U Gani se formira pravi put od žute cigle i deli bar jednu zajedničku stvar sa izmišljenom stazom po kojoj je nazvan.
Slično Doroti iz "Čarobnjaka iz Oza", koja mora da prati magičnu žutu rutu da bi pronašla put nazad u Kanzas i Serž Atukvej Kloti – umetnik iza ganskog "puta od žutih cigli“ – motivisan je čežnjom za dom.
"Kao umetnika, zanima me migracija“, rekao je Kloti CNN. "Ne ljudi već seoba predmeta".
Predmeti korišćeni za stvaranje Klotijevog dela imaju poseban značaj u kulturi Gane. "Put od žute cigle“ se sastoji od dekonstruisanih "galona" ili žutih plastičnih kanistera koji su prvobitno služili za jestivo ulje. Postali su široko rasprostranjeni u vreme Džona Kufora i jezivih nestašica vode, kada su korišćeni za prikupljanje vode.
Sada su u okviru "afrogalonizam" projekta umetnika, ovi kanisteri od 25 litara dobili novu svrhu - postali su umetnička instalacija.
Kloti je od ovih žutih kanistera pravio tapiserije, maske, a onda je 2016. počeo da ih seće i od njih "gradi" put od žute cigle u Akri, gde je odrastao.
Uz pomoć lokalaca, ovim "tepihom" prekrivene su ulice Labadi kvarta. Delo je trebalo da pokaže žilavost i otpornost zajednice ali i da skrene pažnju na još jedan problem - nemogućnost mnogih da dokažu da su vlasnici svojih kućeraka, jer nemaju svu potrebnu papirologiju.
"Moja porodica je stigla iz Džejmstauna u Labadi i putovali su obalom. Trgovali su alkoholom i govedinom, a na osnovu trgovinskih odnosa koje je moja porodica imala sa radnicima, dobili su mesto da se nastane, i to je bio verbalni dogovor. Nije bilo dokumentacije", rekao je Kloti.
Posle 200 godina, pitanje imovinskih prava se i dalje postavlja, a "put od žute cigale" predstavlja moćan vizuelni podsetnik.
"Koristim posao da razgraničim imovinu kroz instalaciju. Od kada sam započeo projekat, ljudi izlaze da ispričaju priču o mojoj porodici, a to je stvaranje zanimljivog dijaloga. Nadam se da bi to moglo da se iskoristi za odbranu porodičnu imovinu na sudu“, rekao je Kloti.
"Veoma me zanima kako u mestima oko Gane ljudi prolaze kroz ovaj imovinski sukob, jer su neke od imovine nasleđene usmenim dogovorima, bez papirologije i dokumentacije. Mislim da je to veoma veliki deo mog projekta.“
Kurir.rs