RUSKI AVAKSI PONOVO LETE NAD BELORUSIJOM! A-50 osmatrao granicu sa Ukrajinom! Let trajao nekoliko sati

Photo: Norwegian Air Force

Rusija je pre nekoliko dana na teritoriju Belorusije ponovo prebacila nekoliko letećih radarskih stanica A-50 koje su se pojavile u februaru 2022 dve nedelje pred ruski napad na Ukrajinu, a napustili su beloruske aerodrome kad se ruska vojska povukla sa severa iz Kijevske, Černigovske i Sumske oblasti.

Naime, u sredu 13. jula u 10:58 poleteo je jedan lovac sa aerodroma Baranavič i odleteo na istok. U 11:02 avion rano radarsko otkrivanje i osmatranje A-50 poleteo je iz Mačulišća i odleteo na jug. U 11:22 A-50 je viđen iznad Salihorska.

Inače ispostavilo se da je ruski Avaks leteo u noći 10. na 11. jul i da se u vazduhu zadržao šest sati efektivnog leta , da bi 13. jula posle dana pauze nastavili let ali u drugačijoj smeni nego prethodnih dana.

Pretpostavka je da Rusija na ovaj način prati letove ukrajinskih borbenih aviona sa Zapada prema istoku pre svega Su-25 i Su-27, ali i operativni rad PVO u okolini Kijeva i Černigova.

Navodno i da su ruski Su-30 naoružani protivradarskim raketama.

A-50

A-50 Mainstay, proizveden je u kompleksu Beriev. Kao osnova uzet je avion Iljušin Il-76. Prvi avion ove oznake poleteo je 1984.

U javnosti ova letelica prvi put prikazana je 1995. Osnovni zadaci aviona su: otkrivanje i identifikacija letelica u vazdušnom prostoru, određivasnje njihovih koordinata i pravaca letenja i prenošenje prikupljenih informacija komandnim mestima.

Pored navedenih, avioni A-50 mogu imati ulogu kontrolnog centra za navođenje lovaca-presretača i taktičkih-frontovskih lovaca na ciljeve na vojištu. Posadu aviona čini 15 ljudi od kojih su desetorica za obavljanje različitih zadataka. Centralni deo ovog aviona predstavlja elektronska oprema čiji najbitniji deo je osmatrački radar 3-D-šmelj (modernizovani šmelj M) koji može da prati 50 do 60 ciljeva. Sisitem za navođenje je u stanju da istovremeno na ciljeve navodi pojedinačno 10 do 12 lovaca.

U avionu je ugrađen osetljivi IC sistem koji može da registruje lasniranje rakete sa udaljenosti od 1.000 km. U elektronsku opremu aviona spadaju: transmisijski signalni sistem, digitalni računar, oprema za identifikaciju svoj-tuđ, radio link za navođenje lovaca, kodirani sistem, telemtrijski kodni sistem i oprema za registraciju.

Za sopstevnu zaštitu avioni A-50 opremljeni su sistemom PED za odbranu od napada iz prednje i zadnje polusfere. Tokom leta ovaj avion prate i štite lovci presretači. Ugrađena oprema avionima A-50 omogućava let u svim meteorološkim uslovima i noću i na svim geografskim širnama.

Ovaj avion zadatke obavlja na visinama od 5.000-10.000 metara. U vazduhu letelica može da ostane 7 sati i 40 minuta.

TAKTIČKO TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Oznaka: A-50

Namena_ Leteća radarsko-osmatračka stanica

Posada: 5+10

Pogonski motor: 4x Solovjev D-30KP sa po 12.300 kg potiska

Gorivo: 64.820 kg

Dimenzije: dužina 46,6 m; razmah krila: 50,5 m; visina: 14,76 m;

Performanse: maksimalna brzina: 600 km/h, plafon leta 10.200 m, maksimalni dolet 5.000 km

Nosivost: prazan 88.450 kg, maksimalna u poletanju 190.000 kg

Kurir.rs/A.Mlakara