OD NULE DO BIZNISA U PAR KORAKA: Ovo je 8 ključnih tačaka svakog uspešnog biznis-plana
Iza svakog uspešnog poslovnog poteza najčešće stoji poslovni plan koji je omogućio da se on ostvari. Isto se odnosi i na celokupan biznis.
Kada tek počinjete, kreiranje biznis-plana je jedan od ključnih koraka koji će vas voditi ka uspehu. Verovatno vam izgleda gotovo nemoguće da od praznog papira dođete do dokumenta na kome je detaljna strategija razvoja vašeg poslovanja.
Iako je kompleksno, nije nemoguće. Počnite od sledećih nekoliko saveta, koji će vas usmeriti ka kreiranju plana poslovanja. Ako se budete držali tih koraka, nećete moći previše da zalutate.
Naslovna strana
Iako naslovna strana nije najbitniji deo vašeg biznis-plana, a ni onaj od koga ćete početi, ipak je neophodno da se nađe na vašoj listi. Kreirajte atraktivnu naslovnu stranu vaše strategije, jer to može biti dobra slika vašeg tima, logotip vaše kompanije ili kvalitetno dizajnirana naslovna strana koja će najaviti šta se unutra nalazi.
Siže
Pre nego što počnete detaljno razlaganje pojedinosti iz plana vašeg poslovanja, neophodno je da čitaocu ponudite suštinu. Imajte u vidu da će taj dokument možda čitati i potencijalni investitori, koje zanima samo o čemu se radi i koliko mogu da zarade od vašeg proizvoda. Zato budite jasni, koncizni i iznesite ključne vrednosti u sižeu kojim ćete otvoriti celu priču vašeg plana i strategije koju planirate.
Opis kompanije
Nakon uvoda, neophodno je da kažete nešto o svojoj kompaniji. Predstavite ko ste i čime se bavite, koliko dugo poslujete i na kojim prostorima. To će čitaocima biti važno kako bi mogli svaki naredni korak da smeste u jasan kontekst i da shvate gde se nalazite u odnosu na druge firme na aktuelnom tržištu.
Proizvodi i usluge
Kod sekcije u kojoj pišete o svojim proizvodima i uslugama zapravo dolazite do suštine svog plana. Tu bi trebalo da imenujete svaki od vaših proizvoda, da objasnite koji problem rešava, koliko je taj problem prisutan na tržištu i koliko ste u tome uspešni. Neophodno je da svaka rečenica koju napišete bude zasnovana na činjenicama i istraživanjima, jer samo tako možete doći do konkretnih rezultata u kasnijim fazama.
Istraživanje tržišta
Za svaki naredni korak neophodno vam je da znate koliko tačno ima konkurenata na tržištu, kako se vi kotirate i koliko vam je truda potrebno da ih prestignete. Zato pretresite industriju i ustanovite koje su vam najrizičnije tačke i čega bi trebalo da se čuvate, ali i u kojim sektorima dominirate.
Marketing i prodajni plan
Da biste došli do bilo kakvih rezultata, neophodni su vam akcioni koraci koje ćete planski da izvedete. Marketinška strategija će vam u tome biti od velike koristi, budući da ona pokriva sve strateške tačke koje će vas voditi do uspeha, šta god da postavite kao cilj i iz koje god tačke da krećete. Takođe, ovu strategiju prati prodajni plan, jer bez profita koji ćete na taj način steći ne možete da razvijate biznis.
Pravne tačke
Neophodno je da pokrijete i pravne tačke i da se osigurate. Konsultujte se sa pravnicima koji će vam dati listu potrebne dokumentacije, kao i sve važne informacije u vezi sa sertifikatima i ugovorima koji će vašu firmu činiti validnom i legalnom.
Budžet
U vašem biznis-planu jedna od najvažnijih tačaka svakako je budžet. Ukoliko ne znate kako da finansirate određene napore i koliko vam je novca potrebno da biste ispunili cilj koji ste sebi postavili, morate da ukalkulišete sve resurse, alate i sate koji će se utrošiti. Potražite pomoć konsultanta ako vam se učini da niste na dobrom putu u ovom domenu.
Kada ispunite navedenih 8 koraka, vreme je da revidirate šta ste do sada uradili i da polako počnete da kreirate sadržaj za svaku od sekcija. Biznis-plan mora sadržati akcione tačke na kojima ćete raditi u kasnijim fazama razvoja. Zato počnite na vreme. Da biste došli do rezultata koje očekujete i razvili svoj biznis na pravi način, neophodna su vam znanja koja prevazilaze samo slova na papiru. Stoga, upišite obuku za preduzetništvo i napravite pravi korak ka svojoj karijeri iz snova.
Tim Edukacija