KUALA LUMPUR - Izvršni direktor grupe Er Azija Toni Fernandez negirao je izveštaje da njegova avio kompanija pregovara o kupovini srpskog Jata, preneo je portal Malezijan insajder (The Malaysian Insider). Kako se navodi, Fernandez, jedan od najbogatijih ljudi na svetu, upitan da prokomentariše te izveštaje, u poruci je odgovorio: "Nije tačno".
Ministar saobraćaja Srbije Milutin Mrkonjić izjavio je danas da su započeti "ozbiljni razgovori" s predstavnicima malezijske niskotarifne aviokompanije Er Azija koja je zainteresovana za Jat ervejz. Mrkonjić je odbio da iznese više detalja, navodeći samo da "neke stvari nije dobro otkrivati u javnosti, pogotovo kada je rec o ozbiljnim kompanijama i ozbiljnim poslovima koji se vode". I novinska agencija Rojters na svom sajtu prenosi, pozivajući se na izjavu neimenovanog višeg zvaničnika Er Azije, da su izveštaji o razmatranju malezijske avio kompanije da kupi Jat "netačni".
"Dobili smo poziv od Beograda, i otišli smo tamo samo da istražimo mogućnosti tržišta. Ali, ne planiramo da letimo tamo, čak ni u vremenskom periodu 2013-14. Ukratko, Er Azija eks (AirAsia X) ne namerava da kupi bilo koju avio kompaniju", rekao je za Rojters taj neimenovani zvaničnik. Sestrinska kompanija Er Azije, Er Azija eks obustavila je u martu letove za Pariz i London, jedine evropske destinacije ka kojima je letela ta avio kompanija, kako je rečeno, zbog visokih cena goriva i slabe potražnje, prenosi portal Malezijan insajder. Taj portal dodaje da je Er Azija, međutim, u poslednje vreme bila aktivna po pitanju širenja svog biznisa, kupivši u julu indonezijsku avio kompaniju Batavija er, a prošlog meseca pokrenuvši Er Aziju Japan. Er Azija je proslavila 2011. desetogodišnjicu postojanja.
Ta avio kompanija počela je biznis 2001. sa svega dva aviona, da bi u međuvremenu izrasla u niskotarifnu avio kompaniju sa više od 100 letelica, a pregovara o kupovini još 100. Jedan vazduhoplovni analitičar rekao je da ne izgleda verovatno da će Er Azija kupiti Jat, jer ta avio kompanija želi, po svoj prilici, da se usredsredi na azijsko tržište, odnosno da joj Evropa nije trenutno primamljiva, prenosi Malezijan insajder. Vlada Srbije je u dva navrata neuspešno pokušavala da nađe strateškog partnera za državnu aviokompaniju Jat ervejz. Na prvom tenderu za prodaju Jata, 2008. godine, kad je nuđeno na prodaju 51 odsto kapitala kompanije po ceni od 51 milion evra, nijestigla nijedna ponuda.
Nakon toga Vlada je početkom avgusta 2011. raspisla tender za strateškog partnera za osnivanje nove aviokompanije, ali je on proglašen nesupešnim jer je letonska kompanija Baltik eviejšen sistem, koja je jedina otkupila tendersku dokumentaciju, odustala od dostavljanja ponude. Jat ervejz je, prema podacima o konsolidovanom finansijskom izveštaju sa sajta Agencije za privredne registre, prošlu godinu završio sa gubitkom od 3,2 milijarde dinara. Ukupna imovina kompanije vredela je 19,3 milijarde dinara, a gubitak iznad visine kapitala bio je četiri milijarde dinara.
Osnovni kapital Jat ervejza iznosi 16,9 milijardi dinara. Ukupni poslovni prihodi Jat ervejza bili su 12,24 milijarde dinara, a kompanija je imala 1.517 zaposlenih na kraju 2011. Jat ervjez ima flotu od 14 aviona, od čega 10 letelica tipa "boing 737-300" i četiri "ATR 72-200". Prema ranijim podacima, prosečna starost aviona u floti veća je od 20 godina.