Kalendar Maja koji je, navodno, predviđao smak sveta zapravo je spomenik životu jednog plemića.
Jedan ogroman kamen koji su isklesale Maje oko 669. godine naše ere, a otkriven je početkom 20. veka na jugoistoku Meksika, bio je u osnovi mita navodnog proročanstva o kraju sveta u decembru 2012.
U stvarnosti, međutim, ovaj spomenik govori o životu i borbama jednog vlastelina i pominje datum 23. decembar 2012, kao datum novog ciklusa kalendara Maja, objašnjeno je na sajtu Druga dimenzija.
Civilizacija Maja imala je cikličan koncept vremena, u kome se ne pojavljuje pojam kraja sveta, rekao je za agenciju Frans pres meksički arheolog Hose Romero, govoreći o stećku koji je inspirisao film katastrofe Nemca Rolanda Emeriha "2012" i serijal "Proročanstvo Maja" američkog pisca naučne fantastike Stiva Altena.
Sastavljen od šest delova, od kojih se neki nalaze u Meksiku, a neki u SAD, kamen je poznat kao Monument 6 El Tortugera, s arheološkog nalazišta Mukuspana, u državi Tabasko, na jugu Meksika, o kome prva istorijska beleška potiče iz 1915. Spomenik koji je u obliku slova T danas je polomljen i nedostaju mu delovi.
Poslednji napis odnosi se na 23. decembar, ali centralna tema Monumenta 6 nije datum niti proročanstvo niti kraj sveta. To je istorija Balam Ahaua, koji je bio sveti vlastelin iz El Tortugera, rekao je Romero.
Meksički istoričar Erik Velaskez je rekao da je 23. decembar, na koji se poziva u tom napisu, a ne 21. decembar, kao što se komercijalno govori, odnos između rituala obnove univerzuma i kraja ciklusa početog 13. avgusta 3114. godine pre naše ere.
Samo se pominje da će tada biti navršena 13. baktuna, (jedinice vremena koje označavaju po 144.000 dana, oko 400 godina), ali ni u kom slučaju to nije kraj dugog računanja majanskog kalendara, koji je beskonačan.
Novi ciklus počinje, to je sve, dodao je Velaskez a prenosi Republika.
Dvojica naučnika se slažu u tome da je ideja kraja sveta obeležena prirodnim katastrofama judejsko-hrišćanski koncept. Maje su imale predskazanja, ali kratkoročna i uopšteno povezana za događaje svakodnevnog života, kao što su kiše, suše, berbe i ribarenje, ukazali su oni.
Erik Velaskez relativizovao je značaj katastrofičnih vizija koje se interpretiraju na osnovu samo jednog od oko 5.000 raznih spomenika koji su ostali iz majanske kulture. Pored toga, rekao je, pominju se i periodi koji idu do 7000. godina naše ere.
Ipak, predstojeću promenu majanske ere već obeležavaju ezoterizam, komercijalizacija i turizam. Razne ceremonije predviđaju se u srednjoj Americi i Meksiku povodom tog dana, 21. decembra, za kada su Maje, kako se interpretira, predskazale kraj sveta.
Verovanje se vezuje za kraj ciklusa od 5.200 godina i predskazanje koje najavljuje kraj sveta.
U SAD je zbog ovog proročanstva bila velika proizvodnja raznih komercijalnih predmeta pod naslovom "2012", dok se u drugim delovima sveta gradila skloništa zbog očekivane kataklizme. U oblasti gde su bile Maje u Meksiku, Belizeu, Gvatemali, Hondurasu i Salvadoru zabeležen je porast broja turista.
U Meksiku, na arheološkom nalazištu El Tortugero, gde je otkriven izgraviran stećak koji je inspirisao apokaliptička proročanstva, organizovane su, uoči pomenutog datuma smaka sveta, konferencije i ceremonije.
Svet je obeležen holivudskom interpretacijom tog simboličnog datuma, a da ne poznaje stvarno tu temu, rekao je jedan stručnjak za domorodačka pitanja i objasnio da u majanskoj kulturi nikad nije bilo proročanstava i zato ne treba da postoje ni interpretacije o proročanstvima koja ne postoje.
Kurir.rs