SRPSKA ATINA BRINE O EKOLOGIJI: Za obnovu voznog parka u poslednje dve godine uloženo tri milijarde dinara

Shutterstock, Damir Dervišagić

Novi Sad vodi računa o svojim građanima – prvi je u zemlji po broju eko autobusa i na tome ne namerava da se zaustavi!

Novi Sad je prvi grad u Srbiji koji u javnom prevozu ima više ekološko prihvatljivih vozila koja idu na struju, pri čemu je već sada polovina voznog parka koji ide na gas!

Dve linje gradskog prevoza su eko održive, prednosti brojne

Čist vazduh nema cenu. Kako bi Novosađani udisali što kvalitetniji vazduh, cilj je da se i gradski vozni park osavremeni ekološki modernijim vozilima, saopštavaju iz Gradske uprave.

Tako je nedavno Novi Sad kupio 10 električnih autobusa, nakon čega će dve linije gradskog prevoza postati sasvim eko održive. Upravo zahvaljujući činjenici da je ekološki lider kada je reč o javnom prevozu, Novosađani udišu kvaliteniju vazduh. U poređenju sa autobusima na dizel gorivo, vožnja autobusa na električni pogon, ima brojne prednosti: nulta emisija štetenih gasova, nizak nivo emitovanja buke, niži troškovi pogonske energije i jednostavnije održavanje.

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević naglasio je da je uvođenje niskopodnih autobusa na električni pogon od velikog značaja za Novi Sad i podsetio kako je tekla cela procedura.

-JGSP Novi Sad je raspisa tender za kupovinu prvih 10 električnih autobusa i kupovinu prateće infrastrukture 4. novembra. Rok za podnošenje ponuda bio je 4. januar 2022. godine, a rok za isporuku 13 meseci. EBRD će finansirati ovu kupovinu sa kreditom od osam miliona evra na period od osam godina odnosno uz dve godine grejs perioda i šest godina otplate, sa kamatnom stopom od 1,1 % – pojasnio je prvi čovek Novog Sada.

Za obnovu voznog parka u poslednje dve godine uloženo tri milijarde dinara

Kupovinom ovih niskopodnih 12 metara dugih autobusa sa tri depo i tri privremene punionice, Novi Sad će biti prvi grad u Srbiji koji će u javnom prevozu imati više ekološko prihvatljivih vozila koja idu na struju, pri čemu je već sada polovina voznog parka koji ide na gas. Vojvođanska prestonica kontinuirano unapređuje svoj javni prevoz, po najvišim eko-standardima. U poslednje dve godine uloženo je tri milijarde dinara u obnovu voznog parka. Prethodno je u aprilu prošle godine, u garažu Javnog gradskog saobraćajnog preduzeća „Novi Sad“ stiglo je 29 novih autobusa: 24 solo autobusa i pet zglobnih autobusa na gas, turskog proizvođača BMC, kuplјeni kreditom EBRD.

-Vozači kažu da ne pamte ovakvu obnovu voznog parka našeg gradskog saobraćajnog preduzeća, a sve se sprovodi u cilјu podizanja bezbednosti i kvaliteta prevoza na najviši nivo. Želimo da smanjimo veliki pritisak u saobraćaju i da privolimo lјude da se voze autobusom, a da istovremeno vodimo računa o zaštiti životne okoline, u čemu nam pomažu i eminentni stručnjaci sa novosadskih fakulteta. Radimo i na rekonstruisanju radionice u okiru JGSP “Novi Sad” koja nije obnavlјana 50 godina, zatim na uvođenju elektronske naplate karata – rekao je tada gradonačelnik Vučević.

Uštede od preko 20 miliona dinara na mesečnom nivou

Kako je precizirao direktor JGSP „Novi Sad“ Ivan Radojičić, ta vozila dodata su floti od 71 autobusa kuplјenih u poslednjih godinu dana.

-Nabavkom 100 novih vozila sistem javnog prevoza je dignut na viši nivo, tako da naši sugrađani imaju priliku da se voze u bezbednijim, ekološki modernijim, sigurnijim i komfornijim vozilima. Izuzetno nam je važno da su sva vozila na prirodni komprimovani gas, zbog uštede od preko 20 miliona dinara na mesečnom nivou – rekao je Radojčić.

Zahvaljujući svemu tome, sada je prosečna starost voznog parka gradskog javnog prevoznika oko šest do sedam godina, dok je evropski prosek po gradovima 11,4 godine, što Novi Sad svrstava na visoku poziciju u tom pogledu.

