Čuvena Soja Jovanović (1922-2002) bila je prva žena reditelj u jugoslovenskoj kinematografiji. Pored pozorišnih predstava, režirala je veliki broj dugometražnih i televizijskih filmova i serija. Autor je prvog jugoslovenskog dugometražnog filma u boji - "Pop Ćira i pop Spira" iz 1957. godine. U ime sećanja na nju i obeležavanja stogodišnjice od njenog rođenja, Jugoslovenska kinoteka organizuje multimedijalnu izložbu "Soja Jovanović - snovi u boji", autorke Irine Kondić, kustosa Kinoteke, koju je otvorila ministarka kulture Maja Gojković.
Jubilej će obeležiti i digitalna restauracija popularne komedije Soje Jovanović "Pop Ćira i pop Spira", u okviru projekta "VIP Kinoteka". Restaurisanu kopiju prvog srpskog filma u boji publika će moći da vidi 8. marta na dve projekcije u sali "Makavejev", kao i na premijernoj projekciji onlajn na zvaničnoj Fejsbuk stranici Jugoslovenske kinoteke.
- Osnovni deo izložbe u centralnom holu zdanja u Uzun Mirkovoj ulici čini podsećanje na sve igrane filmove koje je Soja Jovanović režirala: "Sumnjivo lice" (1954), "Pop Ćira i pop Spira" (1957), "Diližansa snova" (1960), "Dr" (1962), "Put oko sveta" (1964), "Orlovi rano lete" (1966), "Pusti snovi" (1968) i "Silom otac" (1969). Prateća građa obuhvata plakate, fotografije, skice. Tu su i originalni kostimi iz filmova, dok posebnu atrakciju predstavlja umetnička instalacija visine devet metara, koja spaja ilustracije Alekse Gajića s vremenskom linijom na kojoj je hronološki data biografija Soje Jovanović - navodi kustos izložbe Irina Kondić.
Potpredsednica Vlade Republike Srbije i ministarka kulture i informisanja Maja Gojković otvorila je u Jugoslovenskoj kinoteci izložbu posvećenu velikanki domaće kinematografije, Soji Jovanović, i tom prilikom podsetila na njen neizmeran doprinos našoj i svetskoj kulturi i kinematografiji. „Podatak da je reč o prvoj ženi autoru dugometražnih igranih filmova u Srbiji, samo je deo slike o jednoj višestruko nadarenoj umetnici. A suštinski i najznačajniji deo priče o njoj jesu filmovi i predstave kojima je stala u red najznačajnijih filmskih, pozorišnih i televizijskih stvaralaca na ovim prostorima“, naglasila je ministarka kulture. Gojković je ukazala na neprolaznost, aktuelnost i atraktivnost njenih dela za sve naraštaje i životna doba.
„Ono što je dalo poseban pečat celokupnom opusu Soje Jovanović, jeste da su njeni filmovi i drame uvek delovali savremeno i bili lako ʽčitljiviʼ za najširu publiku iako je velika većina njih radnjom smeštena u neka prohujala doba i u različitim društvenim kontekstima“, napomenula je ministarka kulture i dodala da je Soja Jovanović bila jedan od rodonačelnika, a kasnije i simbola spajanja modernog i tradicionalnog u domaćoj kinematografiji.
Gojković je istakla da je velikanka naše kinematografije, po uzoru na svog dedu-strica Paju Jovanovića, čuvenog srpskog slikara, inspiraciju za svoje radove nalazila u delima velikih srpskih pisaca, kao što su Branislav Nušić, Stevan Sremac, Branko Ćopić ili Jovan Sterija Popović, zahvaljujući kojoj su nastali klasici domaće kinematografije - „Sumnjivo lice“, zatim prvi jugoslovenski dugometražni film u boji „Pop Ćira i pop Spira“, „Dr“, „Orlovi rano lete“, „Silom otac“ i ocenila da je i danas, u doba kada tehnologija još uvek napreduje neviđenom brzinom i kada postoje mogućnosti za najraznovrsnija istraživanja, film „Put oko sveta“, nastao po istoimenom delu Branislava Nušića, neprevaziđen način za brzo, lako i sveobuhvatno poimanje sveta i za nova saznanja o našem okruženju, ali i o nama samima.
„Večerašnjom izložbom odužujemo deo duga koji kao društvo imamo prema našoj velikoj autorki. Svakako najbolji put za kontinuirano i zasluženo odavanje počasti Soji Jovanović jeste da se iznova vraćamo njenim nezaboravnim delima. Ponovnim gledanjem, u njima često nalazimo neku novu pouku ili skrivenu poruku, ali iznad svega i uvek njena dela garantuju dobro raspoloženje i vraćaju osmeh na lice“, zaključila je Gojković.
Kurir.rs
Bonus video: