu jeste konkurencija. Gotovo da nema proizvoda koji je bez konkurencije. S druge strane, ako je vaša niša izuzetno mala, može se desiti da zauvek ostanete ispred konkurencije.
Izazovi u vođenju preduzeća za prodaju postojećih proizvoda
Ovaj tip biznisa je mnogo jednostavnije pokrenuti, jer ne zahteva ulaganja u sopstvenu proizvodnju. Kao vlasnik ovog tipa biznisa možete prodavati proizvode iz celog sveta. Vaše glavne aktivnosti biće pronalaženje proizvoda, kontrola njihovog kvaliteta i prodaja. Lepota ovakvog biznisa je u tome što nećete morati da brinete o isporuci, jer će, u zavisnosti od količine, dobavljači biti spremni da svoje proizvode rebrendiraju s vašom etiketom i isporučuju ih vašim kupcima. Uspeh ove vrste preduzeća zasniva se na vašim prodajnim sposobnostima. Tu problem može biti konkurencija, jer ako prodajete proizvode jednog dobavljača, oni mogu biti dostupni i vašim takmacima na tržištu.
Nabavka od širokog spektra dobavljača, pažljiva prodajna prezentacija i kvalitetan SEO ključni su za održavanje konkurentske prednosti.
Izazovi u vođenju preduzeća za pružanje usluge
Pružanje profesionalnih i ličnih usluga ima slične prednosti i mane. U oba slučaja prodajete stručnost, ali u oba slučaja ćete se suočiti sa problemom skaliranja. To ipak, kako kaže Čejmberlen, ne bi trebalo da vas odvrati od izgradnje ove vrste biznisa, naročito ako nema mnogo profesionalaca koji dele vašu stručnost. Mana je što, kada ste na početku i ne možete da sebi priuštite profesionalce koji će se prodajom baviti za vas, uspeh zavisi isključivo od vašeg marketinga i prodajnih sposobnosti. To naravno znači manje vremena za životni stil koji želite da vodite.
Izazovi u vođenju biznisa-platforme
Kompanije koje funkcionišu kao platforme imaju ogroman potencijal za skaliranje. Međutim, prva prepreka je investicija, jer izgradnja platformi može biti skupa. Druga prepreka je način života: ako poslujete poput servisa kakvi su Uber ili AirBnB, lako vam se može desiti da radite po ceo dan. Ipak, ako želite da održite životni stil koji vam odgovara, biznis možete održavati na određenom niovu i širiti se samo dokle vam odgovara.
Bez obzira na to kakvu vrstu poslovanja želite da pokrenete i koliko vremena svakodnevno želite da provedete radeći, biće vam neophodne poslovne veštine i znanja. Preduzetničke veštine se najbrže stiču putem sertifikovanih edukativnih programa koji vas tokom godinu dana spremaju za izazove vođenja malih i velikih biznisa.
Tim Edukacija