Činjenica da je u Novom Sadu od 2012. do 2021. za zaštitu životne sredine uloženo čak 2,5 milijardi dinara, nedvosmisleno pokazuje da je poboljšanje kvaliteta života građana Novog Sada cilj zbog koga se poslednjih godina pokreću mnoge inicijative u tom gradu.

Iz Gradske uprave za zaštitu životne sredine napominju da su u planu za ovu godinu programi podsticajnih sredstava za kupovinu novih bicikala, postavljanje solarnih panela, zamenu kotlova na ugalj, zamenu stolarije, ali i sredstva za pošumljavanje i obnovu malih urbanih površina i slično.

U vojvođanskoj prestonici otpad postaje ekonomski potencijal

Prema oceni stručnjaka, epitet zelenog grada Novi Sad je zaslužno poneo, imajući u vidu da se ovde voze eko autobusi, daju subvencije za bickle, grade biciklističke staze, ozelenjavaju parkovi, kompostira otpad.

Nebojša Vraneš, iz Centra za cirkularnu ekonomiju PKS, pojašnjava da su zeleni gradovi oni koji teže smanjenju uticaja na životnu sredinu smanjenjem otpada, širenjem reciklaže, smanjenjem emisija, povećanjem gustine stanovanja dok se šire parkovi, ozelenjuju krovovi i dvorišta, i podstiče razvoj održivih lokalnih preduzeća. Da bi se sve to postiglo gradovi moraju imati prečišćavanje otpadnih voda, merenje zagađenja vazduha po međunarodnim standardima i razdvajanje otpada na mestu nastajanja u samim kućama i stanovima.

Iako danas više od polovine svetske populacije živi u urbanim sredinama, na zelenilo se i dalje gleda kao na luksuz, a ne na dugoročnu investiciju koja donosi zdravstvenu korist i čini gradove otpornijim na klimatske promene.

Upravo savremenim postrojenjem za preradu otpada, vrednim preko 740 hiljada evra, može da se pohvali vojvođanska prestonica. Ta investicija koji su finansirali grad Novi Sad i nemački GIZ još jedan je od pokazatelja da Novi Sad i Srbija, u saradnji sa međunarodnim partnerima, ulažu u Zelenu agendu. Otpad koji je do tada predstavljao problem, postaje ekonomski potencijal. Biomasa kompostiranjem dobija novu upotrebnu vrednost, pretvara se u humus i koristi se za ozelenjavanje i očuvanje prirodnih potencijala Novog Sada.

Novi Sad ima dve trećine zelenila, čak 67 odsto!

U gradovima je sve manje zelenih površina, a na preostalim svake godine niču novi stambeni i poslovni objekti. Logično, što je veći grad veći, to njihovi stanovnici imaju veću potrebu za energijom. Prema procenama, stanovnici gradova troše oko ⅔ svetske energije i stvaraju više od 70% globalnih emisija gasova staklene bašte.

Prema nekim istraživanjima oko 70% gradova na svetu već oseća efekate klimatskih promena, a skoro svi su u opasnosti. Najefikasniji i najjeftiniji način da se pozitivno utiče na klimatske promene, kao i da se poboljša dobrobit ljudi koji žive u gradovima jeste sadnja drveća, i samim tim, povećanje zelenih površina.

U prethodnom periodu grad Novi Sad izradio digitalni katastar zelenila. Prema podacia iz Geografsko-informacionog sistema zelenih površina grada, rezultati su odlični. Pokazali su da na teritoriji grada Novog Sada ima dve trećine zelenila, čak 67 odsto!

Budućnost pripada eko autobusima.

Nakon osam godina korišćenja oprvadavaju uložena stredstva. Pojedini kao manu modernih eko autobusa navode to što su za njih visoki početni investicioni troškovi. Cena jednog autobusa na električni pogon duplo je veća od cene autobusa na dizel, a treba uzeti u obzir i cene punjača, koje je potrebno postaviti na terminale gde se vozila pune tokom redovnog čekanja S druge strane, troškovi pogonske energije e-buseva, tj. električne energije, višestruko su niži u poređenju sa cenama dizel goriva ili komprimovanog prirodnog gasa, a isto važi i za troškove održavanja.

Međutim, sve analize pokazuju da električni autobusi nakon osam godina korišćenja oprvadavaju uložena stredstva i postaju jeftiniji od autobusa na dizel.