Američki izviđački avioni i dronovi u smenama bez pauze neprestano lete iznad istočne Ukrajine prateći dešavanja u oblastima Donbasa i Luganska, kao i svako pomeranje trupa, razmenu vatre.
Do intenziviranja krize u ponedeljak uveče američki i britanski izviđaćki avioni leteli su uz rusko-ukrajinsku granicu, sa osvrtom na istok Ukrajine, a sada se to težište pomerilo na oblasti Donjeck i Lugansk odakle se očekuje navodno glavni udar
Two ??U.S. Air Force Boeing RC-135W Rivet Joint and a Global Hawk are surveilling the situation right now in ??Ukraine. Our command has intel data updates 24/7. pic.twitter.com/WKZEuZPV9M
— Illia Ponomarenko (@IAPonomarenko) February 23, 2022
RQ-4 Global Hawk
Ovaj izviđački dron na letove iznad istoka starog kontinenta poleće sa juga Evrope, pre svega iz dve baze jedne u Italiji, zapravo Sigonela na Siciliji i baza Suda na ostrvu Krit u Sredozemnom moru odakle vrši intenzivne letove uz obalu poluostrva Krim, kao i zonu razdvajanja na istoku Ukrajine u oblastima DONBAS i LUGANSK gde intenzivno več pune dve godine uz povremene prekide prate siuaciju i dešavanja.
RQ-4 Global Hawk je nastao kao zamisao američke odbrabmene agencije DARPA za osmatranje na velikim visinama i udaljenostima, Jedan od sedam prototipova preleteo je 2000 godine Atlantik, a godinu dana kasnije i Tihi okean. Srve ove bespilotne letelice čine senzori za izviđanje, poverljiv paket sastavljen od radara sa sintetičkom antenom i indikatorom pokretnih ciljeva, elektrooptičkih i IC uređaja, kao i GPS i iNS navigacioni sistem. Prva borbena upotreba ovog drona bila je nad Avganistanom 2001. a korišten je i u Iraku 2003. Ovaj dron izrađen je u dve varijante. Prema jedno RQ-4A završen je u februaru 2003, a nakanadno u narednim godinama i RQ-4B sa većim trupom za smeštaj eletronike. Glavni stajni trap je premešten u posebna kućišta pod krilima. Ovaj dron se koristi kao uređaj za elektronsko izviđanje.
TT podaci za RQ-4B
Proizvođač: Northop Grumman Integrated Systems
Namena: Izviđačka bespilotna letelica
Pogonska grupa: turboventilatorski motor Alison Rolls -Royce AE 3007H
Dimenzije: dužina: 14,5 m, visina 4,64 m, razmah krila 39,89 m
Maksimalna masa pri poletanju 14.630 kg
Makismalni korisni teret: 1.361 kg
RC-135
RC-135 su avioni za eketronsko izviđanje stari više od 40 godina, ali su opremljeni trenutno savremenom ekeltronikom. Za osnovu ovog aviona uzet je putnički avion Boing 707, koji su zatim prepravljeni da se u njih smesti velika količina elektronske opreme. Svi avioni sa kojima raspolaže američko RV smešteni su u bazi Ofjut u Nebarsku. Radi se o broju od 20 aviona RC-135, koji pripadaju 55. puku. Ono po čemu su ovi avioni prepoznatljivi jesu velika kućišta na trupu letelice u kojima je smeštena elektronska oprema, a koje piloti nazivaju „hrčkovi obraščići“ zbog kakrakterističnih izbočna na bokovima trupa.Glavinu flote čine 18 aviona RC-135V/W poznati i kao Rivit džoint sa sistemima za nadzor nad izvorima elektromagnetskih emisija na dometu od 240 kilometara. Sredstva za EI su uvezana sa dva sistema jedan za izviđanje sredstava veza i jedan za elektromagnetne emisije, a prvenstveno se to odnosi na radarske uređaje. U svim oružanim sukobima i ono što je prethodilo njima RC-135V/W smatrani su isturenim ušima obaveštajaca.
TT podaci:
Namena: avion za elektronsko izviđanje
Posada: 4+ potreban broj operatera za konkretan zadatak
Pogonska grupa: Četiri turboventilatorska motora Pratt and Whitney TF-33-PW-102
Dimenzije: dužina 46,61 m, razmah krila 44,42 m, visina 12,93 m, površina krila 279,64 m
Mase: prazan 77565 kg, maksimalna u poletanju 152,410 kg
Performanse: maksimalna brzina 885 km/h, vrhunac leta 10.670 m, vreme trajnja leta 11 časova, trajanje leta sa jednom popunom goriva 20 časova.
Kurir.rs/A.Mlakar