komentar

HOĆE LI SE HRVATI ODREĆI TROSLOJNOG WC PAPIRA? Inflacija donosi nove navike

Foto: Shutterstock, Profimedia

Amerikanci i Evropljani smanjuju izdatke za restorane i dostavu hrane, ređe se voze privatnim automobilom... a Hrvati?

Cene u Hrvatskoj divljaju a Vlada ne pokazuje znakove zabrinutosti a ni želje za prevencijom, zbog čega će teret umanjenja šoka zbog drastično smanjene kupovne moći potrošači lečiti - uštedama, navodi se u komentaru Jutarnjeg lista.

Komentatorka navodi da su ljudi več počeli sa uštedama, ali da se to ne zna jer niko ne sprovodi istraživanja.

Prema njenim rečima, većina je drastično smanjila dostavu hrane, počela da koristi jeftinije robne marke od onih koje je ranije koristila i generalno počela da reže troškove u onim segmentima koje ne čine neophodne potrepštine, gde bi odricanje uticalo na kvalitet života.

To, navodi se u tekstu, pokazuju i istraživanja koja se ovih dana aktivno sprovode u Evropi i SAD-u, a koja sugerišu da će žrtve drastičnog smanja kućnog budžeta uglavnom biti ugostiteljstvo, pojedinačni brendovi te usluge pretplate.

Potrošačka anketa CNBC-ja tako je pokazala da većina Amerikanaca strahuje od rastućih troškova i inflacije i namerava ili već su već uneli brojne promene u svoje potrošačke navike.

Njih tako 53 posto kaže da je smanjilo izdatke za restorane i dostavu hrane, 39 posto ih štedi tako što smanjuje vožnju privatnim automobilom, 35 posto kaže da su već otkazali neku od mesečnih pretplata koje su dosad redovno plaćali, a 32 posto prebacilo se s brendova na robne marke u određenim segmentima namirnica.

Ipak, tržište usluga treba da strepi – nastave li cene da rastu, 52 posto ispitanika dodatno će srezati izdatke prema restoranima i dostavi, 42 posto će smanjiti trošak goriva, a čak 40 posto spominje i mogućnost odustanka od letovanja.

Slično je i u Evropi gde britanske ankete pokazuju da je trećina Evropljana smanjila izdatke za restorane i dostavu, a uz to se odriču i rekreacije i kulture.

Da se više kuvaa kod kuće, pokazuju i statistike prema kojima je u Velikoj Britaniji potrošnja brašna porasla za 28 posto u odnosu na isti period 2019. godine dok je prodaja testenine rasla za 17 posto.

Vidljivo je i okretanje prema robnim markama – u ukupnoj potrošnji one sada čine 50,6 umesto 49,9 posto, a najveće rastove prodaje beleže diskontni lanci.

Za očekivati je da će slični trendovi važiti i u Hrvatskoj, s tim da se treba upitati neće li među najčešćim artiklima na kojima se pokušava uštedeti biti toaletni papir koji doseže sada već apsurdne cene, piše komentatorka Jutarnjeg lista.

Navodi da su cene toalet papira, troslojnog, porasle i do 40 posto i da se kreću od 31,90 kuna do 39,90 kuna, zavisno od lanca i prodavnice.

Uskoro, dakle, i kraljevstvo za WC papir...

Kurir.rs/Jutarnji list