Studije Komisije za zaštitu konkurencije i Svetske banke pokazuju da mi kartu plaćamo više nego mnogii u vropskoj uniji. I to od 16 do čak 145 posto!
Prevoznici staničnu uslugu plaćaju 35 odsto skuplje od kolega u Nemačkoj. Korisnici usluga, zaključuje studija, mogli bi da uštede 20 miliona dolara godišnje na autobuskim kartama i staničnim uslugama kada bi konkurencija bila veća.
- Dohodak po stanovniku u Srbiji iznosio je 2019. godine 41 odsto proseka 27 zemalja članica EU - navodi se u analizi:
- Međutim, uprkos razlikama u u dohotku, cene karata po kilometru na linijama između dva veća grada bile su približno dvostruko veće od prosečne cene u zemljama EU. Utvrđeno je da su više i cene karata između srednjih i malih gradova.
Istraživanje je pokazalo da su tipične cene koje autobuske stanice naplaćuju za ukrcavanje i iskrcavanje putnika više u Srbiji za bar 35 odsto nego u Nemačkoj ili Poljskoj.
Prema proračunima zaposlenih Grupe Svetske banke sniženje cena karata za 10 odsto mogo bi rezultirati uštedom od nekih 20 miliona dolara za putnike u drumskom saobraćaju u Srbiji.
Prikupljeni podaci ukazuju na to da na dve trećine svih autobuskih linija saobraća samo po jedan prevoznik. Na republičkom nivou deset najvećih poslovnih grupacija opslužuje 52 odsto mreže linija u Srbiji.
- Autoprevoznici su vlasnici većine autobuskih stanica, a svaki grad najčešće ima samo po jednu autobusku stanicu, čime se dodatno učvršćuje lokalna dominacija prevoznika. Podaci koje smo prikupili ukazuju na to da autobuske stanice u Srbiji često naplaćaju dodatne naknade na cenu karte prodate u svojim prostorijama i pružaju povezanim prevoznicima povoljniji tretman nego konkurentima - navodi se u studiji.
Kuris.rs/Politika
Bonus video: