UŽIČKE ĐAKE NA EKSKURZIJU VOZIO SA ISTEKLOM VOZAČKOM DOZVOLOM: U Srbiji najčešći problemi starost autobusa i sposobnost vozača
Učenici pet odeljenja jedne užičke osnovne škole prošle nedelje nisu otputovali na planiranu ekskurziju pošto je saobraćajna policija, u rutinskoj kontroli, utvrdila da jedan od vozača nema potpunu dokumentaciju, odnosno da mu je istekla vozačka dozvola.
Ovo je, međutim, samo jedan od primera neozbiljnosti organizatora putovanja, škola, sportskih klubova, kulturno-umetničkih društava, a pre svega prevoznika. Iako je poslednjih godina na snazi znatno stroži pravilnik o organizaciji putovanja, rizici i dalje postoje, a najveći se tiču starosti autobusa i sposobnosti vozača, piše Blic.
Pravilnik o načinu obavljanja organizovanog prevoza dece ne odnosi se samo na školarce koji idu na ekskurzije, već i na prevoz maloletnih osoba koje organizuju razne ustanove za obrazovanje i vaspitanje, kulturno-umetnička društva i sportski klubovi.
Što se tiče autobusa, pravilnik predviđa da svako vozilo poseduje važeću registracionu nalepnicu i potvrdu o tehničkoj ispravnosti ne stariju od 30 dana, licencu za prevoz, oznaku za organizovani prevoz dece, sigurnosne pojaseve za sva sedišta, ispravan uređaj za zagrevanje, hlađenje i provetravanje, tapacirana sedišta, pribor za čišćenje, obaveštenja o ulazu i izlazu, bar jedan aparat za gašenje požara, opremu za pružanje prve pomoći, rezervni točak, sigurnosni trougao i svetloodbojni prsluk.
Za vozače, pravilnik je predvideo da bude psihofizički sposoban za upravljanje vozilom, da ima fotokopiju lekarskog uverenja ne starijeg od godinu dana, odgovarajuću vozačku dozvolu od najmanje tri godine, kvalifikacionu karticu i ugovor o radu.
Čini se da su sve predviđene mere bezbednosti ispoštovane, ali ostaje pitanje da li su za sprovođenje istih spremni svi u lancu organizacije i održavanja ekskurzije, od škola, preko prevoznika, do roditelja? Za Damira Okanovića, direktora Komiteta za bezbednost saobraćaja, nema dileme da "nijedan roditelj nije spreman da mu dete strada zbog nečijih propusta".
- Pravilnik, po mom mišljenju, daje minimum minimuma koji se tiču bezbednosti dece i da mene neko pita tu bi bilo još uslova, najpre u pogledu starosti vozila, a potom u pogledu starosti i iskustva vozača autobusa - kaže Okanović, prenosi Blic.
Kako dodaje, "apsolutno nema kompromisa po pitanju da li je autobus tehnički ispravan i da li je njegov vozač zdrav, odmoran i trezan".
- Problemi, međutim, počinju onda kada organizator putovanja želi da ostvari nedozvoljenu finansijsku korist na taj način što angažuju takozvane prevoznike "sa njive". Mi tako kažemo za autobuse koji su godinama parkirani na nekoj ledini, stari su 20-30 godina, uvezeni iz inostranstva za relativno male pare i vlasnici ih s vremena na vreme pokrenu da voze školske i ekskurzije penzionera, sportska društva ili KUD-ove. Reč je o relativno jeftinim prevoznicima koje organizatori putovanja angažuju umesto neke ozbiljne kompanije, plate ih jeftinije, a razliku uzmu i tako zarade - upozorava Okanović.
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja ukazuje i na ozbiljan problem deficita kvalifikovanih vozača autobusa, izražavajući bojazan da će se on povećavati.
- Prosto, tako nam je tržište, ali to treba da bude ozbiljno upozorenje organizatorima ekskurzija. Jer po sadašnjim pravilima, decu može da vozi i onaj kome će prvi radni dan na poslu biti ekskurzija. S druge strane, za volan možete da stavite i čoveka od 80 godina jer ako je prošao lekarski pregled, on je pred zakonom sposoban da vozi - objašnjava sagovornik za Blic.
Okanović ističe i problem šta se u tenderu od potencijalnog prevoznika traži, a šta škola, kao naručilac, dobije na dan kada đaci treba da krenu na put.
- Organizator, naime, u javnoj nabavci napiše da traži autobuse stare određeni broj godina, prevoznik koji se javi podnese dokaz da ima autobuse koji ispunjavaju taj uslov, a onda na dan eksurzije na zakazanom mestu se pojave autobusi koji nemaju veze sa tim i ako neko nešto pita dobije odgovore "desio se problem, zadržani su na granici" ili slična priča - kaže Okanović.
Ranijih godina beležili smo veliki broj slučajeva otkazivanja odlaska na ekskurzije, naročito u beogradskim školama. Prevoznici, zbog kojih su otkazani izleti, pravdali su se papirologijom, odnosno da kvalifikacione kartice nisu vozačima izdate na vreme. S druge strane, saobraćajci su pronašli ozbiljne propuste na njihovim vozilima - od toga da na nekim autobusima nisu radile kočnice, do toga da u nekima nije bilo sigurnosnih pojaseva.
- Na kontrolnim tehničkim pregledima utvrđeno je da jedan broj autobusa nije imao ispravne kočnice, zbog čega su preduzete mere prekršajne odgovornosti i protiv vozača i protiv prevoznika - rekli su ranijih godina iz MUP Srbije.
Uoči nove sezone putovanja, MUP Srbije podseća da je pravilnikom o načinu obavljanja organizovanog prevoza dece predviđeno da organizator prevoza najkasnije dva dana pred put mora da obavesti policiju o prevozniku, mestu i vremenu polaska, broju autobusa, te broju prijavljene dece. Pre polaska, kako se navodi, vozaču će biti urađen alko-test, a policajci će prekontrolisati vozilo, pa ukoliko se dogodi da neki od uslova nije ispunjen, prevoz dece neće početi do otklanjanja svih nepravilnosti.
(Kurir.rs/ Blic)